Binnen de culturele wereld is de vraag naar de culturele betrokkenheid van jongeren op dit moment een hot item. Daarnaast ligt er de vraag naar de verschillen tussen allochtone en autochtone jongeren. Onlangs verscheen het onderzoeksverslag Verschillen in...
Lees meer
Theatermarketing voor jongeren
Het percentage jongeren dat vrijwillig theaters bezoekt, neemt af. Anderzijds worden scholieren door CKV extra aangespoord deel te nemen aan kunst en cultuur. Podia en makers moeten acties ondernemen en manieren zoeken om jongeren te bereiken; zij zijn immers het...
Lees meer
Visite Virtueel: Internet en senioren rubriek: visite virtueel
Nederland vergrijst, dat is algemeen bekend. Toch richten marke- teers hun pijlen al sinds jaar en dag op jongeren. Ook de reclame richt zich veelal op jongeren; voor senioren komt men niet veel verder dan incontinentieoplossingen en kunstgebitreinigers. Ons...
Lees meer
De leeftijdloze consument
Popmuziek hoort bij jongeren. Het was immers de popmuziek die de jeugd voor het eerst een eigen cultuur bood. Nu doelgroepen beginnen te vervagen, doemt de vraag op of jeugd en pop nog wel zo strikt aan elkaar kunnen worden gekoppeld. Begin januari sprak Thomas Huber...
Lees meer
Leeswijzer: Miles Ahead rubriek: leeswijzer
Naar aanleiding van: Ruud Kuyper (1988), Miles Davis dichterbij. Utrecht: Luitingh. Miles Davis (1957), Miles Ahead. Columbia Records. Met een Rus in Siberi, buiten in een besneeuwd landschap, behoorlijk wat wodka drinken. Of na een langdurig verblijf in de Noord...
Lees meer
De driehoeksverhouding ouderen, cultuur en internet.
Ouderen en cultuur, een passende combinatie die vertrouwd in de oren klinkt. Ook cultuur en internet valt goed met elkaar te rijmen. Internet is immers door zijn vele mogelijkheden een geschikte plaats om informatie over culturele instellingen op aan te bieden. De...
Lees meer
Cultuur en ruimtelijke ordening; Over het publieksbereik van culturele planologie
Een aantal jaren geleden is de term Culturele Planologie gentroduceerd in het cultuurbeleid. Het is de verzamelnaam voor acties die vanuit cultuur de praktijk van de ruimtelijke ordening inspireren, verbreden en verdiepen. Ruimtelijke veranderingen kunnen profiteren...
Lees meer
Doelgroep? Welke doelgroep?
Wie afgaat op de trend kan niet anders concluderen dan dat de toekomst voor de marketeer ligt in een steeds verder gediversifieerde doelgroepenstrategie. Loop maar eens een willekeurige AKO-shop binnen. Daar staat, naast aloude bladen als Libelle, Margriet of...
Lees meer
Theaterbezoekers geportretteerd
Dat deelname aan de kunsten een zaak is van hoger opgeleiden is stilaan geen nieuws meer. Wetenschappelijk onderzoek in Vlaanderen en Nederland bevestigt dit keer op keer. Of er echter binnen het kunstenpubliek verschillende deelpublieken te onderkennen zijn is nog...
Lees meer
Cultuurparticipatie en maatschappelijk kwetsbare groepen
Zowel binnen de sociale als de culturele sector bestaat heel wat ervaring en expertise op het vlak van cultuurparticipatie en maatschappelijk kwetsbare groepen. Tegelijkertijd is er grote nood aan uitwisseling van informatie binnen en tussen die sectoren. De vraag hoe...
Lees meer