Selecteer een pagina

Samenwerking is het sleutelwoord

Mode als bindende factor in Arnhem

Algemeen
De Arnhemse focus op mode en vormgeving komt niet zomaar uit de lucht vallen. Door de internationaal toonaangevende afdeling Fashion Design aan de ArtEZ Hogeschool voor de Kunsten wordt in Arnhem veel modetalent gekweekt. Daarnaast zijn de Arnhem Mode Biënnale en het Modekwartier in Klarendal

belangrijke pijlers. De keuze voor mode als sector om zich te onderscheiden wordt breed gedragen door bedrijfsleven, onderwijs- en kennisinstellingen en andere partners in stad en regio. 

De Arnhemse focus op mode en vormgeving komt niet zomaar uit de lucht vallen. Door de internationaal toonaangevende afdeling Fashion Design aan de ArtEZ Hogeschool voor de Kunsten wordt in Arnhem veel modetalent gekweekt. Daarnaast zijn de Arnhem Mode Biënnale en het Modekwartier in Klarendal
belangrijke pijlers. De keuze voor mode als sector om zich te onderscheiden wordt breed gedragen door bedrijfsleven, onderwijs- en kennisinstellingen en andere partners in stad en regio.

Kenners van de modewereld weten al lang dat  Arnhem de bakermat is van wereldwijd bewonderde modeontwerpers als Viktor & Rolf, Lucas Ossendrijver (Lanvin Homme), Spijkers & Spijkers en Iris van Herpen. ArtEZ leidt tevens musici, dansers, grafici, architecten en productontwerpers op. Tot Arnhemsveelzijdige culturele leven horen ook (inter)nationaalerkende podiumkunstinstellingen als Introdans,Toneelgroep Oostpool en Het Gelders Orkest (HGO). Vele kleinere, vaak experimentele culturele gezelschappen en festivals completeren het culturele palet in de Gelderse hoofdstad, die daarmee veel mensen met creatieve beroepen als inwoners trekt. Een brede culturele infrastructuur, voedingsbodem voor ontwerpers, is een van de basisvoorwaarden voor een creatieve regio. Het gemeentebestuur van Arnhem kiest er dan ook heel bewust voor bij de huidigebezuinigingsoperaties zo min mogelijk te snijden in de culturele sector. Wethouder Michiel van Wessem, die zowel Economie als Cultuur in zijn portefeuille heeft, erkent het belang van een sterk cultureel aanbod voor het vestigingsklimaat van het bedrijfsleven.

 
Groeipotentie
De Arnhem Mode Biënnale, het grootste tweejaarlijkse culturele modefestival ter wereld, fungeert nationaal en internationaal als uithangbord voor Arnhem Modestad. Door zich nadrukkelijk te richten op het ontstaan van mode en de denkwereld van ontwerpers is de biënnale zowel interessant voor vakmensen uit de modewereld als voor het grotere publiek. Dat zorgt niet alleen voor economische spin-off in de vorm van mensen die een dagje in Arnhem komen winkelen of er een weekend verblijven, maar ook voor nieuwe samen-werkingsverbanden tussen ontwerpers en bedrijven. In het algemeen heeft Arnhem, in lijn met het gedachtegoed van Richard Florida, volop aandacht voor de creatieve sector. Begin 2009 is met het vaststellen van de Economische Agenda Arnhem 2015 nadrukkelijk ingezet op het stimuleren van mode en
vormgeving als kansrijk economisch cluster: uniek en onderscheidend, volop groeipotentie en de stad kan zich er goed mee profileren. Daarbij bouwt de stad op vier stevige pijlers: een topopleiding, een hoogwaardig tweejaarlijks internationaal expositiepodium, een binnenstad met een hoogwaardig winkelaanbod en het Modekwartier, een levendige, authentieke wijk waar (mode-) ondernemers wonen, ontwerpen en verkopen. In het Modekwartier is het monsteratelier van de Arnhem Fashion Factory gevestigd en de bouw van een Modehotel is in volle gang. Het krijgt twintig kamers en een café, allemaal ingericht door Arnhemse ontwerpers; medio volgend jaar gaat het open. Nieuw is ook de Arnhem Mode Incubator: een broedplaats voor jong modetalent met acht werkplekken, waar professionals uit de modebranche coaching en training aanbieden en de gelegenheid tot netwerken wordt geboden. Jonge ontwerpers kunnen hier gedurende
maximaal twee jaar terecht, met als doel hun modeonderneming sneller en kwalitatief beter op te bouwen.
 
Verdienmodellen
De Mode Incubator wordt financieel mede ondersteund door de provincie Gelderland, die begin dit jaar samen met gemeente Arnhem en ArtEZ een vierjarig Masterplan Mode & Vormgeving vaststelde. Zo versterken investeringen van diverse partijen elkaar. Het belang van de provincie is eveneens dat de creatieve economie beter gaat renderen. De provincie stimuleert in dat verband innovatie en crossovers tussen de creatieve sector in Arnhem en de maakindustrie elders in Gelderland. Met het Arnhems Centrum voor Creatieve economie en Innovatie (ARCCI) kent Arnhem een kenniscentrum dat zich met onderzoek, nieuwe inzichten en projecten richt op het versterken van de verbinding tussen creatieve economie, ontwerp en innovatie. Zo heeft ARCCI net een onderzoek afgerond naar de verdienmodellen van de creatieve ondernemers in het Modekwartier. ARCCI is opgericht door lector Kunst, Cultuur en Economie Dany Jacobs, wiens lectoraat in 2007 op initiatief van ArtEZ, de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen en de gemeente Arnhem is ingesteld. 
 
Verbindingen
Samenwerking is het sleutelwoord voor het succes van de creatieve regio. Het mooie van Arnhem is de compacte schaal; de Gelderse hoofdstad telt 150 duizend inwoners. De lijnen zijn kort en partijen weten elkaar snel te vinden. De neuzen wijzen bovendien dezelfde kant op en steeds meer partners haken aan. De verbindingen tussen onderwijs, onderzoek, ondernemers en overheid zijn stevig. Een mooi voorbeeld is het project Gelderland Valoriseert!, dat ondernemers in staat stelt gebruik te maken van kennis en kunde waartoe ze anders geen toegang zouden hebben. Dit helpt ze de markt te vinden, terwijl andersom studenten en alumni eerder de mogelijkheid krijgen hun kennis toe te passen in de praktijk. Hierdoor kunnen nieuwe producten en diensten ontstaan. Door de duidelijke positionering als modestad behoort Arnhem met Amsterdam (media en ICT), Rotterdam (architectuur), Utrecht (gaming) en Eindhoven (design) tot de vijf creatieve steden in Nederland die stevig op de kaart staan bij het Topteam Creatieve Industrie van het ministerie van Economische Zaken, Landbouw en Innovatie. Daardoor oefent de stad met haar partners (mede) invloed uit op en draagt bij aan het rijksbeleid en worden de verbindingen tussen de creatieve steden onderling versterkt.
 
Over de grens
Behalve met contacten met de Randstad en Eindhoven is de creatieve regio Arnhem in gesprek met samenwerkingspartners in de Duitse ‘buurregio’ Nordrhein Westfalen. In kilometers is dat net zo ver van Arnhem als Amsterdam. Nordrhein Westfalen is als Kultur- und Kreativwirtschaft een van de
Excellenzgebiete in Duitsland, vergelijkbaar met onze topsector Creatieve Industrie. Dat biedt kansen, zeker voor ondernemers uit de regio Arnhem. Ook met andere landen wordt samenwerking gezocht. Onder leiding van Arnhem werken in het project Organza negen middelgrote creatieve steden in Europa van 2010 tot 2013 samen aan nieuwe initiatieven voor de creatieve economie. Zo kent Vlaanderen CultuurInvest, dat zich richt op de financiering van creatieve bedrijven door publiek-private partijen, omdat banken daar vaak niet happig op zijn. In Treviso (Italië) en Nottingham (Groot-Brittannië) wordt gewerkt met zogeheten business angels, private partijen die investeren in creatieve bedrijven. Daar kunnen wij van leren. Omgekeerd hebben partners uit
Treviso en Iasi (Roemenië) belangstelling voor onze expertise met de ontwikkeling van het Modekwartier. 
Auteur: Tekst: Esther Ruiten Esther Ruiten is senior adviseur Economie bij de gemeente Arnhem. Zij is verantwoordelijk voor het stimuleren van het cluster Mode & Vormgeving samen met partners uit stad, regio en land. Tevens is zij projectcoördinator van Organza, een netwerk van dertien partners uit negen middelgrote creatieve steden en regio’s in Europa (esther.ruiten@arnhem.nl).
Referenties:  
468

Reactie verzenden

Share This