Selecteer een pagina

PICNIC 2007; veel keuze voor makers, doeners en denkers

Algemeen
Van 25 tot 29 september jl. vond op het Westergasfabriekterrein in Amsterdam voor de tweede keer de Picnic Cross Media Week plaats. Dit jaar was Picnic mede als festival opgezet, met het zogenaamde Come Out and Play festival, met avondactiviteiten en met de Picnic Green Challenge, een wedstrijd bestemd voor iedereen met een goed idee om de uitstoot van broeikassen tegen te gaan. Picnic 2007 bood bovenal een enorme veelheid aan lezingen, workshops en activiteiten op het gebied van creativiteit en innovatie in de media en de entertainment business.


Drie dagen lang trok een keur aan sprekers uit Europa, Azi, maar vooral uit de VS volle zalen, met onderwerpen als The Invisible Future New Ways to Feel, Make and Play; Future Technology Trends; Creating New Worlds en Augmented Reality. Naast het conferentieprogramma waren er talloze Partner Events en presentaties. Genoeg keus voor makers, denkers en doeners dus, en en voor degenen die een indruk wilden hebben over hoe de wereld van het internet, de nieuwe media en de creatieve industrie er over pakweg twee of drie jaar zal uitzien.

MMNieuws bezocht enkele van de vele lezingen en programmas. Partner Kennisland presenteerde bijvoorbeeld een bijeenkomst onder de titel mages for the Future over de manier waarop beeld- en geluidarchieven toegankelijk en bruikbaar gemaakt kunnen worden voor een groot publiek. Peter Kaufman, president en uitvoerend producer van Intelligent Television (www.intelligenttelevision.com) en Brian Gruber, oprichter en CEO van Fora.tv. illustreerden de mogelijkheden om via internet zelf beelden en geluiden op te vragen en te bewerken of lezingen en debatten van de meest vooraanstaande politici en wetenschappers te volgen (zie www.fora.tv, www.kaltura.com en www.loc.gov.avconservation/packard). Paul Gerhardt vertelde dat de BBC onder de titel Creative Archive Licence.copyright problemen omzeilt om het publiek toegang te bieden tot het grote BBC-archief. In Nederland werken verschillende instanties onder de titel Beelden voor de toekomst samen aan het openstellen van de archieven van het Instituut voor Beeld en Geluid, het filmmuseum en het Nationaal Archief, dat met 140.000 uur aan video, 22.500 uur aan film, 124.000 uur aan geluidsbanden en bijna 3 miljoen fotos gigantisch te noemen is (zie www.imagesforthefuture.com).

MMNieuws was verder bij de Creating New Worlds sessie, met succesvolle creatieve ondernemers als Michael Johnson (digital lead van Pixar), Peter Frankfurt van Imaginary Forces en grafisch kunstenaar Paul Pope en Danny Yount van Prologue films. Zij maakten duidelijk dat technologie niet zonder creativiteit kan wanneer het op zoek gaat naar interessante content. Zowel Pope als Yount benadrukten dat het van groot belang is om getalenteerde creatieve jonge mensen in een designteam te integreren met techneuten. Interactie leidt tot nog meer creativiteit van beide zijden.
Dat de klassieke kunsten lichtjaren achterblijven in de presentatie van hun content en in de manier waarop daarbij het publiek verleid moet worden, werd duidelijk bij ieder voorbeeld. De gepresenteerde content van filmtitels en clips, tot een in opdracht gemaakt nieuwe versie /interpretatie van de Batman-strip zou als amusement, maar ook als Kunst gezien kunnen worden. Wat in het vakjargon Killer Experiences genoemd wordt, kan makkelijk de concurrentie aan met wat in de klassieke kunsten het origineel wordt genoemd.

Veel valt te verwachten van augmented reality, een combinatie van alledaagse realiteit en computergegenereerde data. De Picnic-sessie voor adverteerders kan gemakkelijk vertaald worden naar een presentatie van Nederlands erfgoed. Met de nieuwste technologische ontwikkelingen kunnen begrippen als living history op een nieuw en bij het jongere publiek als vanzelfsprekend ervaren hoger plan gebracht worden. Immers: content is pushing the limits of technology.

Een sessie over nieuwe business modellen gaf stof tot nadenken over de mogelijkheden voor marketing van de culturele sector. In de UK is net een nieuwe telecommunicatiedienst gelanceerd die zich richt op jongeren van 16-24 jaar. Het levert voor jongeren een gratis telefoonabonnement en geen gebondenheid (contract) op. In ruil daarvoor krijgen ze 6 commercile boodschappen per dag, waar ze wel op dienen te reageren. Om dit idee levensvatbaar te maken en te houden, dienen de boodschappen relevant te zijn voor de doelgroep en steeds als service te worden ervaren. Aanbieder Blyk ziet ook Nederland als interessante markt. Een uitstekende mogelijkheid voor de culturele sector om (een deel van) het collectieve promotiebudget via een voor de doelgroep vanzelfsprekend communicatiekanaal te besteden en te bereiken. Adverteerders zien de mogelijkheden van een intensieve dialoog met hun jeugdige klanten die anders zeer moeilijk of niet te bereiken zijn.

Een sessie over de ontwikkeling van creatieve steden in China leverde een schouwspel van Nederlandse betrokkenen, die met de Chinese vertegenwoordiger van een in november 2007 op te richten Internationale Creative Institutes Alliance over samenwerking spraken om zo concurrentie met China te vermijden. Uit diverse presentaties bleek namelijk dat Made in China steeds meer Created in China gaat betekenen. De Chinese ondernemer streeft naar Italiaanse design, Duitse kwaliteit en Chinees lage prijzen. Een gelopen race dus, vandaar dat de Nederlanders zich bijna op orintaalse wijze onderdanig gingen gedragen. Robert Marijnissen, cordinator creatieve stad van de gemeente Amsterdam, was wel heel realistisch: Wat wij in een heel jaar doen in Amsterdam, doet Beijing in 1 uur!
Een groot verschil ligt in de overheidsbenadering van integratie van creatieve industrie /kunsten en de economie. In China gaat de ontwikkeling van de economie ongebreideld vrij en snel; de ontwikkeling van de kunsten verloopt in een veel meer gecontroleerde setting. Chinese kunstenaars willen en moeten derhalve veel meer opereren als ondernemers en weten vaak veel beter van aanpakken dan hun westerse tegenpolen. Inhoudelijk vrij, maar verslaafd aan subsidie; niet ondernemen en aanpakken maar aanvragen en afwachten, zo schetste het panel de situatie in Nederland.

Tot slot een Picnic-idee om eens te proberen: met de hele zaal bewegen in interactie met een webcam om een pacman-achtig spel te spelen: www.newsbreakergame.com.

Alle Picnic bijeenkomsten zijn binnenkort online te zien op de Picnic website: www.picnicnetwork.org

Auteur: Menno Heling & Pieter de Nijs redactie@mmnieuws.nl
468

Reactie verzenden

Share This