Selecteer een pagina

ParticiPatie 3.0

Algemeen, Beleid, Management

Ik ben groot liefhebber van de participatie samenleving. Maar als het komt van de (centrale) overheid haak ik volledig af. De participatiesamenleving is van de mensen die actief zijn aan de basis, in straten, buurten en wijken en van niemand anders. Door de annexatie van deze praktijk door het kabinet Rutte II is participatiesamenleving in 2013 uitgeroepen tot het woord van het jaar . De beleidssocioloog die dit woord aan Rutte heeft gesuggereerd moet mij niet tegenkomen in een donker steegje.

Als er een voorbeeld gezocht moet worden  hoe de politiek kan bijdragen aan maat­ schappelijke vervuiling dan heb je hier  het voorbeeld. Participatiesamenleving? Bezuinigingen onder de noemer van neo­ liberale zelfhulpmilities! en ook koning alex  die het P­woord moest uitspreken tijdens de  jaarlijkse troonrede verdient een republikeinse  schop onder zijn kont. Burgerparticipatie en  erfopvolging van het koningschap verhouden  zich als champignons tot schimmel. Probleem  is dat talloze cultuurorganisatoren het nieuwe  begrip alweer verinnerlijken omdat ze een  nieuwe subsidietitel ontwaren. Dat ze  onderdeel worden van een verziekt politiek systeem realiseert men zich niet.

Hoe kom je hieruit? ik stel voor een scherp onderscheid te maken van Participatie 1.0  (neo liberale politiek) en Participatie 2.0 (in  handen van de burgers zelf). Participatie 2.0  geeft de culturele sector ongekende mogelijk­ heden. Vrijwilligers worden de trouwste  mede werkers groep om festivals mogelijk te  maken. Via social media en social innovation gaan publieksgroepen zelf aan de slag en  komen met nieuwe programma’s voor musea,  schouwburgen en filmtheaters. met werkloze hoogopgeleide jongeren, senioren die met veel  kennis afscheid nemen van hun werkkring en  gemotiveerde mensen die op zoek zijn naar zinvolle ervaringen is een geheel nieuwe  creatieve professional in aantocht. in engeland  noemen ze dat extreme volunteering en dat  laat zich niet rijmen met rutte’s Particpatie  1.0 van bovenaf. een hele mooie variant van  Participatie 2.0 is de Do It Yourself/Do It  Together­beweging. Buurt bibliotheken  worden door gemotiveerde ouders gerund.

Kunstenaars transformeren oude fabrieks­ gebouwen tot creatieve zones met intensieve  relaties met de eigen omgeving. creatieve  huiskamercafe’s en slaap garages openen hun  deuren en serveren schotels die gebaseerd  zijn op lokale producten. Nog verder liggend  ontstaan energiecomités, straatfestivals  en creatieve coöperaties die de nieuwe  ambachten uitvinden op weg naar een  creatieve maakeconomie 3.0.  en zo ontstaat er een gat tussen het verpolitiekte participatiebegrip en de werke­ lijke participatie samenleving waar gewone mensen het voor het zeggen hebben. Maar  wat schiet je op als Participatie 1.0 een klap  krijgt toegebracht maar door een pervers  overheidssysteem nog lang in coma zal blijven met afgewerkte politici aan het ziekbed?

Ik doe daarom het verzoenende idee om te  werken aan Participatie 3.0. Waar restanten  van Participatie 1.0 – ook al is de geur onwel­ riekend – geïntegreerd worden met de succes­ volle kanten van het burgerexperiment. Zo’n  Participatie 3.0 zal een proeftuin zijn om tot werkelijke democratie te komen waar kunst  en cultuur de belangrijkste inspiratiebronnen  zijn. Utopisch denken is inderdaad een  kwaliteit die de beoefenaren van Participatie 3.0 koesteren. in 2021 is het honderdvijftig  jaar geleden dat de revolutionaire commune van Parijs de participatiesamenleving uitvond.  Deze is toen bloedig neergeslagen. We gaan nu op voor een nieuwe kans.

Auteur: Giep Hagoort is cultureel pionier te Utrecht. (giephagoort@asom.org).

468

Reactie verzenden

Share This