Selecteer een pagina

Potentieel in de ouderenmarkt

Algemeen
De gemeente Amsterdam kent al enige tijd het fenomeen Stadspas. De Stadspas wordt uitgegeven in twee doelgroepen: huishoudens met de laagste inkomens en alle ouderen boven de 65 jaar. Per februari 2000 heeft de Stadspas in Amsterdam een bereik van 85% onder de 95.000 Amsterdammers boven de 65 jaar.


Het doel van de Stadspas is het stimuleren van het gebruik van het aanbod van de stad. Daarbij ligt het zwaartepunt bij recreatieve diensten op het gebied van cultuur. Het Stadspasbureau onderhoudt contact met nagenoeg alle Amsterdamse musea en theaters en met vele gesubsidieerde en commercile producenten van toon- en podiumkunsten.

De Stadspas is voor cultuurproducenten in eerste instantie een aanvulling op de promotiemix en vormt een aanvulling op prijspromotieacties en adverteren. Culturele instanties maken gebruik van de relatie die door de Stadspas is gelegd. Het Stadspasbureau lobbyt voortdurend bij haar relaties om ook de andere elementen van de culturele productmix bij een Stadspasactie te betrekken, zodat de kans op synergetische effecten vergroot wordt.
Op de ouderenmarkt wordt de vraag naar culturele diensten sterk bepaald door vrouwen (gemiddeld 66% van het huidige publiek). Van de ouderen is ruim 60% vrouw. Daarnaast is er sprake van inhaalgedrag bij ouderen. De culturele marketeer die met de bestaande programmering als gegeven een propositie voor de ouderenmarkt ontwikkelt, moet alle elementen van de dienstenmix aflopen. De eerste notie daarbij is dat de klanten onderdeel vormen van de productmix. Ouderen mijden in de avonduren de culturele outlets, met name omdat ze zich niet thuis voelen tussen het doorgaans jongere uitgaanspubliek in de omgeving van de theaters.

De omgeving van de verschillende podia (Leidseplein, Rembrandtsplein) is s avonds vooral gericht op de jongerencultuur. Een cultuurproducent die programmeert op een doordeweekse ochtend maakt dubbel gebruik van de stad mogelijk. Vooral bij culturele diensten zijn externe factoren, gezien vanuit de klant, onderdeel van het product. Dat wil niet zeggen dat interne factoren, zoals de lengte van de pauze i.v.m. het tempo op de toiletten, en de kwaliteit van de service in de foyer vergeten kunnen worden. Ook de eindtijd is belangrijk: de oudere klant wil vooraf graag weten hoe laat hij weer thuis is.
Het ontwikkelen van proposities in de ouderenmarkt biedt kansen voor de aanbieders van podiumkunsten die streven naar groei van hun bezoekersaantallen.

Auteur: Paul Vonk, directeur van Bureau Stadspas
468

Reactie verzenden

Share This