Iedereen kent ze wel: gidsen in musea die luid pratend de hun toevertrouwde groepen toeristen of kunstliefhebbers door een museum of tentoonstellingshal loodsen. En niet iedereen is dankbaar voor die gratis informatie, laat staan voor de bruuske manier wanneer de...
Lees meer
In dit nummer van MMNieuws besteden we specifiek aandacht aan het thema publiekservices & onthaal. Onder publieksservice/onthaal verstaan we de directe klantvriendelijkheid, waarin met name aspecten als ticketing, bereikbaarheid, routering, horeca, opvang voor...
Lees meer
Uitmail van het Amsterdams Uitburo; Succesvol voorbeeld van online marketing in de culturele sector
E-mail marketing is voor veel bedrijven en instellingen de gewoonste zaak van de wereld geworden. Het is dan ook de snelste, effectiefste en meest betaalbare manier om klanten te vinden en vast te houden. In grote lijnen verschilt e-mail niet zo veel van gewone direct...
Lees meer
Opgemerkt rubriek: opgemerkt
De database als beleidsinstrumentMusea die hun relaties beter willen leren kennen, maken zelden gebruik van hun eigen data. Toch kunnen musea over een schat aan informatie beschikken, via hun eigen gegevensbestanden. Worden deze bestanden onderling gekoppeld en op de...
Lees meer
Cultuurtoeristische servicecentra: oplossing voor een betere publieksservice?
Elke Vlaamse stad kent voor toerisme al lang zijn eigen infokantoren, maar zogenaamde cultuurwinkels zijn op n hand te tellen. Langzamerhand dringt zich echter de vraag op of een aparte cultuurwinkel wel zo gewenst is. Cultuur zou op het vlak van publieksservice...
Lees meer
Redactienetwerk: Karin Swart, Max Meijer
Iedere maand stellen zich op deze plaats leden van het redactienetwerk aan u voor. Zij dragen suggesties aan en leveren adviezen voor de verdere ontwikkeling van MMNieuws. – Naam: Karin Swart- Leeftijd: 44 jaar- Huidige baan: adviseur van Lagroup, Leisure &...
Lees meer
MMNieuws volgende maand:
Centraal: vier pagina’s over het internet en kunst. cultuur en leisure.Visite virtueel: behalve de gebruikelijke boekrecensies wederom een recensie van een culturele website: die van de Tate Gallery in Londen.Congresverslagen over ‘Megabioscopen’ en...
Lees meer
Uit de bladen
‘Cultureel ondernemerschap, samenwerking met andere instellingen en het bereiken van een bredere doelgroep. Het zijn allemaal ontwikkelingen die vragen om zekere kwaliteiten van het management in de kunsteducatiesector’De kunst van het leiden, in: Kunst...
Lees meer
Oog om Oog: Eymert… Ben je daar?
Maandelijks een e-mailwisseling tussen twee communicatieprofessionals over vorm, beeld en inhoud. De rubriek ‘oog om oog’ staat onder redactie van Rolf Hermsen. Hoe dingen aan de man gebracht worden, daar gaat deze rubriek over. Over De 3 Es, bedacht ik me...
Lees meer
Boek: Kunst op Termijn Toekomstscenario’s en strategie voor de kunsten
De kunsten staan onder druk. Niet alleen scherpt de Raad voor Cultuur e.q. het ministerie van OCenW de richtlijnen voor subsidies steeds verder aan, ook de markt vraagt een steeds gevarieerder en breder aanbod.Vraag en aanbod dreigen steeds verder uit elkaar te...
Lees meer