Na het winnen van de gouden Spinaward in 2003 sleepte Internet concertzender Fabchannel.com weer een prijs in de wacht. Bij de uitreiking van de Europrix werd Fabchannel verkozen tot beste Nederlandse multimediaproductie van 2005. Of het enthousiasme van de jury...
Lees meer
Thorn: de automatische stadsgids vernieuwd
Veel mensen kennen Thorn als het witte stadje ergens in Limburg. Jaarlijks trekt het stadje zon 250.000 bezoekers. Ze maken een rondwandeling en bezoeken de kerk en het museum. Startpunt is steevast het lokale VVV-kantoor, waar sinds mensenheugenis een drieslag A4...
Lees meer
Web 2.0: goed nieuws en slecht nieuws
Al gehoord van Web 2.0? Nee? Kort gezegd komt het erop neer dat het internet vooral gezien moet worden als een platform waar niet professionele makers en redacteuren de dienst uitmaken, maar gebruikers. Maar wacht eens even… wat is daar nieuw aan? In mijn...
Lees meer
Het ASP-model; Al mijn gegevens te grabbel op het internet?
Steeds meer software wordt op abonnementsbasis via het web aangeboden. Dus niet langer uw e-mailingen via de contactpersonen in Outlook, adressen in een Access-applicatie, of je eigen kaartverkoop-server, maar via je webbrowser vanaf een centrale (internet)server en...
Lees meer
Van creatieve industrie naar creatieve communities
Hoe wordt er binnen de creatieve industrie geld verdiend? En hoe kan dat gestimuleerd worden, niet alleen door de overheid, maar ook het bedrijfsleven zelf? Deze twee vragen vormden de insteek van de ronde tafel Nieuwe businessmodellen voor de creatieve industrie, die...
Lees meer
Digitaal voorportaal: Erfgoedliefhebbers en het internet
Dit zou het utopia moeten zijn van genteresseerden in cultureel erfgoed: het digitale walhalla om de virtuele hoek. Maar zitten die erfgoedliefhebbers de genealogen, streekhistorici, museumkaarthouders, archieftijgers in werkelijkheid wel op al dat digitale erfgoed te...
Lees meer
Erfgoed als bron voor sociale innovatie
Wist u dat de luier n van de meest geavanceerde producten op de markt is? Tenminste als we John Thackara van Doors of perception moeten geloven. Jaren van Research & Development gingen vooraf aan de pamper zoals we die nu kennen. En wat levert het ons op? Een...
Lees meer
CODA revisited
In MMNieuws nummer 6/7 van dit jaar kwam in het openingsartikel n in het ronde-tafelgesprek over het nut en de praktijk van cultuurclustering ook de situatie bij het Apeldoornse CODA ter sprake. In beide artikelen werd de suggestie gewekt dat de samenwerking tussen de...
Lees meer
VIP in Utrecht
De nieuwe toeristische site van Utrecht Toerisme en Recreatie is een poging om de internetfunctie te versterken door op een aantrekkelijke en sfeervolle manier Utrecht te positioneren. UtrechtYourWay.nl moet een dynamische site zijn met kraskaartacties, spelletjes en...
Lees meer
Internet: kans en bedreiging voor de VVV
De VVV had ooit min of meer het monopolie als toeristische informatieverstrekker. Dat is al lang niet meer zo. De ANWB geeft succesvolle toeristische tijdschriften uit, hotels vullen hun lobbys met folders en fietsroutes, instanties als NS, ENECO Energie en Rabobank...
Lees meer