Selecteer een pagina

SAMENWERKING UITBURO EN VVV GEEN MATCH OP MERKBELEVING

Algemeen
Het Nederlands Uitburo (NUB) en VVV Nederland zullen vanaf juni 2007 samenwerken. De collectieve organisaties blijven hun eigen merknaam voeren. Beide zien complementariteit in hun diensten en hopen deze samen beter te kunnen benutten. De gevoelswaarde van een gezamenlijke branding is echter niet logisch.


Kernopdracht van het NUB is het bevorderen van bezoek aan culturele activiteiten in Nederland met collectieve marketing en informatiedistributie. VVV Nederland richt zich op stimulering van toeristisch-recreatieve activiteiten in Nederland, waaronder culturele informatie. Officile samenwerking lijkt zodoende op het eerste gezicht een logische stap. In Amsterdam, Rotterdam en Den Haag exploiteren marketingorganisaties zowel een VVV als een Uitburo en bestaan fysieke vestigingen naast elkaar. De beoogde samenwerking krijgt vorm in de koppeling van data-basesystemen, zodat vrijetijdsinformatie voor de bezoeker gemakkelijk bereikbaar wordt, zowel via de vestigingen als internetsites als www.vvv.nl en www.uitburo.nl. De samenwerking zal zich verder concentreren op vestigingenbeleid en branding/communicatie.

MEER DAN HELFT INTERNETBOEKINGEN
De marktontwikkelingen spreken voor zichzelf. Boekingssites als weekendjeweg.nl, recreatief.nl, weekendcompany.nl en hotelaanbiedingen.nl zijn in korte tijd grote spelers geworden. Ongeveer driekwart van de Nederlandse reisconsumenten orinteert zich op internet en al meer dan de helft van alle reistransacties vindt plaats via webportals. Het aantal directe boekingen via internet zal de komende jaren verder toenemen. Ketens worden korter, doordat grote accommodatieverschaffers door middel van online en real time reserveringssystemen in toenemende mate de traditionele intermediairs overslaan. Aanbod en prijs variren per dag of soms zelfs per uur. Sfeerbeelden, up-to-date informatie, aanvullende diensten krijgen zodoende een grotere rol toebedeeld in het verleiden van de consument op internet. Statische websites met platte informatie voldoen niet meer: interactie met de klant moet directer dan ooit. De provinciale en regionale bureaus voor toerisme (PBTs en RBTs) hebben hier in aantal boekingen en bezoekers het nakijken. Het is voor hen verstandig om de internetfunctie dynamisch te maken en allianties aan te gaan met grote aanbieders en media. In dit licht bezien is een alliantie tussen VVV en Uitburo logisch.

NIEUWE OPGAVEN IN COLLECTIEVE MARKETING
VVV Nederland stelt in zijn recente publicatie Van zoeken naar boeken dat genoemde ontwikkelingen nieuwe eisen stellen aan de toeristisch-recreatieve branche in Nederland. Bijvoorbeeld aan de manier van vermarkten via zoekmachinemarketing (tegen betaling benvloeden van de ranking van het bedrijf in de zoekresultaten). Ook de manier van presenteren is belangrijk: te veel clicks en de klant is onmiddellijk vertrokken. Het product dient transparant in prijs te zijn en gemakkelijk beschikbaar te zijn. De directe vindbaarheid van ondernemers op internet wordt steeds belangrijker. Bundeling op het niveau van een herkenbare toeristische bestemming en de koppeling binnen een duidelijk onderscheidend toeristisch aanbod kan van harte worden aanbevolen.

GEEN MATCH OP MERKBELEVING
Philips en Douwe Egberts brachten 7 jaar geleden met Senseo een nieuwe dimensie in collectieve branding. TNT en KPN voegen met hun recent gerestylde brand waarde toe aan postbezorging. Maar voor de samenwerking van Uitburo met VVV gaat deze vlieger niet op. Sterke concepten weten jarenlang te boeien, hebben een sterke inhoud, zijn duidelijk communiceerbaar en hebben een voor zichzelf sprekend concept. De merkemoties van Uitburo en VVV lopen echter te sterk uiteen op merkpersoonlijkheid en doelgroepen. De beoogde samenwerking tussen deze partijen voelt net zo onwaarschijnlijk als een coalitie tussen merknamen als Groen Links en CDA of tussen VPRO en NCRV.

Auteur: Arno Ruis Arno Ruis is beleidsadviseur vrijetijdseconomie arno.ruis@provincie-utrecht.nl
Referenties: Bronnen VVV Nederland Van zoeken naar boeken, maart 2007 en de sites www.vvv.nl, www.uitburo.nl
468

Reactie verzenden

Share This