Culturele mobiliteit is de derde publicatie uit de reeks Zaal de Unie lezingen, genoemd naar de locatie waar de afdeling debat van de Rotterdamse Kunststichting lezingen en debatten organiseert. Deze derde bundel bevat teksten die in najaar 1998 en 1999 zijn...
Lees meer
Boek: Beeldend Kunstenaar, Handboek voor de beroepspraktijk. Handboek voor het leven
Handboek voor het levenHet wordt beeldend kunstenaars wel heel gemakkelijk gemaakt. Er bestaat een woud aan beroeps- en belangenverenigingen, ondersteunende organisaties en service-instellingen. En nu is er, gek genoeg mede op initiatief van het Theater Instituut...
Lees meer
Americana: Herstructurering van de culturele sector
De beoordeling van de vierjaarlijkse subsidieaanvragen door de Raad van Cultuur verliep dit voorjaar anders dan normaal. Behalve op artistiek-inhoudelijke criteria worden bestaande instellingen nu ook beoordeeld op functionaliteit. Puur kwaliteit is niet altijd...
Lees meer
Focus op nieuw publiek Collectieve Marketing in Rotterdam:
Rotterdam heeft de collectieve culturele marketing sinds kort nieuw elan gegeven. ‘Uit p0romotie Rotterdam’ verhuisde van de VVV (waar het was ondergebracht) naar Rotterdam Festivals. Daardoor is de mogelijkheid ontstaan om op een vanzelfsprekende manier...
Lees meer
Visite cultuur: Theaterfestival Boulevard s-Hertogenbosch
Van vrijdag 4 tot en met zondag 13 augustus vond in de binnenstad van s-Hertogenbosch voor de zestiende keer het Theaterfestival Boulevard plaats. Het festival verenigt theater, muziek, dans, beeldende kunst en animaties van met name Zuid-Nederlandse en Vlaamse...
Lees meer
Een scheiding der geesten
Vergrijzing is een gemeenschappelijk kenmerk van zeer verschillende culturele terreinen. Zowel musea, schouwburgen en theaters als bibliotheken en kunsteducatieve instellingen trekken een steeds grijzer publiek. Deels heeft dit te maken met de groei van het aantal...
Lees meer
Visite leisure: De hele wereld spreekt Duits
De eredivisie van internationale presentaties waarmee landen en (hoofd)steden zich presenteren is dit jaar bijzonder actief. Het Europees kampioenschap voetbal, de Olympische Spelen en Expo 2000 in Hannover strijden internationaal om de aandacht van de toerist....
Lees meer
Met andere woorden: Met een aantrekkelijk programma zoveel mogelijk mensen binnenhalen.
Wim Pijbes. de nieuwe directeur van de Kunsthal, is 38 jaar. Hij studeerde kunstgeschiedenis in Groningen. Zijn afstudeeronderwerp, theaterarchitectuur van na 1945 – theaters gebouwd onder het motto ‘De kunst voor heel het volk’- wees al in de...
Lees meer
Visie: Oorspronkelijker, betekenisvoller, meer bezield Uitdagingen in een nieuw marketingtijdperk
Lange tijd bepaalde schaarste de westerse economie. Tegenwoordig kennen we overvloed en het vermogen om product en communicatie verfijnd af te stemmen op individuele wensen en behoeften. Een gevarieerd aanbod is daarvoor een eerste vereiste. Onderscheidend vermogen...
Lees meer
Nieuwe horizonten Hoe de technologie nieuwe mogelijkheden in arts marketing creert
Kunst en technologie lijken twee werelden die op het eerste gezicht niet goed kunnen samengaan. Maar volgens Martiri Bailie heeft de kunstsector met zijn eeuwige bezuinigingen en zijn onverwoestbaar optimisme het ideale klimaat om goedkope, effectieve en vernieuwende...
Lees meer