Selecteer een pagina

PUBLICITEITSBEURS DIEPT MOGELIJKHEDEN VAN DIGITALISERING UIT

Algemeen
Zet digitale middelen in om meer publiek te trekken, en zoek daarbij naar de juiste mix. Maar welke middelen zet je als theater, impresariaat of producent in? Wat is de juiste mix? En hoe integreer je nieuwe digitale technieken binnen het werkproces van je organisatie? De 25e Publiciteitsbeurs, die georganiseerd wordt door Bureau Promotie Podiumkunsten, stond dit jaar in het teken van digitalisering binnen de podiumkunstsector. Presentaties, workshops en de beursvloer vormden het uitgangspunt om digitale mogelijkheden verder uit te diepen. De beurs werd deze keer georganiseerd in het net verbouwde Parktheater in Eindhoven en wordt gezien als d vakbeurs voor de podiumkunstenmarketing.


DE WARMLOPER
Het plenair ochtendprogramma van de beurs werd geopend door de directrice van Bureau Promotie Podiumkunsten, Yolande Melsert. Tijdens de presentatie introduceerde Melsert de nieuwe collectieve marketingcampagne met de slogan Ontsnap uit je eigen wereld, ga naar theater. De campagne, die gedurende de tweede helft van het seizoen onder de aandacht wordt gebracht bij een brede publieksgroep, stipt het USP van de podiumkunsten aan. Er zijn printadvertenties, Boomerang-kaarten en tv-commercials gemaakt die landelijk worden ingezet. Verder wordt de campagne online ondersteund met een viral film en banners. Het plenair programma werd verder ingevuld met een energieke presentatie van professor dr Cor Molenaar, buitengewoon hoogleraar E-Commerce aan de Erasmus Universiteit. Molenaar, die naast professor overigens ook voor cabaretier kan worden aangezien, zette in zijn presentatie vooral de verandering in het gedrag van mensen uiteen. De gedragsverandering is volgens hem het gevolg van de vergaande informatietechnologie. Zo noemt de hoogleraar de hedendaagse generatie ook wel een zapgeneratie. Mensen kunnen niet meer wachten, langetermijnvisies bestaan niet meer en alles moet nu, aldus Molenaar. Verder vertelde Molenaar dat er door de online communicatie ook andere machtsverhoudingen ontstaan. De macht van Google wordt steeds groter. Bijna alle informatie is immers op Google beschikbaar. Dit benvloedt ons keuzebeslissingsproces. Voor een nieuwe wasmachine zoeken we immers eerst naar informatie op Google en met die informatie gaan we vervolgens naar de winkel.

NETWERKEN, PRESENTATIES EN WORKSHOPS
Na het plenair programma konden deelnemers de beurs bezoeken. Op de beursvloer waren de stands van 67 uiteenlopende organisaties die binnen de podiumkunstsector actief zijn te vinden. Van impresariaten tot theaters en van producenten tot fotografen, ze waren er allemaal. Er was dan ook genoeg mogelijkheid om te kunnen netwerken.
Verder werden er presentaties gehouden en kon men deelnemen aan workshops. In de presentatie Passie voor plastic en Pluche gaf Reinoud van Assendelft de Coningh het publiek een aantal zinvolle handvatten voor effectieve podiumkunstenmarketing. Volgens de oud-directeur Marketing & Communicatie van de Efteling is het in de podiumkunstensector belangrijk dat het publiek iets gaat liefhebben. In het verlengde hiervan staat de indruk die je bij mensen achterlaat en de trefwoorden waarop je concept gebaseerd is. De presentatie was vooral interessant voor publiciteitsmedewerkers en marketeers in opleiding.
Een interessante workshop was Nieuwste technieken online kaartverkoop. Expert Theo Theunissen en hoofd marketing Gerard Fasel van 2 Question presenteerden een nieuw E-ticketing systeem dat zij tevens bedacht en ontwikkeld hebben. Het systeem zorgt er niet alleen voor dat kaarten online kunnen worden gekocht, maar geeft de besteller ook de mogelijkheid om de kaarten thuis uit te printen. De zogenaamde E-tickets zijn simpelweg pdf-bestanden die naast een unieke barcode ook persoonlijke informatie geven zoals stoelnummers. De barcode wordt bij binnenkomst gescand en doordat elke barcode uniek is, kan er worden bijgehouden welke bezoeker al binnen is en welke nog niet. Het systeem werkt niet alleen efficint, doordat tijdrovende kassahandelingen niet meer hoeven worden uitgevoerd, maar levert daarnaast ook marktvoordeel op. Zo zorgt de automatisering ervoor dat er minder kosten gemaakt worden, levert het E-ticket advertentie-inkomsten op en kunnen klantbewegingen beter gevolgd worden. Kostenbesparing door het inzetten van E-ticketing kan door o.a. deze voordelen oplopen tot zon 20.000 euro per jaar.

DE GOUDEN STRUIS
De beurs werd afgesloten met de uitreiking van De gouden Struis 2006. De Gouden Struis is de jaarlijkse prijs voor de beste marketingcampagne binnen de podiumkunsten. Jeugdclub Theaterbende niet voor snotneuzen van Theater de Tamboer ging er met de prijs ter waarde van 10.000 euro vandoor. De Tamboer weet met kleine middelen ontzettend veel te bereiken. Zij zetten een verrassende jeugdformule neer die zeer dicht bij de mensen staat en heel toegankelijk is, aldus de jury. MMNieuws/MailingLijst.nl, sponsors van De Gouden Struis, bieden de winnaar een pakket diensten ter waarde van 2.000 euro aan.

Auteur: Suzanne van Hooff redactie@mmnieuws.nl
468

Reactie verzenden

Share This