Selecteer een pagina

P&I

Algemeen
Het MBO (Middelbaar Beroeps Onderwijs) kent na zes jaar van experimenteren een compleet pakket aan opleidingen voor de creatieve industrie. Naast de al langer bestaande grafische opleidingen gaat het bijvoorbeeld nu ook om artiesten, musici en dance. Vooral vanwege deze laatste opleidingsvarianten is de reactie vanuit het hogere kunstvakonderwijs (conservatoria, theaterscholen, dansacademies) nogal negatief geweest.


Het zou niet gaan om kwaliteit terwijl de selectie van leerlingen afwezig is. En: waar komen de afgestudeerden terecht? Hoe dit ook zij, de publicatie Brede kunst, hoge doelen van het Platform MBO Kunstonderwijs laat een snel opkomende sector zien die niet meer weg te denken is uit het creatieve opleidingspallet van het kunstberoepsonderwijs. Meer informatie: www.mbokunstonderwijs.nl

Koken is hot, zegt Mieke Conijn, directeur van het Deventer Kunstenlab in het voorwoord van het boek MIX X TIJD (lees: mixmaaltijd). Kunstenaars spelen in deze publicatie de hoofdrol rond het ontmoeten en samen koken. De ontmoetingen bestaan uit groepen met verschillende culturele achtergronden en zijn gericht op het ontstaan van nieuwe gerechten, onder regie van een kunstenaar. MIX X TIJD is een kook-, kijk-, recepten- en verhalenboek van maar liefst 288 bladzijden. Meer informatie: www.kunstenlab.nl

Een geit van boer Tamminga die de tentoonstelling opent, een brochure waarvan de vormgeving is bepaald door kinderen, een tentoonstelling over landschappen die door dezelfde kinderen is samengesteld. Ziedaar de ingredinten van de expositie Kunstland door het Fries Museum. De ervaringen rond het project vormden de inzet van een seminar over cultuureducatie tijdens het jaarcongres van de Museumvereniging, oktober 2007. Meer informatie over Kunstland en over het seminar – waarvan inmiddels een verslag is verschenen bij Inge Hekman: i.hekmanAfriesmuseum.nl

Marille Pals, motor achter de Utrechtse Culturele Zondagen, heeft samen met Samar Haddad en Maarten Lammers een handreiking uitgebracht voor een beter bereik van een divers publiek. Van Buiten naar Binnen heet deze handreiking, die de cultureel ondernemer precies vertelt welke media moeten worden gebruikt om een speciale groep te bereiken. Een onderverdeling is gemaakt naar de landen Marokko, Turkije en Suriname en Antillen. De handreiking staat vol met tips, links, adressen en intermediaire organisaties
(www.culturelezondagen.nl)

Auteur: Tips voor de rubriek Plannen & Ideen: redactie@mmnieuws.nl
468

Reactie verzenden

Share This