Selecteer een pagina

Sociaal en cultureel ondernemerschap

Algemeen

Butterfly Works is een social design studio waarin design leidend is voor het beantwoorden van internationale sociale vraagstukken. We geloven in de grensoverschrijdende werking van vormgeving, gekoppeld aan inhoud. Butterfly Works is werkzaam in onder andere India, Brazilië, Kenia, Zuid Afrika, Oeganda, Nigeria en Marokko.
Het is 2020: sociaal en cultureel ondernemerschap zijn mainstream geworden, mede dankzij de economische crisis van 2008. Het is normaal, en geen uitzondering of marketinggimmick, dat respect voor alle aspecten (mensen, materialen) in de keten zijn ingebed in concepten, producten en diensten.

 


In 2020 heeft Butterfly Works naast de Amsterdamse vestiging vijf dependances in verschillende werelddelen: Mexico City, Nairobi, Casablanca, Lagos en Mumbai. We werken samen met gedreven individuen, organisaties en netwerken, die vanuit een economisch, sociaal en cultureel perspectief nieuwe concepten ontwikkelen.
Deze samenwerking loopt hoofdzakelijk via diverse sociale media en digitale tools en is gestoeld op onze co-creatie methodiek.

We hebben een rol in de voorhoede gespeeld bij de ontwikkeling van methoden voor sociaal en cultureel ondernemerschap. Nu dit een gangbare manier van zakendoen is, zijn wij volop bezig met nieuwe uitdagingen. Bijvoorbeeld door smart technology te integreren in ambachtelijke producten en deze te voorzien van klimaatneutrale energiebronnen.

De invloed van ‘het zuiden’ op het westen is behoorlijk toegenomen. Het westen is niet meer leidend in het ontstaan en realiseren van vernieuwing. Concepten, merken en trends ontstaan in alle werelddelen en verspreiden zich bijvoorbeeld via Zuid Afrika en China, om vervolgens te landen en hip te worden in Mexico. Door de reis die een vernieuwing of trend aflegt en door de kruisbestuiving die voortkomt uit de sociale media, ontstaan er fantastische rijkdommen met vele culturele mengvormen.

Tegelijkertijd met deze vermenging wil het individu zich onderscheiden in weerwil van het oprukkende monoculturalisme. Hierdoor grijpt men terug op oudere of meer oorspronkelijke culturele gewoonten, ambachten, vormen, kleuren en smaken. Het is door deze oorspronkelijkheid en creativiteit dat wij ons laten inspireren om nieuwe concepten en producten te ontwikkelen.

Auteur: Emer Beamer Emer Beamer is Co-Founder, Research and Development Director van Butterfly Works (emer@butterflyworks.org)
468

Reactie verzenden

Share This