Selecteer een pagina

Redactioneel

Citymarketing

Algemeen

Geen stad in Nederland die er niet een citymarketingplan op na houdt. Alle grote steden in Nederland vallen over elkaar heen in het dingen naar de gunst van (potentiële, en liefst economisch draagkrachtige) bewoners, bedrijven en toeristen. Er gaat immers niets boven Groningen en Ik ben Amsterdam. Inmiddels doen ook kleinere plaatsen mee. Sommige steden en dorpen bundelen hun krachten weer in een regiogerichte aanpak, maar allemaal zoeken ze naar hét bepalende en onderscheidende element waarmee ze kunnen scoren en het beeld van hun woonen werkplaats het best op het netvlies krijgen van Nederlanders en buitenlanders. Maar waar bestaat dat onderlinge onderscheid eigenlijk uit? Zijn al die straten met een Blokker, een Hema en een Kruidvat wel zo onderscheidend, of zijn het McCity’s geworden? Waarop moet een stad of regio inzetten op de eigen historie, op aantrekkelijkheid voor een bepaalde bevolkingsgroep, op natuur? Voelt de mondiale wereldburgers zich niet juist vooral thuis in zijn eigen regio of op zijn eigen locatie? Wie of wat bepaalt het lokale DNA van een stad? En welke rol spelen kunst en cultuur? Op die vragen geeft dit nummer van MMNieuws hopelijk een antwoord. Voor ieder nummer van deze nieuwe jaargang ging de redactie van MMNieuws op zoek naar een gasthoofdredacteur. Voor dit nummer is dat Karel Werdler. Karel is al meer dan 20 jaar werkzaam in het HBO, waarvan de laatste tien jaar bij de opleidingen Tourism & Leisure Management van Hogeschool INHolland. Hij heeft verschillende publicaties op zijn naam en werkt op dit moment aan zijn promotie aan de universiteit van London South Bank, met als onderzoeksthema de mogelijke bruikbaarheid van dark tourism resources en de toeristische promotie van een aantal Europese steden.

468

Reactie verzenden

Share This