Denkt u wel eens aan ouderen als doelgroep? Lopen er dan rillingen van saaiheid en conservatisme over uw rug? Denkt u dan aan meegebrachte lunchpakketten? Of aan een vergeefse strijd met het amusement op televisie? Zijn ouderen soms uw enige publiek en wanhoopt u...
Lees meer
Er was behoefte aan een goede en compacte cursus e-marketing voor de culturele sector. De belangstelling overtreft echter onze stoutste verwachtingen. Bij het ter perse gaan van MMNieuws 2/3 zijn de eerste 4 lessen al verschenen en hebben zich al meer dan 2.000...
Lees meer
Achter ieder ticket schuilt een klant
Wat ooit bescheiden begon als automatiseringssysteem waarmee men kaartverkoop- en transactiegegevens bijhield, is uitgegroeid tot een volwassen marketing- en CRM-tool die kan dienen om kaarten, abonnementen, cadeaubonnen, seizoensbrochures en merchandise en...
Lees meer
CRM-workshops 2005: van prioriteit naar klantintimiteit
In 2004 verrichtte NHTV Internationale Hogeschool Breda onderzoek naar toepassingen van Customer Relationship Management in diverse vrijetijdsectoren. Hieruit bleek dat sommige poppodia en bioscopen geen of een beperkte database hanteren. Theaters hebben in veel...
Lees meer
CRM is onderdeel van een totaalconcept van gastvrijheid
In deze aflevering van MAW is het woord aan Michiel Buchel, algemeen directeur van NEMO. MMNieuws sprak met hem over publieksbereik en publieksanalyse, mede in het licht van de ontwikkelingen binnen de ICT, maar met name over een ouderwets begrip als gastvrijheid....
Lees meer
AdreZbeheer
Adresbeheer is al sinds het begin van de jaren tachtig naast de financile administratie een essentieel onderdeel van de kantoorautomatisering. Met de opkomst van internet en e-mail is de manier waarop de kantoorautomatisering is ingericht snel veranderd. Erick de...
Lees meer
(On)gewenste intimiteiten
De dagelijkse overdosis aan e-nieuwsbrieven en mailberichten werkt steeds vaker als voorbehoedsmiddel tegen effectief werken. Voor kantoorklerken zoals ik bestaat sinds kort dan ook een cursus e-mail management. Een training waarin je wordt aangeleerd bepaalde...
Lees meer
CRM: de klant centraal
Over CRM (Costumer Relations Management) is de laatste tijd veel te doen geweest. Veel bedrijven en instellingen, ook binnen de culturele sector, zijn inmiddels dan ook sterk doordrongen van het belang van CRM, ofwel van het belang van het opbouwen van een langdurige...
Lees meer
In het volgende nummer
MMNieuws 2/3 wordt een dubbelnummer over CRM: – Wat is de stand van zaken ten aanzien van automatisering van onze klantcontacten. – Wat weten we over de klanten en laten we de klant centraal staan? – Hoe werkt het een en ander uit in de praktijk...
Lees meer
Welke kant moet het op met de Centra voor de Kunsten? Onderwijs, vrijetijd of sociaal-cultureel werk
De Centra voor de Kunsten, beter bekend als de CVKs, hebben niet gemakkelijk, deze dagen. De voorziening is weliswaar goed gespreid over het hele land met 230 centra en voor de diverse cursussen is er, met een totaal van zon 400.000 cursisten, sprake van tamelijk...
Lees meer