Op 30 en 31 mei jl. organiseerde Virtueel Platform een conferentie onder de titel Cultuur 2.0. Ongeveer 200 genodigden uit Nederland en het buitenland verzamelden zich in het Amsterdamse Felix Meritis om twee dagen met elkaar van gedachten te wisselen over de recente...
Lees meer
Ik zal beginnen met een metafoor: Cultuur 2.0 is een groot feest. Maar een groot feest moet goed georganiseerd worden en dat valt niet mee. Cultuurliefhebbers hebben er zin in, zijn er klaar voor, maar kunnen nergens heen en hun eigen huis is te klein. Culturele...
Lees meer
Hoe graag we het ook willen minder regels we kunnen zonder al te veel moeite voorspellen dat, met het toenemen van de kennisoverdracht en de globalisering van de wereld, er eerder meer dan minder regeltjes zullen komen. De luide roep om minder regels, die in dit land...
Lees meer
Het komende nummer van MMNieuws (2007, 6/7) is gewijd aan de betekenis van de ontwikkelingen rondom Web 2.0 voor culturele instellingen. Met:- een interview met Charles Leadbeater, adviseur van Mr. Blair en auteur van het boek We think over de kracht van...
Lees meer
Pittoresk is het stadje York met recht te noemen. Iedere vierkante meter in het oude centrum ademt de middeleeuwen uit. Een decor van smalle steegjes met poppenhuisachtige pandjes, een 2,4 kilometer lange stadswal, de imposante kathedraal (de grootste van Noord...
Lees meer
Begin 2006 heeft Melle Daamen, directeur van de Stadsschouwburg Amsterdam, het aangedurfd om zijn bezoekers te laten bellen om te vragen of zij de Stadsschouwburg willen steunen met een finan-cile bijdrage. Deze belactie bleek een buitengewoon succes. Marc Vooges van...
Lees meer
De ACMC, ontstaan vanuit een behoefte aan intersectorale contacten bij enkele belangrijke culturele instellingen, heeft zich na een tienjarig bestaan onder de hoede van de GVR, per 1 januari 2007 tot zelfstandige stichting omgedoopt. Het idee achter de ACMC is het...
Lees meer
Onlangs had in Antwerpen in het kader van de reeks Mind Europe van het Vlaams-Nederlands Huis deBuren een speciale bijeenkomst plaats onder de titel Meeting of Minds. De bijeenkomst werd georganiseerd door C.H.I.P.S. vzw, in samenwerking met de Vrije Universiteit...
Lees meer
Ook het marketing & communicatiebureau VINLAND zag in het kader van het Creative Challenge Call-programma van de ministeries van EZ en OCW een project gehonoreerd. Dit project, met als titel Creative Hotspots, De Creatieve Kaart van Nederland, beoogt het...
Lees meer
MMNieuws besteedt in een aantal achtereenvolgende nummers aandacht aan een of meer van de voor de Creative Challenge Call-subsidies geselecteerde instituten of organisaties. Dit keer aandacht voor de activiteiten van Literair Productiehuis de Wintertuin en van...
Lees meer