Selecteer een pagina

De hele beschaving onder n dak?

Je hoort wel eens verkondigen dat cultuur het huis van de beschaving is. Als dat zo is, is het ironisch te noemen dat het onderkomen van de cultuur zelf steeds meer een issue wordt. Culturele instellingen bezetten in menige stad en dorp niet de goedkoopste vierkante... Lees meer

Henk Scholten: Ons motto is naar buiten

naam: Henk Scholten leeftijd: 54 vorige baan: directeur Stadsschouwburg Utrecht opleiding: Studie geschiedenis en theaterwetenschappen belangrijkste trend: Het cultureel onder-nemerschap wordt steeds belangrijker omdat instellingen zelf voor meer eigen inkomsten... Lees meer

In Eindhoven gebeurt het?

Binnen de creatieve industrie van Eindhoven ligt de focus op de designsector. Dat bevestigt Rob ter Steege, programmamanager cultuur van de gemeente Eindhoven, nog eens als hij spreekt over de krachtwijken. Designers werken hier al in een vroeg stadium, zelfs tijdens... Lees meer

In rotterdam gebeurt het?

Carolien van den Akker van Nieuwe Garde Rotterdam (www.nieuwegarde.nl), een netwerkorganisatie voor jonge creatieven, vindt de nieuwe rol die woningcorporaties in gaan nemen en de invulling ervan erg interessant. Op uitnodiging van woningcorporatie Woonbron is Nieuwe... Lees meer

In heerlen gebeurt het?

In het wijkactieplan van de Heerlense krachtwijk Meezenbroek behoort het stimuleren en ontwikkelen van de creatieve industrie tot n van de doelen. Wat de creatieve industrie betreft, heeft Heerlen nog een inhaalslag te maken ten opzichte van andere steden, vertelt... Lees meer

In utrecht gebeurt het?

Harm Scheltens van Utrecht Manifest vertelt over zijn project in de krachtwijk Kanaleneiland. Utrecht Manifest is een internationale culturele binnale die de hedendaagse ontwikkelingen in design en architectuur vanuit een sociaal perspectief beziet. Naast... Lees meer

Ondernemen in educatie

Festivals worden steeds ondernemender op het vlak van educatie. Waren het er in 2005 nog maar acht, anno 2007 bleken 18 van de ruim 450 festivals een educatiepakket aan te bieden op hun website. Voor Dirk Noordman, directeur van Adviesbureau Cultuurtoerisme, een reden... Lees meer

Verlangen naar authenticiteit

Consumenten hunkeren naar echte en authentieke ervaringen. Maar wat is authenticiteit? Volgens bestsellerauteur Joseph Pine zijn er meer types van authenticiteit te onderscheiden. Om dat en meer toe te lichten was Pine even in Nederland. Pine was keynote speaker op... Lees meer

Kunstfactor: werken met netwerken

Vrijdagmiddag 29 februari 2008, schrikkeldag en ik ben op bezoek in het statige pand aan de Plompetorengracht, het tijdelijke adres van Kunstfactor. Alles ademt er een gemoedelijke familiesfeer. Aan de muur hangen grote, kleurrijke fotoposters met portretten van... Lees meer

Cultuur 3.0: Back to the future

Een trieste aanleiding brengt ons hier bijeen, aldus Floor van Spaendonck, de kersverse directrice van Virtueel Platform. Met deze begrafeniszin opende zij de bijeenkomst die Virtueel Platform op 8 april in het Post CS gebouw in Amsterdam organiseerde onder de titel... Lees meer