Selecteer een pagina

Potentieel internet nog onvoldoende benut

Algemeen
Woensdag 12 november vond de ACMC- borrel met het thema After the hype plaats. Ter voorbereiding voerde Motivaction, in samenwerking met ACMC, een kleinschalig online onderzoek uit naar gebruik, bestedingen en verwachtingen van internet onder ACMC-leden.


Instellingen zetten hun websites vooral in als communicatiemedium en mogelijk als distributiekanaal (verkoop/reservering van kaarten). Belangrijke andere redenen waarom praktisch iedere instelling zich verplicht voelde een website te starten waren: het niet achter willen blijven (iedereen doet het!), 24 uur bereikbaar zijn, het verzamelen van bezoekersgegevens en kostenreductie en collectieontsluiting.
Instellingen blijken hun site daadwerkelijk vooral te gebruiken om informatie te verstrekken over de instelling, de programmering en bijbehorende achtergrondinformatie. De helft van de instellingen gebruikt de site ook als interactief medium, bijvoorbeeld om vragen van bezoekers te beantwoorden. Voor ongeveer een kwart is de site tevens een transactiemedium ter reservering of verkoop van kaarten. Slechts een klein deel zet de website in ter beleving van het eigen product, bijvoorbeeld door producten online te presenteren of voor audio- of videofragmenten.

De sites worden bijna wekelijks aangepast en onderhouden. Meestal is daarvoor geen aparte functie gecreerd; personeelsleden doen de wesite erbij. De bedragen die op jaarbasis aan de website worden besteed lopen per instelling sterk uiteen; van 100 tot 600.000 euro, exclusief personeelskosten. Het merendeel zit echter onder de 10.000 euro per jaar.
Globaal geeft de helft van de ondervraagden aan dat er nog te weinig met de website wordt gedaan, en hoewel eenderde van mening is dat het niet kostenbesparend werkt, speelt de site wel een belangrijke rol in de marketingactiviteiten. Een saillant detail: volgens eenderde van de instellingen is de website wel degelijk kostenbesparend.

Leerpunten voor de toekomst
De ontwikkeling van de site is voornamelijk uitbesteed of met hulp van derden in huis gebeurd. Opvallend is dat de meerderheid het in de toekomst anders aan gaat pakken; vooraf moet beter nageacht worden over het doel van de site, het budget en het vrijmaken van mensen. Ook wordt de gebruiker meer centraal gesteld en zal er vanuit productbeleving worden ingestoken. De meeste ondervraagden geven aan de site liever in eigen beheer te ontwikkelen. De structuur dient makkelijker aangepast te kunnen worden aan later te bepalen functionaliteiten, zoals verkoopmogelijkheden en interactieve functies.

Bezoek
De meerderheid van de instellingen heeft vooraf geen (meetbare) doelstellingen geformuleerd ten aanzien van internet, zoals het toetsen van aantallen bezoekers, aantal verkochte kaartjes en de bekendheid van de site onder de beoogde doelgroep. Weliswaar hebben de meeste instellingen inzicht in het aantal bezoekers van de site, maar niet altijd in de frequentie van het bezoek per pagina. Minder dan de helft verzamelt emailadressen van de bezoekers. Deze worden vooral gebruikt voor de verzending van elektronische nieuwsbrieven.
Begin 2003 heeft Motivaction een onderzoek gedaan onder cultuurparticipanten. Een belangrijke conclusie was dat driekwart van de cultuurparticipanten verwacht in de toekomst kaarten online te gaan kopen, vanwege de snelheid van het medium en de goede bereikbaarheid. Hier ligt een enorm marktpotentieel en een grote kans voor culturele instellingen!

Auteur: Liesbeth Hydra Wilt u meer informatie over het onderzoek, dan kunt u contact opnemen met Annemieke Blok of Liesbeth Hijdra a.blok@motivaction.nl
468

Reactie verzenden

Share This