Kennis overdragen? Merk laden? Medewerkers motiveren? Het gebeurt met events. Elke dag wordt er aan ons gekneed. Niet alleen door de reclamespotjes op tv. We eten niet meer gewoon gezellig een bitterbal met collegas of drinken een biertje met een zakelijke relatie....
Lees meer
De relatie boek-en-festivals is een moeizame. Enerzijds zijn er boeken-evenementen met het karakter van een festival, dat wil zeggen tijdelijk van aard en met veel publiciteit omgeven. Het bekendst is zonder twijfel de jaarlijkse boekenweek, met veel feestgedruis...
Lees meer
De Federatie van Muziekfestivals in Vlaanderen roept 2006 tot festivaljaar uit
In juni 2003 hebben 23 van de grootste festivalorganisatoren in Vlaanderen een nieuwe vereniging boven de doopvont gehouden. De Federatie van Muziekfestivals in Vlaanderen (kortweg FMiV) dient als koepel en belangenbehartiger van erkende organisaties die actief zijn...
Lees meer
Meer geld voor e-cultuur
Bij veel beeldend kunstenaars en instel- lingen voor beeldende kunst is nog weinig besef voor de kansen die digitale media, vooral internet, bieden voor culturele vernieuwing, en evenmin voor de rol die culturele instellingen en makers in de informatiesamenleving...
Lees meer
Festivals in Vlaanderen: van cultureel, maar vooral van economisch en toeristisch belang
Hoewel volgens experts het economisch tij tegen zit, zit er nog steeds groei in het jaarlijks aantal festivals en evenementen. Werden er bijvoorbeeld in 2000 in Nederland nog zon 80 zomerfestivals georganiseerd, in 2004 is dat aantal opgelopen tot 90. En het publiek...
Lees meer
Congressen
14 meiBrusselStudiedag Het on(be)grijpbare publiekInformatie: VUB, KU Brussel, Steunpunt Re-creatief Vlaanderenwww.re-creatiefvlaanderen.be14 meiTilburgStudiedag Vlaams erfgoedbeleidInformatie: Nederlands Centrum voor Volkscultuurwww.volkscultuur.nl16-21 meiNorth...
Lees meer
Information Marketing Rubriek: leeswijzer.
De culturele sector maakt onderdeel uit van de vrijetijdssector. Bezoek aan kunst en cultuur is een vorm van vrijetijdsbeleving en menig cultuurmarketeer realiseert zich dat. Dat cultuurmarketeers bij het opstellen van hun marketingplannen ook rekening houden met...
Lees meer
Marktgerichte aanpak van musea succesvol
De laatste decennia vindt een omslag plaats van het museum als cultuurarchief tot marktgerichte organisatie. De bereidwilligheid van musea om mee te gaan met de trends in de maatschappij is groot. Bovendien is kunst nog nooit zo massaal aanwezig geweest in het...
Lees meer
Hou de evangelisten in de gaten
Op gevaar af om vijgen na Pasen te serveren, maar: culturele instellingen die begaan zijn met hun merk en de mate van trouw van hun publiek houden best hun evangelisten in de gaten. Of beter nog: ze proberen van achteloze bezoekers of zelfs trouwe gebruikers...
Lees meer
De noodzaak van een Kleinbettingen in een creatieve economie
Naar aanleiding van: Healey, P. (2004), The Treatment of Space and Place in the New Strategic Spatial Planning in Europe. In: International Journal of Urban and Regional Research, Vol. 28.1, 2004. Sassen, S. (1991), The Global City: New York, London, Tokyo. Princeton...
Lees meer