Selecteer een pagina

Stadsgehoorzaal Kampen wint eerste Gouden Struis

Algemeen
De marketingcampagne Ons theater in Kampen van de Stadsgehoorzaal Kampen is tijdens de laatste Publiciteitsbeurs voor de Podiumkunsten uitgeroepen tot beste marketingactie van het afgelopen seizoen. De prijs werd dit jaar voor het eerst uitgereikt en is vernoemd naar de struisvogel die de Theater & Concertbon siert. Yolande Melsert, directeur van Bureau Promotie Podiumkunsten, overhandigde de prijs in ’t Spant te Bussum aan Jelle Wouda, hoofd marketing van de Stadsgehoorzaal Kampen.


Het Bureau Promotie Podiumkunsten wil door het instellen van deze prijs instanties binnen de podiumkunstensector aansporen om de kwaliteit van hun marketingacties te verbeteren. Interessant is ook dat er naar aanleiding van het uitreiken van de prijs een uitwisseling van ideen ontstaat. Zo kan de ene organisatie leren van de andere.
De verschillende marketingacties van de genomineerden laten zien dat er in de podiumkunstensector creatief omgegaan wordt met de vraag hoe er zoveel mogelijk bezoekers getrokken kunnen worden.
Zo schakelt Cultureel Centrum de Poorterij in Zaltbommel basisscholen in bij de promotie van voorstellingen. Er worden per klas vrijkaarten aangeboden en verloot. Door het aanbieden van de kaarten in de klas horen alle kinderen van de voorstelling en willen ze er heen. Deze slimme actie leverde de Poorterij per 18 vrijkaarten minimaal 50 extra betalende bezoekers op.
De Harmonie in Leeuwarden wil dat de bezoekers die een keer geweest zijn, terugkomen. Dit is gelukt door iedereen een programmaboekje te geven in de vorm van een paspoort. Bij elk concert kreeg de bezoeker een stempel. Hoe meer stempels, hoe meer korting er werd gegeven op een aan te schaffen cd bij de plaatselijke muziekwinkel. De aankoop van cds werd de paspoorthouder makkelijk gemaakt door een stand van deze muziekwinkel in de stadsschouwburg te plaatsen. Het was zeker een geslaagde actie, want in de periode van de concerten nam de kaartverkoop met 53% toe.

Niet nieuw, maar wel origineel voor een culturele organisatie is de altijd prijs, kras- en winkaart die de Toneelschuur verspreidde onder alle inwoners van Haarlem. Het krassen leverde de Haarlemmer een korting op, of twee vrijkaarten. Door de adreswijziging op de achterkant te zetten werd heel Haarlem genformeerd over de nieuwe locatie. Met een respons van 5% was de krasactie zeker succesvol en dat is dan ook te zien aan de verdubbeling van de bezoekersaantallen. Een prima resultaat voor het eerste jaar van de Toneelschuur.
Met het toneelfestival De Verleiding wilde de organisatie van de Uitmarkt Amsterdam 2003 het publiek kennis laten maken met de diversiteit van het toneelaanbod in Nederland. Een kaartje voor een volledige voorstelling kostte E 2,- de deelnemende gezelschappen en theaters leverden hun bijdrage voor niets. Resultaat is in ieder geval dat veel mensen de voorstellingen zagen want de zalen zaten vol, daarna kon er in de foyers nagepraat worden met de acteurs. Vanwege het succes zal het festival tijdens de Uitmarkt in 2004 weer georganiseerd worden.

De Stadsgehoorzaal Kampen mikt op gevoel. De slagzin Ons theater in Kampen verwoordt het gevoel dat de Stadsgehoorzaal wil uitdragen. Door paginagrote fotos van theaterbezoekers in de plaatselijke krant te zetten ging er een gevoel leven onder de inwoners van Kampen. Men praatte over de bijzondere fotos met vrienden en kennissen en door deze mond- tot mondreclame heeft deze actie voor meer losse kaartverkoop en abonnementenverkoop gezorgd. Opvallend aan de winnende actie is dat niet de nadruk ligt op het promoten van het product maar op het krijgen van meer naamsbekendheid en het creren van een band met de (potentile) lokale bezoeker.
Trots nam Jelle Wouda namens de Stadsgehoorzaal Kampen het Gouden Struisbeeld in ontvangst. Naast deze decoratieve beloning krijgt de organisatie een praktische prijs. De twee sponsors, Mailinglijst.nl en het vaktijdschrift MMNieuws stellen samen E 2.000,- beschikbaar, die besteed moet worden aan een marketingcursus of een congres. De website Mailinglijst.nl waarmee periodieke e-mails aan klanten gestuurd kunnen worden, en MMNieuws, het tijdschrift voor cultuurprofessionals, willen door de sponsoring bijdragen aan de professionalisering van cultuurmarketing van podiumkunstenorganisaties in Nederland.
Het succesvolle initiatief van het Bureau Promotie Podiumkunsten krijgt zeker een vervolg. Volgend jaar zal er een Gouden Struis uitgereikt worden aan een nieuwe succesvolle marketingactie van een organisatie in de podiumkunstensector.

Auteur: Hanna Willemse redactie@mmnieuws.nl info@promotiepodiumkunsten.nl
468

Reactie verzenden

Share This