Selecteer een pagina

Regionale samenwerking

Algemeen

Voor een bezoeker van het Vestingmuseum en het Goois Museum is de behoefte aan informatie een belangrijk bezoekmotief. Het breed samengestelde publiek van het Muiderslot is meer gericht op recreren en voor een bezoek aan Singer Museum en Kasteel Groeneveld is de behoefte aan inspiratie belangrijk. Dit zijn enkele conclusies uit het rapport Regionale Publieksonderzoek Gooise musea, van Letty Ranshuysen. Bezinning en de behoefte aan contemplatie spelen bij alle onderzochte musea in het Gooi een rol. En van de aanbevelingen van het onder. zoeksrapport is dan ook reclame te maken met de slogan ‘Bij ons kunt u onthaasten.

Het regionale publieksonderzoek in de Gooise Musea (2000) is opgezet in navolging van een vergelijkbaar onderzoek in Zuid-Kennemerland (1996). Doelstelling van het publieksonderzoek is enerzijds het verzamelen van informatie over de belangrijkste doelgroepen en anderzijds het opsporen van de specifieke eigenschappen per museum.
Daarnaast zijn mogelijkheden onderzocht om samen te werken in activiteiten die het museumbezoek in het Gooi kunnen stimuleren en intensiveren. Ranshuysen onderzocht wat de Gooise musea gemeen hebben, maar bracht ook de verschillen in bezoekmotief, waardering, bekendheid en publiekssamenstelling in kaart. Het onderzoek is een goed voorbeeld van regionale samenwerking waar alle musea voordeel bij hebben

Geniet van een andere sfeer in ons museum
Het onderzoeksrapport biedt statische informatie, vergelijkingen, conclusies en aanbevelingen. Zo blijkt het onderzochte publiek zich in het algemeen te orinteren via mondtot-mond reclame en via landelijke en regionale kranten. Is voor het Muiderslot de informatie van anderen van belang, voor het Singer en het Goois Museum blijkt dit slechts marginaal te zijn. Landelijke, respectievelijk regionale kranten zijn voor her publiek van deze musea juist belangrijk.

Duidelijk is dat een continue stroom van informatie voor iedereen onmisbaar is om de doelgroep te bereiken. Tentoonstellingen lijken dan ook ht middel om media-aandacht en jveelj herhalingsbezoek te trekken. Ransbuysen geeft echter als bezwaar aan dat met wisselexposities geen divers publiek bereikt wordt. Indien een museum zich op een breed en onervaren publiek wil richten, zijn er volgens Ranshuysen andere middelen denkbaar die effectiever en minder arbeidsintensief zijn. Zo zouden het Muiderslot en het Vestingmuseum kunnen inspelen op goede jeugdherinneringen door een reclameboodschap onder het motto wordt het niet eens tijd dat u weer eens van de bijzondere sfeer komt genieten in ons museum.

Pubikitaire samenwerking Het Omroepmuseum blijkt het breedste publieksbereik te hebben en het Singer Museum het meest exclusieve publiek. Het Goois Museum richt zich vooral op de regionale bezoeker, hetgeen zich ook vertaalt in het puhlieksbereik. Tussen de verschillende Gooise musea zijn overeenkomsten in publiek, waardoor verschillende elusters gemaakt kunnen worden. Vanwege het publieksprofiel ligt doorverwijzing tussen bijvoorbeeld het Omroepmuseum, Muiderslot en Vestingmuseum voor de band. Publicitaire samenwerking tussen verschillende musea kan efficint en doeltreffend zijn. In het rapport worden ideen geopperd als een gezamenlijke plattegrond, gezamenlijke brochure, website, mondelinge doorverwijzing en een speciaal bord voor affiches en persberichten van andere Gooise musea.

Regionale samenwerking
De wens voor regionale samenwerking stopt niet na een gezamenlijk onderzoek. De veelheid en verscheidenheid van musea in het Gooi bieden de mogelijkheid arrangementen te ontwikkelen. Samenwerkingspartners kunnen dan zowel binnen als buiten de museumwereld gezocht worden.

Hier eindigt het rapport van Ranshuysen. In de praktijk blijkt echter dat samenwerking niet eenvoudig is. Conflieterende belangen, behoud van eigen identiteit, cultuurversehillen zijn onder meer oorzaken voor een soms stroeve samenwerking. Voorbeelden van vergaande samenwerking tussen musea en andere partners zijn er al volop in Nederland, zoals de Leidse musea, Musea rond de Hofvijver Den Haag, Utrecht Museumkwartier, Groesbeek Museumlandschap en de verschillende toeristische samenwerkingsverbanden tussen steden onder de titel Steden Herleven. Bepalend voor een succesvolle samenwerking is om ieders verschillende belang te jhjerkennen, een open spel te spelen en samen te werken op die werkvelden waar je elkaar niet beconeurreert. Een gezamenlijk regionaal publieksonderzoek is daarvan een goed voorbeeld.

Auteur: Esther H. Lamers, Kolpron Consultants

468

Reactie verzenden

Share This