We weten het allemaal. We leven in een tijd van overdaad. Aan materile genoegens geen gebrek, aan virtuele nog minder. De combinatie van die twee leidt tot een overload in het kwadraat. De afgelopen maanden mocht ik dat voor het eerst als theaterprogrammeur ervaren....
Lees meer
Ook cultureel genteresseerden maken steeds vaker gebruik van het internet. Toch vinden zoekers vaak niet waar ze naar zoeken en zijn culturele websites moeilijk te vinden. Ann Laenen en Stefan Kolgen leggen uit waar dat door komt en wat eraan te doen valt. Volgens de...
Lees meer
Theaters en podia flirten met de digitale technologie, maar echte liefde is het nog niet. Steeds vaker worden er digitale registraties van voorstellingen en concerten gemaakt, maar zelden worden deze ook online toegankelijk gemaakt. Er zijn echter ook andere wegen om...
Lees meer
Het komende nummer van MMNieuws (2007, 2/3) staat in het teken van creatief ondernemerschap van koepel- en branche-organisaties. Naar aanleiding van een Berenschotrapport onder de vorige staatssecretaris Medy van der Laan hebben veel koepelorganisaties eieren voor hun...
Lees meer
Stel je voor dat het Van Goghmuseum vanaf nu maar n persoon tegelijk naar binnen zou laten, die alle schilderijen in een andere volgorde en met andere bijschriften zou mogen ophangen. Daarna mag de volgende bezoeker alles weer veranderen. En dat duizenden keren achter...
Lees meer
Steeds meer mensen zoeken informatie en doen aankopen via internet en email. Oudere inwoners van Noord-Brabant vormen hierop geen uitzondering. Dat blijkt uit een onderzoek naar de cultuurpartipicatie onder Brabantse senioren van Uit in Brabant. Culturele instellingen...
Lees meer
Internet en nieuwe media hebben het cultuurlandschap ingrijpend veranderd. De traditionele media moeten rekening houden met ingrijpende veranderingen in de houding van de cultuurconsument. Vooral de jongere generatie cultuurliefhebbers kiest eerder voor actieve...
Lees meer
Steeds vaker gaan organisaties uit de wereld van kunst en cultuur de uitdaging van een samenwerking met het bedrijfsleven aan. Het Uitmarketingburo wil deze samenwerking stimuleren en heeft de UITmarketing Samenwerkprijs in het leven geroepen om hier extra aandacht...
Lees meer
Nederlandse culturele organisaties maken momenteel weinig tot geen gebruik van de nieuwe mogelijkheden die het internet in het algemeen en Web 2.0 in het bijzonder bieden. Zowel in de praktijk als in filosofie laten de grote aanbieders van content het momenteel...
Lees meer
Nederland behoort in Europa tot de koplopers bij het bezit en het gebruik van nieuwe media. Recente cijfers van Eurostat (november 2006) wijzen uit dat 52% van de huishoudens in de 25 EU-landen toegang tot internet heeft. In Nederland is dat maar liefst 80%. Ook met...
Lees meer