Selecteer een pagina

StratLab Professional

Algemeen
Het Lectoraat Kunst en Economie van de Hogeschool voor de Kunsten Utrecht (HKU) is in 2005 van start gegaan met het programma Cultureel midden en kleinbedrijf Utrecht (CMKBU). Dat programma richt zich zowel op het professionaliseren van het ondernemerschap van creatieve bedrijven (cultureel MKBers) als op het stimuleren van de toepassing van creativiteit binnen het bedrijfsleven in de regio Utrecht door netwerkvorming te bevorderen tussen het (kunstvak) onderwijs, het creatief MKB en het bedrijfsleven. Een van de onderdelen van het CMKBU is StratLab. StratLabs zijn mobiele strategische laboratoria, waar door middel van netwerkleren van onderop innovatiekennis op maat wordt gecreerd (zie het kader).


Lector Kunst en Economie Giep Hagoort ontwikkelde StratLab experimenteel in 2004 en voerde het in 2005 in in het curriculum van de Faculteit Kunst en Economie op de HKU. Doel was de kennis die eindejaarsstudenten na hun stage hadden opgedaan te combineren met nieuwe inzichten uit de literatuur, zodat zij na het afstuderen met adequate competenties in het werkveld komen te staan. Binnen de StratLab-methode nemen studenten zelf de verantwoordelijkheid voor hun leerproces en ontstaat er nieuwe kennis, die gekoppeld wordt aan innovatie binnen de eigen praktijksituatie.

creatieve industrie: Kunst/cultuur, media en entertainment, culturele dienstverlening binnen de keten creatie, productie, distributie en beleving.

mobiel: Stratlabs zijn niet verbonden aan een vaste plek maar kunnen worden ingezet op elke denkbare plaats waar het mogelijk is in netwerkverband te leren en kennis te creren.

strategisch: De innovatiekennis is gericht op het verkrijgen van nieuwe, op de toekomst gerichte competenties van creatieve professionals, cultureel ondernemers en hun organisaties.

laboratorium: Dit begrip geeft aan dat het gaat om nieuw te vormen kennis in een onderzoekende omgeving.

van onderop: Dit betekent dat de nieuwe kennis gelijk aansluit bij de kennis, ervaringen en perspectieven van de ondernemende professional.

netwerkleren: de netwerken worden gevormd door de locatie waar de CMKB er zich bevindt; door de aansluiting op deze netwerken worden de professionals en ondernemers gestimuleerd zelf mede richting te geven aan hun competentieontwikkeling hetgeen van belang is voor draagvlak en implementatie van de nieuwe kennis.

innovatiekennis: het netwerken garandeert een directe aansluiting op de vragen naar nieuwe kennis vanaf de werkvloer en de toepassing daarvan door competentieontwikkeling

Ook individuele ondernemers uit de Utrechtse creatieve industrie bleken behoefte te hebben om greep te krijgen op de eigen bedrijfsvoering. CMKBU sprong hierop in met een reeks van achttien StratLab Professional bijeenkomsten voor negen verschillende creatieve sectoren in Utrecht. Doel was de vragen te beantwoorden die bij individuele ondernemers binnen de sector speelden. Enkele vragen waren:
hoe ga je bedrijfsmatig om met een veranderende vraag van een klant?
bestaan er in Utrecht netwerken met een allochtone signatuur waarbij culturele ondernemers aangesloten zijn?
hoe vind je evenwicht tussen winstgevend zaken doen en niet winstgevend innoveren?
hoe creer je een vergrote afzet van je product zonder verlies van tijd voor eigen werk en behoud van je eigen artistieke integriteit?

Vijf studenten van de Faculteit Kunst en Economie zijn aan de slag gegaan met deze vragen en presenteerden na zes weken een antwoord aan de StratLab deelnemers. Naast het beantwoorden van een gezamenlijke vraag bood StratLab de deelnemers de kans collegas uit het vak te ontmoeten en hun netwerk te vergroten.
De StratLab Professional bijeenkomsten werden op 14 juni 2007 afgesloten met een Innovatiedag waarbij alle deelnemers elkaar konden ontmoeten en kennis met elkaar konden delen. Tijdens deze bijeenkomst bleek dat veel vragen die speelden binnen de afzonderlijke disciplines eigenlijk voor de gehele culturele sector gelden. Hier kan in de toekomst op in- gespeeld worden door naast discipline gebonden StratLabs ook multidisciplinaire StratLabs te organiseren.

StratLab Professional heeft als pilotproject een aanzet gegeven om als cultureel ondernemer zelf aan de slag te gaan met de professionalisering en innovatie binnen het eigen bedrijf. Zes van de negen StratLab groepen zijn zelf doorgegaan en de deelnemers ontmoeten elkaar nog regelmatig.

Voor de toekomst staan enkele nieuwe bijeenkomsten op het programma die als doel hebben de creatieve keten te verbreden en te verdiepen. Zo zijn er in de regio Utrecht plannen voor het opzetten van een expertisecentrum. Naast StratLab Professionals zal er binnen dit expertisecentrum ruimte zijn voor cross overs tussen de verschillende disciplines. In samenwerking met TNO zullen er een aantal cross over challenges georganiseerd worden, waarbij CMKBers elkaar een korte tijd ontmoeten om nieuwe producten of diensten te creren, gericht op het tot stand brengen van technologische innovatie binnen de eigen keten.

Om terug te kijken naar de afgelopen StratLab bijeenkomsten, maar ook om vooruit te kijken naar de toekomst organiseerde KreaNET op 2 oktober jl. een reflecterende bijeenkomst.
KreaNET is het netwerk van mensen in Nederland en Vlaanderen met een professionele
creatieve inbreng in organisaties. Het stelt zich tot doel de onderlinge professionele uitwisseling te bevorderen door het organiseren van bijeenkomsten, het uitgeven van een eigen blad en het stimuleren van werkgroepen (www.kreanet.net).

Creativiteitswetenschappers, deelnemers van StratLab en andere professionals hebben op 2 oktober jl. de methode StratLab onder de loep genomen en hebben deze gezamenlijk gevalueerd. De resultaten van deze bijeenkomst zijn te vinden op de website www.stratlabprofessional.com
In onderstaande SWOT is een korte evaluatie te vinden vanuit het CMKBU.

SWOT

Kansen
verdergaande verdiepende StratLab Professional bijeenkomsten
het uitdiepen van individuele problemen van creatief ondernemers
meer disciplines bereiken
cross overs
ingaan op nieuwe technologie die kan bijdragen aan efficintere bedrijfsvoering

Zwaktes
te weinig tijd om onderzoeksvragen goed uit te diepen
te weinig gebruik maken van de kennis van de deelnemers (CMKB ers).
korte periode waardoor kennis te weinig beklijfd

Bedreigingen
kennis veroudert door snelle veranderingen binnen het creatieve werkveld
deelnemers te veel met eigen idee/vraag bezig waardoor een gezamenlijk optreden als niet belangrijk wordt gezien
groot aanbod van informatie dreigt netwerkleren onder te sneeuwen.

Sterktes
staat zeer dicht bij het werkveld.
kan overal plaats vinden (flexibel)
netwerkvorming
veel inzicht in de vragen die spelen bij CMKBers
opdoen van nieuwe kennis en innovatie door deelnemers

Auteur: Marijn van Thiel & Eva Schaap marijn.vanthiel@ke.hku.nl
Referenties: Marijn van Thiel is sinds september 2004 als programmamanager van het innovatieprogramma Cultureel MKB Utrecht werkzaam op het Lectoraat kunst en Economie van de Hogeschool voor de Kunsten Utrecht. Eva Schaap is sinds augustus 2007 als projectmedewerker verbonden aan het CMKBU.
468

Reactie verzenden

Share This