Selecteer een pagina

Sociale media de toekomst of een pakketje schroot?

Algemeen
Nederlanders brengen gezamenlijk per maand bijna 14,5 miljoen uur door op de mede door hen zelf onderhouden videosite YouTube. Een andere grote speler – Hyves – doet daar nauwelijks voor onder en passeerde internationaal onlangs de grens van 10 miljoen leden. Peanuts voor Twitter waarvan het aantal gebruikers inmiddels de 100 miljoen overschrijdt. En Facebook mag zich met afstand de kampioen sociale media noemen, met meer dan 300 miljoen gebruikers. Bij het horen van deze getallen loopt marketeers van musea, theaters en andere culturele instellingen het water ongetwijfeld in de mond. Social media zijn hot en spelen in de marketingcommunicatie van de creative industries dan ook een steeds vooraanstaander rol. ‘Puur goud waar we niet meer omheen kunnen’, aldus menig cultuurmarketeer. En toch…


Echte vrienden
Mijn zoon van 16 groeit op met een laptop op zijn schoot. Hij is een grootverbruiker van de social media, in het bijzonder van Hyves. ‘Ik heb twee Hyves-profielen,’ vertelt hij met de air van een pro. ‘Waarom twee?’ vraag ik hem argeloos. Hij kijkt me aan alsof ik van een andere planeet kom. ‘Op de ene Hyves-pagina heb ik meer dan 5000 vrienden, maar die gebruik ik eigenlijk alleen om de spam te laten binnenkomen. Laatst was ik met school naar een museum en toen vroegen ze naar mijn gegevens. Nou, dan geef ik ze dit Hyves-account. Hetzelfde doe ik bij concerten. Soms krijg ik op dat account wel 100 mailtjes en krabbels in één week. Maar ik kijk er eigenlijk nooit naar.’ U raadt het al, zijn andere account reserveert hij voor zijn échte vrienden. ‘Op mijn andere Hyves-pagina kijk ik een paar keer per dag. Ik krabbel er met mijn vrienden en wissel de laatste nieuwtjes uit. Dat Hyves-account geeft ik niet zomaar aan iedereen, dat is alleen voor mensen die ik goed ken.’

Naamsbekendheid
Een recente online-enquête van onderzoeksbureau Multiscope onder bijna 15.000 Nederlanders maakt het beeld van de social media er niet rooskleuriger op. De naamsbekendheid van de online netwerken is welis­waar groot en datzelfde geldt voor het ‘lidmaatschap’. Maar liefst 89% heeft een profiel bij één van de netwerken, waarbij Hyves onbetwist aan kop gaat. Die naamsbekendheid gaat helaas niet hand in hand met het feitelijk gebruik. Gemiddeld besteedt men slechts een schamele zeven uur per maand aan social media. Waarbij het overgrote deel van de respondenten ook nog eens aangeeft die tijd vooral te besteden aan online-contact met familie en vrienden. Puur goud voor marketeers? Of een pakketje schroot met een dun laag chroom, om met de welklinkende woorden van Het Goede Doel te spreken?

Augmented reality
Moeten de dames en heren cultuurmarketeers nu bij de pakken neer gaan zitten? Gelukkig niet, want er zijn ook positieve geluiden. De onder­zoekers van Multiscope concluderen dat de social media in een overgangsfase zitten. Zij verwachten dat het gebruik de komende jaren een duidelijke groei laat zien van 10 tot 15%. En ze hebben nog meer goed nieuws: die toename in gebruik gaat met name zitten in het delen van hobby’s en interesses. Bovendien is er nog een andere interessante ontwikkeling gaande: de wondere wereld van de augmented reality. Simpel gezegd: het combineren van virtuele computerbeelden en rechtstreekse reële beelden. Een mooi voorbeeld daarvan is het project Schatten van Brabant van Vrijetijdshuis Brabant. Daarbij wordt in het geboortedorp van Vincent van Gogh – het Brabantse Nuenen – een feitelijke rondwandeling gecombineerd met virtuele beelden van zijn beroemde werken en de historische plekken waar hij ze schilderde. Een paar goede wandelschoenen en een mobieltje zijn voldoende.

Sociale netwerkgames
Vanwaar dit uitstapje naar augmented reality? Wel, die techniek is uitstekend te combineren met de locatiegebaseerde sociale netwerkgames, die op het moment als paddenstoelen uit de grond schieten. Zoals iMob, We Rule, Foursquare en het onlangs in de iPhone App Store verschenen Merchant. Dat laatste spelletje speelt in de Middeleeuwen, maar is tegelijk gebonden aan je locatie in de werkelijke wereld. Je bouwt nederzettingen, handelt, produceert, steelt en ontdekt. Via een Facebook-koppeling kunnen spelers ontdekken wat vrienden aan het doen zijn en waar ze nederzettingen hebben. De ontwikkelaars van de game zijn op het moment aan het experimenteren met augmented reality. Daarmee wordt het voor deelnemers mogelijk om in hun echte omgeving met behulp van een iPhone de nederzettingen van de andere spelers te ‘zien’ en zelfs wat zich daar afspeelt. Daar kunnen culturele instellingen natuurlijk handig op inspelen. Zo zou een museum een nederzetting kunnen bouwen in de sfeer van de lopende tentoonstelling, uiteraard in zijn eigen binnentuin. Met een beetje fantasie zijn er volop andere mogelijkheden te bedenken. En biedt Merchant geen soelaas? Dan is er nog altijd de uitdaging een eigen de social game te ontwikkelen. Doet u nog aan productvernieuwing ook!

Auteur: Tekst: Gert-Jan Remmers Gert-Jan Remmers is chief of imagineering op de Academy for Leisure, onderdeel van NHTV Internationaal Hoger Onderwijs Breda (remmers.g@nhtv.nl)
468

Reactie verzenden

Share This