Selecteer een pagina

Paola246; Theatre meets the Web

Algemeen

Een meisje van 15 woont alleen met haar vader en vertrouwt de dingen die haar bezighouden toe aan het web. Ze heeft haar moeder nooit gekend, maar hoopt haar ooit terug te zien. Op een dag krijgt ze een brief. Zal ze haar moeder terugzien? Dit is het scenario van de eerste virtuele theaterproductie van HETPALEIS en C.H.I.P.S. vzw, in een regie van Stefan Kolgen en Stefan Perceval, in samenwerking met K&L.

Onlangs publiceerde HETPALEIS een verzameling van vijf publieksonderzoeken die plaats vonden tussen 2001 en 2005. Een van de opmerkelijkste vaststellingen was dat HETPALEIS een trouwe publieksgroep kent van 12% virtuele bezoekers.
Daarom wilde het theaterhuis samen met C.H.I.P.S.vzw (www.chipsvzw.be) de grenzen aftasten van de virtuele theatermogelijkheden en theater naar het web te brengen.
De productie PAOLA246 werd geschreven, geregisseerd en gespeeld om vervolgens een virtueel leven te gaan leiden. Voor HETPALEIS is deze virtuele theaterproductie in de eerste plaats een zoektocht naar publieksverbreding en zijn de ingeschakelde virtuele kanalen geen promotiekanalen, maar effectieve dragers van de productie.
Stefan Perceval, een trouwe en vertrouwde theatermaker in HETPALEIS, en Stefan Kolgen, de webregisseur van het huis, doordachten samen het scenario en bespraken het concept. Zij vonden de gedroomde tiener, Silke Becu, voor deze aparte productie. Het Paola246verhaal werd omgezet in de virtuele/ rele praktijk en Paola246 was gestart. De webloggers deden de rest en verrasten eenieder met onverwachte ontdekkingen, suggesties en commentaren. Verschillende media raakten gentrigeerd door de geheimzinnige Paola en sprongen op de kar. Het stuk speelde zich een maand lang af of verschillende plekken van het internet
Weblog: http://paola246.skynetblogs.be/
YouTube: http://www.youtube.com/paolavdb
Twitter: http://twitter.com/paola246
Flickr: http://www.flickr.com/photos/paola246
en kreeg inspiratie voor het verder verloop van het scenario via de commentaren van de online kijkers/lezers.

Van internethype naar mediahype
Op 3 mei 2007, na een erg korte productieperiode, komt Paola246 tot leven. In alle rust wordt het eerste filmpje gepost. Enkele bloggers zijn op de hoogte en laten een link achter. Op het moment dat de url van het filmpje via Twitter de wereld in ging, begon het bloggerswereldje te buzzen: dat het geacteerd is en dus fake was voor velen duidelijk, alhoewel er wel getwijfeld werd, want stel dat Paola246 toch een 15-jarig meisje zou zijn? De vraag was: wie is Paola246, maar vooral: wie zit er achter? En als het nep was, is het dan de start van een politieke campagne of een virale marketingcampagne voor een product?
Ondertussen hadden ook de media de internethype al opgepikt. Op 9 mei stond in de loop van de dag de vraag Wie is Paola246? al op de webpagina van de Standaard en de dag daarop in de krant. s Avonds lanceert Maarten Schenk een opsporingscampagne voor Paola. Stefan P en Stefan K voelen dat het moment van de onthulling nadert, want Silke (aka Paola246), wordt op de bus naar school ook reeds aangesproken met Ben jij die Paola niet?… Diezelfde avond vindt Stefan K op zijn digs-blog twee commentaren. De commentaren zijn meteen raak en to the point. Tijd om de bloggers te contacteren. Ze waren bereid om de bubble nog even in stand te houden, zodat HETPALEIS en C.H.I.P.S. vzw de kans zouden krijgen om als eerste met het verhaal naar buiten te komen. Onder de bloggers heerste vooral grote opluchting dat het om virtueel theater ging, en niet om een virale marketingcampagne voor n of ander product. Op de middag van 10 mei ging er dan ook een persbericht uit vanuit HETPALEIS. Die avond gaf Silke (aka Paola246) haar eerste interview weg op Hypechannel van Studio Brussel.
Na deze bekendmaking ging de hype liggen, maar Paola246 kreeg daarvoor een trouw publiek in ruil. Een maand lang was dat in de ban van haar verhaal en haar wens om op een dag haar moeder weer te kunnen ontmoeten. Er werd een meet and greet georganiseerd in HETPALEIS, er kwamen op Paola246 genspireerde filmpjes online en er was de fysieke ontmoeting tussen Paola246 en haar moeder, in het bijzijn van een aandachtig publiek, op 6 juni in een overvolle Fnac. Een mooie, rele apotheose aan het virtuele verhaal.

Cijfers
Via de buzz kon Paola246 rekenen op heel wat aandacht uit de internetwereld (zelfs het Nederlandse Marketingfacts.nl en Bright.nl besteedden er aandacht aan) en bij de traditionele media (De Standaard, De Morgen, Gazet van Antwerpen, Hypechannel, PureFM, Ramblas van Klara). Zie grafiek 1.

Op 11 mei, na een virale ontpopping van een vijftal dagen, stond de teller van de weblog op 4.756 bezoekers. Op 11 mei kreeg ook de website van HETPALEIS een bezoekerspiek: 834 sessies door 730 unieke bezoekers. Op YouTube stond het aantal views op 14.752. Daags ervoor was dat nog een verdienstelijke 9.461. De hype rond 10 en 11 mei heeft duidelijk voor een boost gezorgd op alle kanalen. Zie grafiek 2.

Paola246 had ondertussen ook zon 60 vrienden die haar dagelijkse bedenkingen volgden op Twitter.com en op YouTube kon ze rekenen op de aandacht van 40 vaste subscribers. De weblogbezoeken klommen al snel richting 10.000 en aan het einde van het project zat dat op rond 13.400 bezoekers.

Datum youTube 123video.nl weblog
10-05-2007 9461 2862
11-05-2007 14752 4756
14-05-2007 20724 5938
22-05-2007 26878 8886
23-05-2007 27431 9166
29-05-2007 32272 14645 11282
31-05-2007 33152 15416 11780
05-06-2007 35261 17008 13070
06-06-2007 35805 17315 13388

Op Pinkstermaandag werd Paola246 ook gelanceerd op 123video.nl., met als gevolg op n dag tijd 14000 kijkers. Wat opvalt, is dat het filmpje Ik ben niet bang er onmiddellijk met kop en schouders boven uit steekt (nu reeds meer dan 9000 views). Vermoedelijk heeft de titel in combinatie met de jonge actrice hiermee te maken.

De hype in het begin zorgde voor een massale toeloop naar onder meer het filmpje waarin Paola246 zich voorstelt. Op 6 juni stond de teller op 9331 clicks. 4358 daarvan werden gegenereerd via de blog: En nu even ernstig van De Standaard, 144 komen van marketingfacts.nl/viralfriday. Het filmpje rOtDaG haalt meer dan 5700 clicks, stond op Stubru.be, wat 873 clicks genereerde, 164 komen van Pietel.be en 113 van emich.be.

Het publiek na de hype
Uit de commentaren op de filmpjes en de blogposts valt op te maken dat er zich een trouw publiek vormde rond het Paola246 verhaal. De leeftijd varieert van 15 tot 60+. Paola246 heeft dus niet alleen de jonge internetters, maar ook internetactieve senioren kunnen prikkelen.
Een korte enqute die in september/oktober op de website van HETPALEIS gelopen heeft en die slechts een indicatie kan geven van wie paola246 volgde, toont aan dat het theaterhuis met dit project een heel nieuw publiek heeft aangeboord. Zon 34,5% bezocht een voorstelling in HETPALEIS en volgde Paola246. 39,5% is wel een bezoeker van HETPALEIS, maar heeft Paola246 niet gevolgd, omdat ze het niet wisten, of omdat ze gewoon liever naar een live voorstelling gaan. Opmerkelijk is dat bijna 19% nog nooit een voorstelling bezocht, maar wel Paola246 gevolgd heeft. De 7,38% zijn, zoals bij de online enqutes van 2003 en 2004, surfers die bij toeval via de site bij HETPALEIS terechtkomen. Er is echter reden om aan te nemen dat deze cijfers nog hoger liggen, omdat het niet mogelijk is het profiel te achterhalen van iedereen die tijdens de duur van het project de Youtube-filmpjes bekeek en de Skynet-blogposts gelezen heeft.

De reacties zijn overwegend positief, hoewel men nog meer interactie had gewild. Dit was uiteindelijk ook de bedoeling. Bij de lancering werd meegegeven dat het virtuele publiek mocht meeschrijven aan het scenario. Sommigen zoals nonkel peter hebben dat ook erg creatief gedaan. Door de intensiteit van het project werd hier echter te weinig mee gedaan. Dit is zeker een aandachtspunt voor mogelijke toekomstige projecten.

Enkele reacties:
Vind het zeker een goed idee om op deze manier te experimenteren met het aspect realiteit/virtualiteit binnen het theatergenre. Ik zie vooral nieuwe vormen van theatrale expressie ontstaan. De interactie met het publiek kan nog groter zijn dan nu het geval was.
Deze vorm van theater prikkelt en vraagt naar meer. Heel zeker kunnen hier ook kinderen (via hun ouders) warm voor gemaakt worden. Alles waar tegenwoordig een beetje computer en interactiteit ingestoken wordt, werkt (cfr. digitale televisie kijken en rechtstreeks kunnen deelnemen, wedstrijden,…). Persoonlijk vond ik dat jullie er met Paola knal opzaten!
Ik vind dat het wel heel ver van het echte theaterbed staat. Het was zo een echte blog (wat natuurlijk de bedoeling was) dat vooral blogliefhebbers meegetrokken werden in het verhaal en minder theaterliefhebbers (…) maar het voordeel is wel dat je dan een ander publiek aanspreekt!
Interessant om het publiek dat niet naar de zaal komt toch een theatertraditie mee te geven.
Vooral de combinatie virtueel/reel de weblog, de filmpjes, de berichtjes op twitter, allemaal platforms waar virtual reality heersen. Plots nam Paola daar een bijzondere plaats in en eventjes was iedereen van de wijs. Als dat niet prikkelt?!

Eerste conclusies
Paola 246
was geen marketingstunt, maar probeerde wel van onderuit te groeien en gebruikte online marketingtechnieken.
had niet dezelfde draagkracht gehad als het niet gedragen was geweest door de online community.
is een zr arbeidsintensief project.
brengt communicatie, dramaturgie en regie samen in een nieuwe combinatie, die een sterke uitdaging vormt voor een theaterhuis. Theater vertrekt vanuit een traditioneel gegeven. De virtuele tegenhanger zet alles op de helling.
mag geen on-off project zijn. Het is hopelijk de start van een boeiende zoektocht.
En verder:
de interactiviteit kan nog verder gaan.
de rele terugkoppeling maakte er een ander project van dan lonelygirl15. Deze rele terugkoppeling betekent ook de meerwaarde van het project. Door het rele en het virtuele aan elkaar te koppelen versterkt het project.
gewoon blog online zetten of filmpje viraal verspreiden zonder meer werkt niet.

Auteur: Ann Laenen Ann@kandl.be

468

Reactie verzenden

Share This