Selecteer een pagina

Read This First

Algemeen
De TNO-econoom Walter Manshanden verkondigde het begin mei in de Amsterdamse Zuiderkerk met grote stelligheid: creatieve ondernemers zijn geen ondernemers geworden om te ondernemen, creatieve ondernemers zijn ondernemers geworden omdat ze creatief zijn. Dat houdt in dat de creatieve economie vooral een economie is van kleine bedrijven, zo tussen de n en drie personen. Wordt een bedrijf groter dan blijkt de span of control al snel te groot en het ondernemen niet leuk meer.


Alleen al hierom is de publicatie Read This First. Growth and Development of Creative Smes geen overbodige luxe. Het doel van het boek is de professionele ontwikkeling van het creatieve midden- en kleinbedrijf (small and medium enterprises: SMEs) te verbeteren en te versnellen. Het boek kent drie delen: creatieve economie op macroniveau, creatieve industrie op sectorniveau, en creatief en cultureel ondernemerschap op microniveau. En laten we maar direct zaken doen, alle drie de delen lezen lekker weg en bevatten zeer veel wetenswaardigs. Zelfs een niet creatief ondernemer als ik wordt geprikkeld door de keur aan auteurs die in dit boek aan het woord komen. Met recht een handboek voor de al dan niet startende creatieve ondernemers!

Soms bevat het boek verrassende vanzelfsprekendheden. Zo stelt David Parrish dat een succesvol creatief ondernemer juist dat product of die dienst waarin juist hij excelleert, aanbiedt aan juist die groep consumenten (niche) die daar ook op zit te wachten. Voortdurend matchen van product en niche maakt het ondernemen spannend en bevredigend. Noodzakelijk hiervoor is een krachtig netwerk, aldus Anamaria Wils: een netwerk van mensen die niet op jou lijken, die niet als jij spreken, die niet dezelfde achtergrond, opleiding of geschiedenis hebben, maar die wel allemaal uitmuntend zijn in wat ze doen. Zon divers netwerk garandeert succes.

Diversiteit, zo ademt het hele boek, is sowieso de sleutel van een succesvolle creatieve economie. Die constatering is niet nieuw en in het begin van de jaren zestig van de vorige eeuw onder de aandacht gebracht door Jane Jacobs (die geregeld wordt aangehaald in het boek). En omdat diversiteit des stads is, is de creatieve economie des stads. Daarover is niet iedereen het eens. De redactie verwijst naar onder andere Giep Hagoort dat ook buiten steden de dynamiek van de creatieve industrie waarneembaar is. Dat zal best, maar het kloppend hart is en blijft toch de stad. Creatieve bedrijven zijn doorgaans kleine bedrijven. We zagen al dat dit te maken heeft met de aard van het ondernemerschap, maar het heeft ook te maken met het externaliseren door grote bedrijven van bedrijfsrisicos. Creativiteit is ongewis, niet in tijd te vangen, niet in resultaat te overzien. Grote bedrijven laten dat graag aan andere, kleine bedrijven over. Maar kleine bedrijven clusteren wel, omdat ze van elkaar afhankelijk zijn en omdat ze samen grote klussen aankunnen. Daarbij gaat het bij creativiteit om niet gecodificeerde, persoonsgebonden kennis die het gemakkelijkst via face to face contacten wordt overgedragen
Diversiteit, clustering en tolerantie zijn stedelijke kenmerken die je niet in Almere of Zoetermeer vindt. Deze kenmerken vormen volgens Joeri van den Steenhoven het creatief kapitaal. Hij slaat de spijker op zijn kop met zijn conclusie dat het vele, vele jaren duurt om creatief kapitaal te creren. Branding en marketing is niet genoeg: Your image is always determined more by what you do than what you say.

Mooi boek!

Auteur: Jos Gadet j.gadet@dro.amsterdam
Referenties: Read This First. Growth and Development of Creative Smes Hagoort, G., A. Oostinjen, M van Thiel & J. Szita (redactie) Utrecht: Utrecht School of Arts ISBN/EAN 978-90-810079-2-4
468

Reactie verzenden

Share This