De rechter hersenhelft stuurt onze intutie, gevoelens, gewaarwordingen en indrukken, evenals het vermogen om creatieve verbanden te leggen en ruimtelijke processen te doorzien. Deze informatie over de werking van onze rechterhersenhelft biedt meer houvast als we de...
Lees meer
In MMNieuws nr 8 stond een interview met Caroline Gehrels, wethouder cultuur van Amsterdam. In dit interview wordt aandacht besteed aan de ontwikkeling dat theaters en musea zich actiever bezighouden met marketing. De wethouder zegt hierin: voorheen deed het...
Lees meer
Publieksbereik had voor (gesubsidieerde) culturele instellingen lang een dreigende klank. Volgens recente inzichten van onderzoeksbureau Motivaction is de latente vraag naar kunst en cultuur echter groot. Hoeven culturele instellingen de eisen aan hun publieksbereik...
Lees meer
Monique van Dusseldorp (42) is freelance media-analist, journalist en samensteller van seminars over de ontwikkelingen in de digitale wereld. Net als een jaar geleden was zij verantwoordelijk voor de samenstelling van het programma van Picnic 2007. Picnic is in twee...
Lees meer
Maar liefst drie Amsterdamse broedplaatsen openden in de maanden september en oktober van 2007 officieel hun deuren. NDSM Kunststad, Urban Resort (in het oude Volkskrantgebouw) en Beehive in Slotervaart hebben alle drie een eigen profiel en werkwijze. NDSM Kunststad,...
Lees meer
Alles kopen wat verkrijgbaar is. Alles beleven wat er te doen is. Het zijn de verworvenheden van de moderne mens: de afgoden van de 21e eeuw. Maar meer en meer lijkt de beleveniseconomie zijn glans te verliezen. Existentile vragen doemen op. De contouren van een nieuw...
Lees meer
DOORN: Zie, ik breng u de Intermensch
Zarathoestra-2.0 echter zag het volk aan en verwonderde zich. Dan sprak hij aldus. De mens is een rekkelijk koord, geknoopt tussen dier en Intermensch, een bungiekoord boven een afgrond. Het grote in de mens is: dat hij een netwerk is en geen doel; wat bemind kan...
Lees meer
Van beleveniseconomie naar Age of Access Consumenten en masse op zoek naar de echte, oorspronkelijke belevenis
Het lopen op Nikes wordt al enkele decennia als een belevenis verkocht. Het drinken van een kopje Douwe Egberts eveneens, net zoals het lopen op Reeboks of het drinken van een kop koffie in een Starbucks. De reclamebureaus wekken ongetwijfeld de indruk dat wij iets...
Lees meer
Datascape Cultuur; Met zevenmijlslaarzen door het cultureel landschap
Een slecht bekeken VPRO zondaguitzending van 100.000 kijkers trekt evenveel publiek als de Stadsschouwburg van Amsterdam in een jaar. Dit is n van de verrassende inzichten die de lezer kan halen uit de Datascape Cultuur die maandag 10 september in de Balie te...
Lees meer
Een open invitatie
Ouwe rotten moeten hun vak opnieuw blijven uitvinden in antwoord op de uitdagingen van de culturele sector. Aldus Hidde Kross in de voorgaande aflevering van MMNieuws Centraal. In nieuwemediatermen ben ik met mijn 34 jaar zeker een ouwe rot. Mijn vak opnieuw uitvinden...
Lees meer