Selecteer een pagina

Piet Hein Eek in ‘tweede hart’ van Eindhoven

Algemeen
Stad en de regio rond Eindhoven willen zich behalve als toptechnologieregio ook profileren als een gebied waar de creatieve industrie een goede voedingsbodem heeft. Voor de relatie tussen creativiteit en innovatie binnen ondernemingen en tussen ondernemers onderling zijn onder andere de Creative Conversion Factory en Design Connection Brainport opgericht. Octrooibeleid, projecten op het gebied van embedded systemen en vormgeving en het faciliteren van de samenwerking tussen kennisinstellingen en creatieve bedrijven zijn taken van deze organisaties. Creatieve ondernemers in de regio kunnen gebruikmaken van speciale instellingen voor advies en financiële ondersteuning. Speciale ‘incubator programma’s’ (Design Incubator, Incubator 3+), de Brabantse Ontwikkelings Maatschappij (BOM), NV Rede, het Stimulus Venture Capital Fund en TechnoStars bieden gedurende een aantal jaren hulp aan jonge ondernemingen. Voor de broedplaatsen en creatieve ondernemers die de weg naar professioneel ondernemerschap zoeken, bestaan al enige jaren Stichting Alice en de HUB. Beide stellen de autonomie van creatieven voorop en voldoen daarmee aan de behoefte van een grote groep kunstenaars en designers. De aanwezigheid van de Design Academy, de Eindhovense School (met verschillende opleidingen en cursussen op het gebied van grafische vormgeving en technieken) en tal van musea en culturele instellingen scheppen een klimaat waarin creatieve bedrijven in de regio tot groei kunnen komen.


Voor de huisvesting van startende en creatieve bedrijven in de regio bestaat een aantal initiatieven. Met relatief goedkope huisvesting krijgen bedrijven meer kansen om te groeien. Op dat gebied is een aantal initiatieven gaande, zoals Atelier dorp (platform voor kunstenaars, fotografen, architecten om hun producten en objecten te ontwikkelen), La Citta Mobile (een stad bestaande uit containers waarin verschillende activiteiten ontplooid kunnen worden), NV Rede (een regionale organisatie die onder andere zorgt voor huisvesting van ondernemingen in bedrijfsverzamelgebouwen en in speciale centra voor startende bedrijven), de Stichting Ruimte (stichting die vraag en aanbod van kleinschalige en vaak tijdelijke ruimte bij elkaar wil brengen), het TAC Gebouw (broedplaats voor kunstenaars die culturele vernieuwing nastreven) en Strijp-S.

Voormalige Philipsbedrijventerreinen als nieuw hart van Eindhoven
Strijp-S, voorheen een van de bedrijventerreinen van Philips, moet zich ontwikkelen tot een tweede ‘hart’ van Eindhoven, met woningen, kantoren, winkelruimte, maar vooral bedrijfsruimte voor creatieve ondernemingen. Er kan hier op termijn maximaal 90.000 m2 nieuwe kantoorruimte worden ontwikkeld. In 2008 zijn voorbereidingen gestart voor de sloop van de bestaande bebouwing. Er moeten 600 woningen komen, onder het motto ‘home of the inventive people’. Het terrein wordt omgetoverd in een groen en open woongebied met voornamelijk laagbouw. Een deel van de oude gebouwen blijft staan als industrieel erfgoed. Naast Strijp-S zijn ook de gebieden Strijp-R en Strijp-T – eveneens voormalige vestigingen van Philips – in ontwikkeling. Ontwerper Piet Hein Eek – onder meer bekend vanwege zijn meubels van sloophout – neemt, zoals het er nu naar uitziet, met zijn ruim veertig medewerkers aan het eind van dit jaar zijn intrek in gebouw ‘RK’ op Strijp-R. De vestiging van Eek en Ruigrok bv aan de Nuenenseweg in Geldrop werd veel te klein. Het bedrijf heeft niet alleen meer kantoorruimte nodig, maar vooral grotere werkplaatsen, waar plaats is voor de apparatuur voor de verwerking van hout en metaal. Eek stak eerst zijn licht op op het Strijp-S-terrein, maar werd pas enthousiast toen hij gebouw RK op Strijp R zag. Het RK-complex, dat uit de jaren vijftig van de vorige eeuw dateert, is een van de weinige gebouwen die blijven staan. Het gebouw wordt zoveel mogelijk in de oorspronkelijke staat gehouden. De 10.000 vierkante meter van het complex bieden eind dit jaar onderdak aan een keur van activiteiten. Naast de werkplaatsen van Eek en Ruigrok bv moet er een showroom komen, waar de collectie van de vormgever kan worden getoond. En waar in eerste instantie werd gedacht over een kantine is nu ruimte vrijgemaakt voor een heus restaurant, met terras. In het zogeheten voorgebouw, aan de kop van gebouw RK, zijn in de voorlopige schets ateliers en atelierwoningen voorzien. Daarin ziet Eek allerhande creatieven aan het werk.

Samenwerken op een duurzame manier
Piet Hein Eek: ‘Het RK-pand, een oude keramiekfabriek van Philips, draagt de sporen van een industrieel verleden en symboliseert in het te ontwikkelen woongebied de waarde van het bij elkaar houden en brengen van wonen, werken en ontspannen. Het pand is bijzonder groot en zal naast onze productie-, opslag- en kantoor-behoefte plaats bieden aan een showroom, winkel, galerie, restaurant, atelier en woonruimte. Creatieve en ambachtelijk activiteiten midden in een woonwijk. In plaats van een enorme (woon)winkel te creëren, waar de consument kan kiezen uit tal van merken met vergelijkbare producten, proberen we juist producten, mensen, activiteiten en organisaties bij elkaar te brengen die aanvullend zijn en elkaar versterken. We zijn hier al geruime tijd mee bezig en de plannen beginnen steeds duidelijker vorm aan te nemen. We gaan samenwerken met gepassioneerde en professionele experts die ieder op hun gebied garant staan voor een gevarieerd en hoogstaand aanbod en advies. De essentie is en blijft ons eigen bedrijf en de kernwaarden die altijd voor ons hebben gegolden en zullen gelden. We willen een creatief, begrijpelijk, duurzaam en waardevol product bieden. Onze hartstocht gaat uit naar het product zelf en naar de wijze waarop en door wie het gemaakt wordt. Het is onze overtuiging dat het hier niet gaat over een romantische gedachte alleen, maar om iets dat juist in deze tijd beloond wordt. Niet het gebruik van sloophout is het meest kenmerkend aan het duurzame karakter van onze activiteiten, maar juist de wijze waarop we ondernemen. We proberen ideeën te ontwikkelen die de tand des tijd kunnen doorstaan. Een product moet lang meegaan. Daarom nemen we de tijd ideeën te ontwikkelen en krijgen onze producten de kans zich te bewijzen en te verbeteren. Soms duurt het jaren alvorens een product helemaal is ontwikkeld of geaccepteerd. Het beste voorbeeld is hoe de sloophouten kast, ontworpen in 1989, zich in de loop der jaren verder heeft ontwikkeld en steeds iets succesvoller is geworden. Om invulling te geven aan de wens producten op professioneel en hoogstaand niveau aan te bieden zijn we op zoek gegaan naar partners. Tot op heden is iedereen die we benaderd hebben positief. Met enkele beoogde partners zijn we al in vergevorderd stadium, zoals met Curiosa/ Sprookjes NV. Sprookjes NV is een bedrijf dat gedurende decennia een enorme collectie curiosa heeft opgebouwd. De spullen worden verhuurd en gebruikt voor de meest spectaculaire inrichtingen in binnen- en buitenland. Een tweede beoogde partner is Exposities/ Link Art Company. Link Art company is al decennia actief en beschikt over een enorme kennis, collectie en klantenkring. Wij verwachten dat door die verschillende samenwerkingsvormen meer mensen hun ideeën kwijt kunnen en het geheel dus op een hoger niveau gepresenteerd kan worden.’

Auteur: redactie MMNieuws
Referenties: 
468

Reactie verzenden

Share This