Met de toenemende verzelfstandiging van culturele instellingen, het terugtrekken van de overheid waar het gaat om subsidies en de herhaalde aandrang vanuit politiek Den Haag op het aanboren van nieuwe publieksgroepen is het belang van marketing binnen de culturele...
Lees meer
Als het zo eenvoudig zou zijn dan zouden de ruim 600 aanwezigen bij de ‘Derde dag van de cultuurcommunicatie voor niets (helemaal) naar Gent zijn gekomen. Gelukkig was dat niet het geval en kwamen er enkele inspirerende sprekers over cultuurcommunicatie aan het...
Lees meer
Cultuurmarketing staat sinds Van der Ploeg in dienst van een door beleidsmakers nagestreefde verjonging en verkleuring en in ieder geval verbreding van het publiek. Hoe urgent is die verandering van publiekssamenstelling eigenlijk in het licht van demografische...
Lees meer
MMNieuws was benieuwd naar de reacties van de deelnemers aan het congres Wat nou publiek?! en vroeg enkelen van hen daarom naar hun oordeel over het congres en naar hun redenen om lid te worden van het ACMC. Verder vroegen we hen naar hun reactie op de weergave van...
Lees meer
Kunsteconoom Pim van Klink promoveerde kortgeleden op het Rijkskunstbeleid. Het is verfrissend om door zijn economische bril naar de kunsten te kijken. Van Klink laat zien hoe stijgende subsidies na de Tweede Wereldoorlog leiden tot een grotere productie maar niet tot...
Lees meer
Het wordt allemaal anders. De openingszin van het ACMC-congres dat op 28 november 2005 onder de wat uitdagend klinkende titel Wat nou publiek?!plaats vond, zet onmiddellijk de toon. De samenstelling van de Nederlandse bevolkingsgroepen verandert en dat heeft zn...
Lees meer
Het eerste (dubbel)nummer van MMNieuws na de jaarwisseling (2006; 1/2) staat in het teken van Publiek van de toekomst. Deze Special komt tot stand in samenwerking met de ACMC, Associatie voor Culturele Marketing en Communicatie. De Special doet verslag van het ACMC...
Lees meer
De culturele sector loopt achter wanneer het gaat om online promotie. Met mooie sites weten culturele instanties wel een loket te creren, maar bij het lokken van bezoekers laten ze steken vallen. Online adverteren biedt, ook voor instellingen met een regionaal...
Lees meer
Blogging en podcasting zijn inmiddels geen onbekende begrippen meer. Evenmin als online videobestanden. Maar wat denkt u van een enorme hoeveelheid aan online videobestanden zodat televisie vervangen kan worden door de computer? Onwaarschijnlijk. Niet als het aan de...
Lees meer
Zonder breedband geen internet
Er lijkt zowaar weer een hype gaande in IT land: Web 2.0 is op komst. Een overoptimistisch beeld van het goede leven en wat er allemaal mogelijk is. Toch is de huidige groei voor Nederland interessant. Nederland heeft namelijk in vergelijking met andere landen in de...
Lees meer