Inhoudsopgave 1. Inleiding: wat is virale marketing? 2. Wat zijn de basiselementen van een virale marketingstrategie? 3. Tips en trucs 4. Cases Eerder verschenen in MMNieuws diverse hoofdstukken/ lessen van de online cursus E-marketing voor culturele instellingen....
Lees meer
Web 2.0: een nieuwe internetzeepbel?
Staan wij aan de vooravond van een tweede internetzeepbel in de kunstsector? Ik herinner mij nog de opwinding die zich van de marketeers in de podiumkunsten meester maakte toen eind jaren negentig het internet tot ons kwam. Dat was het helemaal, de oplossing voor al...
Lees meer
Geschiedenis en maakbaarheid
Naar aanleiding van: Reijndorp, A. (2006), De geest van de nieuwe stad. Amsterdam, UvA. Een van de voordelen van dit internettijdperk zijn de nieuwsbrieven die geregeld in de elektronische postbus vallen. Een mooie is de nieuwsbrief van Route der Industriekultur....
Lees meer
De kwaliteit van het management bepaalt het succes van een museum
Musea opereren in een concurrerende markt. Het binnen deze markt efficint omgaan met publieke middelen stelt toenemende eisen aan de kwaliteit van het management. Musea kunnen deze kwaliteit verbeteren door gebruik te maken van bestaande managementtechnieken, van...
Lees meer
Web 2.0 een sociaal fenomeen
De term Web 2.0 beschrijft het volgens de believers nieuwe stadium waarin het Internet en het World Wide Web zich momenteel bevindt. De hype die rond dit begrip hangt, de snelheid waarmee het ingang vond, en de vele, vaak sterk uiteenlopende invullingen ervan, nopen...
Lees meer
Colin: creatief netwerken op zijn Brabants
De afgelopen anderhalf jaar hebben verschillende artikelen in MMNieuws gestaan met als afzender Colin, netwerkorganisatie voor de creatieve industrie van Midden- en West-Brabant. Steeds ging het daarbij over de resultaten van onderzoek dat onder de Colin-vlag...
Lees meer
Web usability is een vak
Als je dan na een lang traject een website hebt, wil je natuurlijk dat bezoekers makkelijk en snel bij de informatie komen die je te bieden hebt. Website Usability behelst de ervaring van de gebruiker nadt de bezoeker je site heeft gevonden en op de HomePage terecht...
Lees meer
In het volgende nummer
Bij het ter perse gaan van MMNieuws 9/10 is de definitieve thema-indeling voor 2007 nog niet bekend. Wel weten we dat er diverse samenwerkingen op stapel staan. We gaan verder in op het thema Web 2.0 (waarover in dit nummer al het een en ander is gepubliceerd). Tevens...
Lees meer
ATANA & ANTENA of: hoe vergroot je de diversiteit van het bestuur van een culturele instelling?
In het post-Fortuyn tijdperk zijn enkele begrippen die voorheen algemeen als politiek correct werden beschouwd nadrukkelijk onder vuur komen te liggen. Aan termen als de multiculturele samenleving of integratie kleeft tegenwoordig vaker dan vr Fortuyn een pejoratieve...
Lees meer
LAColumn; The S-factor
Het sudderde al even, maar met het wisselen van het millennium was het er opeens: Cultural Governance. Als organisatieadviseur in de culturele sector probeerde ik die bedenksels van concullegas aanvankelijk nog te negeren. Maar er was geen beginnen aan. Dus het duurde...
Lees meer