Selecteer een pagina

Plannen & ideeën

Algemeen
In de Vlaamse bundel Concurrentie in de wereld van Kunst en Cultuur (2008) presenteert Bruno Verbergt een uitvoerig betoog over de toepassing van de concurrentietheorie van strategiegoeroe Michael Porter binnen de podiumkunsten. Geen gemakkelijk opgave, omdat Porter louter economisch is georiënteerd en in zijn modellen geen culturele waarden toelaat. Vandaar dat Verbergt Porter aanvult met benaderingen die ook rekening houden met interne (artistieke) krachten om een concurrentiestrategie te ontwikkelen. Zijn betoog is zeer instructief en verplichte stof voor al diegenen die professioneel en academisch zich inlaten met het strategisch positioneren van culturele instellingen. De bundel is geredigeerd door Guido De Brabander en Annick Schramme. Andere bijdragen gaan onder meer over concurrentie binnen een globaal perspectief (Joost Smiers), film (Jan Verheyen), het Toneelhuis (Luk Van den bosch) en muziek (Stef Coninx). In een conclusie geeft Dorian van der Brempt (directeur van deBuren) aan dat binnen de wereld van globaliserende culturen de publieke en private samenwerking van belang is.
Meer informatie: www.politeia.be


• Op 19 maart 2009 hield innovatie-expert Dany Jacobs aan de Universiteit van Amsterdam zijn inaugurele rede onder de titel ‘Creatief innovatiebeleid?’ Jacobs is buitengewoon hoogleraar Industriële Ontwikkeling en Innovatiebeleid. Daarnaast is hij lector Kunst Cultuur en Economie bij de hogescholen ArtEZ en HAN te Arnhem. In zijn rede schetst de nieuwe hoogleraar de geschiedenis van het naoorlogse (1945) industriebeleid om uit te komen op de creatieve industrie anno 2009. Jacobs merkt over deze sector op dat beleidsmakers veelal moeite hebben om de creatieve industrie te begrijpen. In de gesproken tekst ging hij ook kritisch in op het feit dat de creatieve industrie vanwege het Innovatieplatform een gele kaart had gekregen, onder meer vanwege het ontbreken van een centrale regie. Jacobs achtte dit een vorm van oude industrie­politiek die niet meer passend is bij de dynamiek en kleinschaligheid van de creatieve industrie. Liever de aandacht richten op backing winners als instrument van modern industriebeleid. Dat we momen­teel in de ernstigste crisis van de afgelopen 30 jaar leven, bleef in de rede onaangeroerd.
Zie voor de complete tekst van de rede: www.uva.nl/actueel

• MMNieuws meldde al een jaar geleden het ontstaan van creatieve regio’s. Inmiddels is Boekman (nr. 78) met een speciale en rijkgeschakeerde editie over het onderwerp uitgekomen onder de titel De opkomst van de regio. Hier wordt regio opgevat als ‘buiten de randstad’ met aandacht voor subsidiëring, het samenspel van rijk, gemeente en provincie, en de plaats van culturele instellingen in de regio. Ook de regiocultuur als zodanig – regiosoap, regiofestivals, regiopop – wordt besproken. De toon wordt gezet door redacteur Anita Twaalfhoven: ‘De tijd dat dorpse of provinciaalse cultuur associaties opriep met folklore of de fanfare behoort tot een grijs verleden. In de regio gebeurt het!’
Meer informatie: www.boekman.nl
(NB in het literatuuroverzicht van Boekman ontbreekt de brochure Creatieve Regio’s van ASOM, die in 2008 al uitgebreid over het belang van creatieve regio’s berichtte. Meer informatie: www.asom.org)

• Lejo den Hertog is beeldend kunstenaar en heeft een omvangrijk boek samengesteld over zijn veertigjarige kunstpraktijk. Foto’s van zijn werk wisselt hij af met teksten die hij ter gelegenheid van exposities, installaties en presentaties heeft geschreven. Het werk van Den Hertog is fragmentarisch en landschappelijk, en verweven met vaak contrasterend kleurgebruik. Het komt zelden voor dat een beeldend kunstenaar zelf een boek over het eigen werk samenstelt en dit werk van een toelichting voorziet. Dit verlangt zowel artistieke betrokkenheid als intellectuele distantie.
Wie meer wil weten over het boek en zijn samensteller neem contact op via: lejo@kijkperk.nl.


Auteur: Giep Hagoort
Referenties: 
468

Reactie verzenden

Share This