Lange tijd zijn kunstenaars afhankelijk geweest van galeries om hun werk te presenteren en te verkopen. Sinds de komst van internet kunnen ze dit ook zelf doen. Ook kunnen ze zich aansluiten bij virtuele galerien. Dat deze kunstplatformen succesvol en rendabel kunnen...
Lees meer
Belgische prijs voor kunst op het internet
Drie jaar geleden ontstond het idee kunst op het internet te promoten door een culturele internetprijs in te stellen. Het initiatief zag het licht onder de noemer .culture en werd gelanceerd door de Stichting voor kunstpromotie vzw, met steun van de...
Lees meer
Congresverslag: Investeren in innovatie Rubriek: congresverslag
Naarstig zoekt de culturele sector de laatste jaren naar een grotere legitimering van haar bestaan, en tegelijk naar nieuwe geldstromen. De sector heeft gemerkt dat er veel geld omgaat in de kenniseconomie. De vraag doet zich voor of samenwerking in en met de...
Lees meer
Cultuurparticipatie en ICT: een literatuuronderzoek
Wie participeert in Vlaanderen aan cultuur,en wie niet, en welke informatie en informatiekanalen worden hierbij gebruikt? Op initiatief van Cultuurnet Vlaanderen voerde het onderzoekscentrum SMIT (Studies on Media, Information and Telecommunication) van de Vrije...
Lees meer
Leeswijzer: Geef ons heden ons dagelijks surfen Rubriek: Leeswijzer
Naar aanleiding van www.abcgallery.com/Z/zurbaran/zurbaran.html www.pitt.edu/@pugachev/greatwar/owen.html Ik ben geen belezen liefhebber van kunst. Het zijn plotselinge, onverwachte momenten die me openstellen voor schoonheid en emotie. De allereerste keer was een...
Lees meer
Centraal: De mogelijkheden van e-culture Rubriek: centraal
Deze aflevering van Centraal is in zn geheel gewijd aan de mogelijkheden van e-culture. Onderstaand artikel is van de hand van Geert Sels, journalist van De Standaard en kwam tot stand op basis van een gesprek met Jos de Haan,senior onderzoeker Sociaal Cultureel...
Lees meer
MMNieuws onderzoek: websitebouw, de kosten en ervaringen
Ter gelegenheid van het thema internet inventariseerde MMNieuws globaal de kosten die gemoeid zijn met het bouwen van een website en de specifieke ervaringen die kunst- en cultuurinstellingen hierbij hebben opgedaan. Voor dit onderzoek werd een aantal instellingen...
Lees meer
Theater uit Vlaanderen: website als werkplek
Het project Theater uit Vlaanderen is ontstaan uit de behoefte van een aantal Nederlandse schouwburgen om het publieksprobleem omtrent Vlaamse voorstellingen in Nederland aan te pakken. Het blijkt dat het publiek voor deze voorstellingen terugloopt en het is dus tijd...
Lees meer
Websitevormgeving goedkoop of duurkoop?
Als medium en als term raakt internet steeds meer op de achtergrond. Communicatie en IT komen als term weer terug en waar vroeger internet werd bedoeld, wordt nu hooguit gerept van system integration en interactieve en online communicatie. De tijd van het maken van...
Lees meer
Potentieel internet nog onvoldoende benut
Woensdag 12 november vond de ACMC- borrel met het thema After the hype plaats. Ter voorbereiding voerde Motivaction, in samenwerking met ACMC, een kleinschalig online onderzoek uit naar gebruik, bestedingen en verwachtingen van internet onder ACMC-leden. Instellingen...
Lees meer