In het culturele veld ziet men cultuur graag als doel op zich. Liefst zou men zien dat ook anderen dat doen. Dat is echter niet altijd het geval. Buiten het culturele veld ziet men dikwijls ook graag dat cultuur een zeker nut heeft. Economische spin-off bijvoorbeeld....
Lees meer
CRM bij theaters, poppodia en bioscopen?
Het publiek van culturele organisaties wordt kritischer en stelt steeds meer eisen. Het aanbod in de cultuur- en vrijetijdsmarkt is in de afgelopen jaren verveelvoudigd (De Haan et al, 2003). Het ministerie van OCW stelt minder geld beschikbaar voor de sector...
Lees meer
Steden moeten teruggrijpen op hun unique selling points
In het kader van het thema van dit nummer sprak MMNieuws met Dirk Noordman, van wie onlangs het boek Cultuur in de Citymarketing (Elsevier, Den Haag) verscheen. Noordman pleit in zijn boek voor een betere afstemming van de externe communicatie van (middelgrote)...
Lees meer
Altijd de kaasschaaf, nooit het chirurgisch mes
Iedere vier jaar is het weer raak: in angstige spanning wachten alle Nederlandse kunst- en cultuurinstellingen af wie er in de aankomende periode op welke subsidie kan rekenen. En om de vier jaar barst er vr en n het bekendmaken van de plannen in de Cultuurnota een...
Lees meer
Volgende keer: MMnieuws 8 Rubriek: Volgende keer
Nummer 8 van MMNieuws staat in het teken van de Meerwaarde van cultuur. Erg actueel gezien de ontwikkelingen ten aanzien van het verdedigen en het lobbyen ten gunste van de diverse cultuurbudgetten. Blijft de meerwaarde van cultuur in tijden van bezuinigingen...
Lees meer
Congresagenda Rubriek: Congresagenda
22 septemberDriebergen Hoe krijg ik ze zover?Een workshop die inzichten biedt over het verandervermogen van mensen in organisaties. Informatie: www.denkproducties.nl23 septemberGarderen Interactieve studiedag: Interne communicatie bij veranderingHoe communicatie als...
Lees meer
Thema in Beeld: collectieve promotie: veel tijd en veel overleg nodig Rubriek: Thema in Beeld
In deze Thema in Beeld geven we het woord aan Margot Geren, directeur Nederlands Uitburo en Toon Berckmoes, directeur CultuurNet Vlaanderen. Graag een korte omschrijving (/historie) van wat de beide organisaties specifiek doen ten aanzien van collectieve promotie...
Lees meer
Collectieve promotie in de culturele sector: Samenwerken levert goede resultaten
Internet biedt de mogelijkheid aan ondernemingen om zich op een relatief goedkope wijze aan een enorme groep mensen te promoten. Het is alleen jammer dat iedereen dat direct doorhad na de opkomst van internet. Binnen korte tijd is er dus een enorme hoeveelheid...
Lees meer
Congresverslag: Samenwerken in Belfast Rubriek: Congresverslag
Verslag van de Arts Marketing Association (AMA) conferentie How does your garden grow, op 21, 22 en 23 juli 2004 in Belfast Allereerst een aanbeveling voor alle lezers: ga naar Belfast! Het is ongelooflijk hoe deze stad zich uit dertig jaar troubles heeft ontworsteld:...
Lees meer
TiNCK: middelen en mogelijkheden voor marketeers
Eind 2001 richtte de Provincie West- Vlaanderen TiNCK, het Ticket Informatie Cultuur Knooppunt op. Met de creatie van deze structuur schakelde de Provincie haar cultuurcommunicatiebeleid in een hogere versnelling. Gezien de vraag naar een bovenlokaal...
Lees meer