Het MBO (Middelbaar Beroeps Onderwijs) kent na zes jaar van experimenteren een compleet pakket aan opleidingen voor de creatieve industrie. Naast de al langer bestaande grafische opleidingen gaat het bijvoorbeeld nu ook om artiesten, musici en dance. Vooral vanwege...
Lees meer
Het culturele veld lijkt steeds meer op de echte wereld. Toen ik jaren geleden net aan mijn eerste baantje was begonnen belde een blonde dame aan de voordeur. Ze was van mijn verzekeringsmaatschappij en had een fantastisch aanbod waarmee ik in no time rijk zou zijn....
Lees meer
Ontmoeting van kunstenaars en ondernemers in regio Alkmaar
In Bergen (NH) is in oktober 2007 de basis gelegd voor samenwerking tussen kunstenaars en ondernemers uit de regio Alkmaar. Hoe maak ik van mijn producten en diensten een beleving? Hoe zorg ik voor het aantrekken en vasthouden van goed personeel? Op welke manier creer...
Lees meer
Nieuwe richting bij het Amsterdams Uitburo
In de afgelopen 26 jaar van haar bestaan heeft het Amsterdams Uitburo (AUB) zich ten doel gesteld de begrippen informatie, promotie en marketing voor de Amsterdamse culturele sector een zinvolle invulling te geven. Van een dienstverlenende, productgerichte organisatie...
Lees meer
De vele gedaanten van cultuur
Wie durft? Onder die intrigerende titel presenteerde Cultuurnet Vlaanderen in november van 2007 haar vijfde Dag van de Cultuurcommunicatie. De uitdaging uit de titel sloeg op de durf van culturele instellingen om mee te spelen n op te vallen op de vrijetijdsmarkt,...
Lees meer
Wat kan er beter in de podiumkunsten? Knelpunten in de structuur en bedrijfsvoering
Een voortdurend tekort aan middelen, gebrek aan subsidie en te weinig ondersteuning vanuit de overheid. Dit zijn veelgehoorde problemen van organisaties die actief zijn in de podiumkunsten. Meer geld van overheden lost uiteraard veel problemen op, maar dit gebeurt...
Lees meer
Thinking Big verovert de culturele sector
Tips van het bedrijfsleven voor culturele marketeers en directeuren in de sector tijdens The Big Day op dinsdag 4 december 2007 in de Cruise Terminal Rotterdam. Met dit congres sloot Bureau Promotie Podiumkunsten Thinking Big deel 1, een traject rondom strategische...
Lees meer
Amsterdam als ideenmachine Creative Finance (2)
Met De opkomst van Creative Finance (MMNieuws 2007/8) legde Giep Hagoort de basis voor een serie artikelen over financiering van de creatieve bedrijfsvoering. Hij maakte hierin een onderscheid tussen profit en not for profit ondernemingen qua uitwerking, maar niet qua...
Lees meer
Cultuurprofijt van belastingen
Nederland kent een groot aantal fiscale faciliteiten voor kunst en cultuur. Deze worden echter niet altijd optimaal ingezet als financieringsmiddel voor de kunsten. Dat is jammer, want behalve dat belastingsubsidies voor extra inkomsten kunnen zorgen, kunnen bepaalde...
Lees meer
Cultural Business Modeling geland bij de commissie Cultuurprofijt
In 2004 verscheen een practise based onderzoek van de Hogeschool voor de Kunsten Utrecht onder de titel Niet het tekort maar de bron. In dit onderzoek wordt uiteengezet hoe een gezond cultureel business model valt op te zetten, getoetst aan vier praktijkvoorbeelden....
Lees meer