Elke vijf jaar transformeert het slaperige Kassel aan de voormalige Oostduitse grens in een wereldevenement op het gebied van kunst en cultuur. De Documenta beleeft in de zomer van 2007 zijn 12e editie en doet wederom gedurende 100 dagen van zich spreken. Elke...
Lees meer
Een reactie op de uitspraken van Frits Spangenberg over cultuurmarketing Het kan, Radio 538-publiek bij Tsjechov, zo liet Frits Spangenberg, directeur van onderzoeksbureau Motivaction onlangs weten in het Financieele Dagblad (06.06.2007). Dit naar aanleiding van het...
Lees meer
Begin juni organiseerde Lenthe Publishers een congres over Cultuur en Economie. Veel cultuurmanagers waren afgekomen op het geboden programma in de Doelen te Rotterdam. Ondanks de voor culturele begrippen hoge toegangsprijs van 475 hadden zich 250 deelnemers...
Lees meer
Uitgestrekt platteland, de geur van net gemaaid gras, om de vijfhonderd meter een authentieke boerderij en een vredig grazende kudde koeien. De natuur en de romantiek van het boerenlandschap ademen rust. Creatieve stedelingen, ontsnappen uit de drukte van de stad en...
Lees meer
Sinds enige jaren lijkt het optimisme in de ICT-wereld terug van weggeweest. Durfkapitalisten investeren weer, de technologieaandelen stijgen weer en in Silicon Valley bruist het weer. Het nieuwe buzz word is Web 2.0. Zwicht het publiek voor de magie van nieuwe...
Lees meer
De provincie Utrecht stelt nieuw beleid vast om creatieve bedrijvigheid te stimuleren. Centraal hierin staan creatieve cross-overprojecten met een aantoonbaar economisch effect. Dit artikel sluit aan op het vorige nummer van MMNieuws (4/5-07), dat in het teken stond...
Lees meer
Naar aanleiding van het onderzoek naar het culturele ondernemerschap in de festivalwereld constateerde Letty Ranshuysen dat veel festivals kansen missen bij het werven van publieksinkomsten. Dit leek onder andere te gelden voor Oerol. Oerol trekt veel 50-plussers die...
Lees meer
Hot items in de wereld van de cultuur ook in de wereld van Cultuur 2.0 zijn op dit ogenblik de termen cultureel en creatief ondernemerschap. In Centraal haalt MMNieuws vier Nederlandse cultureel/creatief ondernemers voor het voetlicht, die actief inspelen op de...
Lees meer
Ook al is niet iedereen er even enthousiast over, zeker is dat de ontwikkelingen op het gebied van internet en digitale media, mede door de groei van Web 2.0-technologien en -applicaties, gevolgen zullen hebben voor de manier waarop grote groepen mensen zullen omgaan...
Lees meer
Onze maatschappij transformeert in rap tempo tot een netwerksamenleving. Die ontwikkeling stelt overheden, bedrijven, burgers en culturele instellingen voor nieuwe vragen en opgaven. Laboratorium Waterwolf onderzoekt hoe zij zich in die nieuwe situatie tot elkaar...
Lees meer