Zonder netwerk kunnen we niet overleven. En culturele organisaties krijgen er steeds meer internationale contacten bij. Grensoverschrijdende uitwisselingen kennen we in Nederland al sinds de jaren zeventig en dan met name met Duitse Bundeslanden en Vlaamse...
Lees meer
In heel wat Europese landen zoekt men binnen de culturele sector naar oplossingen die leiden tot publieksverbreding en verruiming. Voor de ene kunstvorm loopt dit al wat vlotter dan voor de andere. Opera behoort nu net tot die kunstgroep die als complex en...
Lees meer
Op 1 mei 2004 wordt de Europese Unie uitgebreid met tien nieuwe lidstaten. Acht van deze nieuwe leden zijn voormalige Oostbloklanden, namelijk Estland, Letland, Litouwen, Polen, Tsjechi, Slowakije, Hongarije en Sloveni. Ook Roemeni en Bulgarije zijn...
Lees meer
Het antwoord op deze vraag is duidelijk: de polder is plat. Maar geldt dat ook voor het culturele leven in die polder? Is het culturele leven in Nederland platter dan in andere Europese landen? Het antwoord op die vragen vergt een blik op het cultureel aanbod en de...
Lees meer
Culturele contacten tussen West-Europese landen en landen uit het voormalige Oostblok zijn nog steeds incidenteel en schaars. Dat geldt met name voor landen die niet deel uitmaken van de kopgroep uit Oost-Europa, zoals Roemeni en Bulgarije. MMNieuws interviewde Freek...
Lees meer
The Arts Marketing Association (AMA) exists for people who persuade the public to experience the arts. The AMA has an active and diverse membership of over 1,800 who regularly participate in professional development opportunities to improve their working practices....
Lees meer
AlgemeenAssociation of European Cities and Regions of CultureEuropees platform voor samenwerking, debat en actie ten behoeve van culturele en artistieke politiek van steden en regios.www.lesrencontres.orgCulturelink, Network of Networks for Research and Cooperation in...
Lees meer
November jongstleden verscheen bij CultuurNet Vlaanderen een verkennend rapport over de internationale cultuurcommunicatie in Vlaanderen. CultuurNet Vlaanderen heeft als opdracht de cultuurcommunicatie en het publieksbereik te optimaliseren, maar heeft in zijn prille...
Lees meer
Tal van organisaties in tal van steden zet- ten projecten op om nieuwe publieksgroepen voor de kunsten te winnen. Er wordt op veel fronten tegelijk gexperimenteerd en het succesvolle actieplan cultuurbereik kan zich de komende jaren, naar het zich laat aanzien,...
Lees meer
Handel in Cultuur
Nederland is altijd een internationaal gerichte handelsnatie geweest. Dit gold ook lange tijd voor producten van kunst en cultuur. Economische, technologische en politieke ontwikkelingen in de afgelopen jaren zouden de culturele internationale samenwerking naar grote...
Lees meer