Er is een verschuiving binnen de culturele sector op komst. Dit keer gaat het niet om een artistieke revolutie en ook niet om een omverwerping van de culturele elite. Nee, het gaat hier om een vernieuwingsbeweging die zich wil onderscheiden van ontwikkelingen in het...
Lees meer
Wie afgaat op de blote cijfers, moet constateren dat het goed gaat met de muziek- en dance-industrie in Nederland. Volgens cijfers van het Nationaal Popinstituut bezochten vorig jaar zon 8,8 miljoen mensen een popconcert of -festival. Toch lijken de hoogtijdagen van...
Lees meer
MMNieuws is onlangs een samenwerking aangegaan met het adviesbureau LAgroup Leisure & Arts Consulting. LAgroup behoorde al tot het redactienetwerk van MMNieuws en heeft in de afgelopen jaren regelmatig bijdragen geleverd voor specifieke themanummers.De adviseurs...
Lees meer
In MMNieuws 1 van dit jaar stond het artikel Welke Kant moet het op met de Centra voor de Kunsten? Dit stuk was een vervolg op een expertmeeting georganiseerd door Cultuurnetwerk Nederland in nauwe samenwerking met De Kunstconnectie, wat ten onrechte niet vermeld...
Lees meer
Het laatste (dubbel)nummer van MMNieuws voor de zomer (4/5) staat in het teken van Festivals en Evenementen. – Met artikelen over gemeentelijk evenementenbeleid, over een Handleiding voor effectenmeting van evenementen, de marketing van festivals, een paar...
Lees meer
Ter promotie van een stad of de cultuur van een regio worden ook wel (vaak grootschalige) evenementen ingezet. En de inzet van evenementen kan zeker succesvol zijn. Voorwaarde is wel een goede organisatie en een goed PR- en communicatieplan. Dit blijkt uit het rapport...
Lees meer
Internet heeft de dotcombust overleefd en begint weer aan een nieuwe ronde van innovaties in communicatie. We zien bijvoorbeeld dat er steeds meer gemeenschappen worden gecreerd en deze creren op hun beurt weer andere gemeenschappen. Want behoeftes creren andere...
Lees meer
In London, New York en Berlijn was er al een. Nu heeft ook Amsterdam zijn eigen Last Minute Ticket Shop. Iedere dag vanaf 12.00 uur is er een wisselend aanbod van theater- en concertkaarten voor dezelfde dag te koop voor de helft van de normale prijs. D manier om...
Lees meer
MUSEUMMISSIE EN PUBLIEKSBEHOEFTEN MARKETEUM 05 Congres museummarketing
Op initiatief van de Stedelijke Musea Brugge, in samenwerking met Culturele Biografie Vlaanderen vzw en CultuurNet Vlaanderen vzw, vond op 14 en 15 maart in Brugge een congres plaats voor museumprofessionals. Het doel was: komen tot visieontwikkeling, uitwisseling van...
Lees meer
Laterale marketing in de kunsten: de oplossing in de zoektocht naar nieuw publiek?
Met de huidige marketingtechnieken lukt het zelden om nieuwe toeschouwers te bereiken. Daarom is het tijd voor een nieuwe aanpak. Laterale marketing, een nieuwe ontwikkeling binnen de marketingwetenschap, kan daarbij van dienst zijn. Juist in de culturele sector,...
Lees meer