Selecteer een pagina

Thema in Beeld: collectieve promotie: veel tijd en veel overleg nodig

Rubriek: Thema in Beeld

Algemeen
In deze Thema in Beeld geven we het woord aan Margot Geren, directeur Nederlands Uitburo en Toon Berckmoes, directeur CultuurNet Vlaanderen.


Graag een korte omschrijving (/historie) van wat de beide organisaties specifiek doen ten aanzien van collectieve promotie (CP)

MG: Het Nederlands Uitburo (NUB) is een strategisch partnership tussen het Amsterdams Uitburo, het Haags Uitburo, Stichting Rotterdam Festivals en Bureau Promotie Podiumkunsten. Het NUB is beheerder van de merkenfamilie Uitburo, waaronder culturele informatie wordt aangeboden aan de (potentile) cultuurconsument. Dit gebeurt onder meer via de website www.uitburo.nl, die sinds 29 augustus online is. Maar er zijn nog vele andere producten, zoals de Uitkrant, de Uitmarkt, de Uitladders, de wekelijkse tips in de Uitmails, et cetera.
TB: Collectieve marketing (jawel, bewust ruimer dan promotie) is n van de werkterreinen van CultuurNet Vlaanderen. CultuurNet Vlaanderen ontwikkelt zelf sectoroverschrijdende initiatieven op niveau Vlaanderen en biedt eveneens advies, begeleiding en ondersteuning aan collectieve marketingontwikkelingen in zowel steden, regios en provincies als in diverse culturele sectoren (beeldende kunst, podiumkunsten, erfgoed, bibliotheken). De cultuurdatabank en cultuursite Vlaanderen, die CultuurNet Vlaanderen in opdracht van de Vlaamse Gemeenschap ontwikkelt, worden eveneens ingezet in dit collectieve marketingverhaal.

Wat is jullie definitie van collectieve promotie?

TB: Gezamenlijke initiatieven op het vlak van cultuurmarketing (onthaal, publieksbegeleiding, promotie, onderzoek) gericht op een optimaler onthaal, publiekswerking, publieksbegeleiding en publiekswerving. Bij publiekswerving of promotie ligt de prioriteit op light users en hot prospects. Collectieve marketing kan bijvoorbeeld plaatsvinden op het niveau van een gemeente, stad, regio of provincie; op het niveau van een sector of subsector en ook op het niveau van een target group.

Collectieve promoties worden gefinancierd uit een steeds krapper wordende subsidiestroom. Welk deel van jullie budget gaat op aan CP? Staat jullie financiering onder druk?

MG: Ons gehele budget gaat op aan CP, aangezien alles wat wij doen CP betreft: dat is onze core business. Het nub is zeer gelukkig met het feit dat het in 2004 een subsidie toegezegd heeft gekregen voor vier jaar. Dit betekent dat de staatssecretaris voor cultuur het belang onderkent van goede marketing voor kunst en cultuur en voor cp in het bijzonder. Het betreft weliswaar een prestatiecontract met oc&w, wat inhoudt dat het subsidiebedrag per jaar afneemt, ervan uitgaande dat de eigen inkomsten minimaal recht evenredig toenemen. CP-trajecten zijn projecten van een lange adem, ze vergen veel voorbereiding, lange besluitvormingstrajecten en veel nazorg. In die zin zet een prestatiecontract wel druk op de ketel!
TB: Ongeveer de helft van het budget van CultuurNet Vlaanderen (op dit moment hoofdzakelijk nog subsidies) wordt ingezet voor collectieve marketingacties. Telkens wordt dit budget verruimd via netwerking en partnerships met andere intermediaire culturele actoren, met steden en provincies, met de media en andere priv-partners. Advies, begeleiding en ondersteuning vanwege CultuurNet Vlaanderen is (althans voorlopig nog) volledig gratis. Onze financiering is in verhouding tot onze opdracht behoorlijk krap, maar staat (voorlopig?) niet onder druk.

Hoe (on)afhankelijk zijn jullie organisaties van jullie achterban, d.w.z. het culturele veld?

MG: Zeer afhankelijk. Maar volgens mij moet je het niet als afhankelijkheid formuleren, maar als een partnership. CP doe je nooit in je eentje. De meerwaarde van cp zit juist in de optelsom der delen. Het nub-model is een groeimodel, waarbij we streven naar landelijke dekking, door aansluiting van regionale of lokale partners. Daarnaast is er ook mogelijkheid tot uitbreiding in de breedte van het cultuuraanbod. Het geheel zal zich vertalen in vele relaties en partnerships met het culturele veld. De leden van de achterban zijn de bouwstenen van het Uitburo!
TB: CultuurNet Vlaanderen is financieel of formeel niet afhankelijk van het culturele veld, maar het spreekt voor zich dat onze opdracht onmogelijk kan slagen zonder een breed draagvlak binnen en actieve samenwerking met dit culturele veld (en ruimer). Netwerking en partnerships zijn daarom sleutelwoorden in onze werking. Dit blijkt uit alle activiteiten en producten die CultuurNet Vlaanderen ontwikkelt (zie www.cultuurnet.be).

Er is enthousiast gereageerd op jullie initiatieven, maar er is uiteraard ook scepsis. Kun je die samenvatten en hoe gaan jullie deze pareren?

MG: Er wordt wel eens gedacht dat het nub bepaalde zaken wil overnemen. Dat is uiteraard niet de bedoeling. Daarom moeten we goed laten zien dat het een extra afzetkanaal betreft en dat het de individuele instellingen en initiatieven ook voordelen oplevert de resultaten zullen we goed zichtbaar moeten maken.
TB: Scepsis en weerstand waren er vooral bij de oprichting van CultuurNet Vlaanderen drie jaar geleden: een initiatief van de minister en eerder top down dus. Deze scepsis en weerstand zijn inmiddels door de werking gelukkig grotendeels weggewerkt. Steeds meer actoren zien de (potentile) meerwaarde in van zowel collectieve marketing op zich, als van de activiteiten die CultuurNet Vlaanderen ontwikkelt. Vermits CultuurNet Vlaanderen zich slechts in beperkte mate rechtstreeks tot individuele culturele spelers richt en ook onmogelijk de hele brede culturele sector zelf kan bedienen dit gebeurt immers meestal via en in samenwerking met sectorspecifieke culturele steunpunten en gemeentelijke of provinciale overheden is daar de directe win veel minder duidelijk.

Welke voorbeelden van zowel van landelijke, als regionale CP-acties, beschouwen jullie als geslaagd?

MG: Het nub is nog maar net gestart. Maar ik moet zeggen dat ons eerste gezamenlijke product de webiste www.uitburo.nl erg geslaagd is. Ook de landelijke campagne om www.uitburo.nl onder de aandacht te brengen wordt erg enthousiast ontvangen, zowel door de consumenten als door het culturele veld. Bovendien biedt deze landelijke campagne ook veel mogelijkheden om regionaal uit te rollen, dus dat is een mooi voorbeeld van hoe het nub straks gaat werken!
TB: De ontwikkeling van een cultuurdatabank en een cultuursite Vlaanderen is de prioritaire opdracht van CultuurNet Vlaanderen en daar gaat dus ook veruit de meeste aandacht naar. Ook aan kennis- en ervaringsuitwisseling (bijvoorbeeld via de kennissite, themadagen en de jaarlijkse trefdag) gaat behoorlijk wat tijd heen. De werking op het vlak van collectieve marketing kwam later op gang, vanaf het najaar van 2003, en concentreerde zich in eerste instantie op begeleidingstrajecten van steden als Gent, Brugge, Hasselt, Mechelen en sectoren als erfgoed, beeldende kunst, bibliotheken. Vanaf 2004 werden ook sectoroverschrijdende trajecten uitgezet met de start van het nieuwe culturele seizoen (www.cultuurstart.be) als eerste omvangrijke traject. Parallel werd op interactieve wijze een jongerentraject voorbereid, dat op 18 oktober a.s. op een themadag wordt toegelicht. Normaliter gaat in maart 2005 de cultuursite Vlaanderen live. Deze site wordt een speerpunt in een ruimer cultuur- n uitmerkstrategie, dat vooral vanaf 2005 vastere vorm zal krijgen.

Samenwerking loopt vaak stuk op individuele belangen in de loop van een project. Wat is jullie persoonlijke inzet om dit veelvoorkomende euvel te vermijden?

MG: Communicatie en goed projectleiderschap!
TB: Inderdaad hl veel tijd nemen voor overleg en communicatie. En verder zoeken en aantonen van de (potentile) win-wins, de uitdrukkelijke wil om met de eigenheid en specifieke verwachtingen rekening te houden (respect) en het kunnen voorleggen van gezamenlijke resultaten op ook korte termijn.

Wat zijn CP-dos?:

MG: Enthousiasmeren en stimuleren, dos en donts benoemen, dus open communiceren, verantwoordelijkheden verdelen en vervolgens projecten ook centraal blijven begeleiden
TB: Bovenop Margots dos nog deze: rele meerwaarden formuleren en aantonen, respect, eerlijkheid, openheid, win-win resultaatgerichtheid ook op korte termijn , actieve netwerking en open communicatie en een low profile positionering en dienstbare opstelling

En CP-donts:

MG: Doordrukken zonder draagvlak van je achterban, partners als concurrenten beschouwen, de eindgebruiker (de cultuurconsument) uit het oog verliezen ten behoeve van de individuele belangen van de betrokken partijen (CP is geen doel op zich)
TB: Ik ben het helemaal eens met Margot.

naam Margot Geren leeftijd 33 jaar huidige functie directeur Nederlands Uitburo vorige functie Hoofd collectieve marketing Culturele sector Rotterdam, bij Stichting Rotterdam Festivals laatste culturele activiteit Uitmarkt Amsterdam laatste vrijetijdsactiviteit Uitmarkt Amsterdam favoriete website www.uitburo.nl (natuurlijk) opmerkelijke trend tav vakgebied M&M De belangstelling voor collectieve promotie, een zeer goede ontwikkeling!

naam Toon Berckmoes leeftijd 50 jaar huidige functie directeur
CultuurNet Vlaanderen vorige functie Hoofd dienst evenementen van Toerisme Vlaanderen laatste culturele activiteit Cultuurmarkt van Vlaanderen (Antwerpen) en Theaterfestival (Gent) laatste
vrijetijdsactiviteit verjaardagsfeestje voor zoontje Vasco op een zalige wei in de buurt van Brussel favoriete website www.fuel4arts.com opmerkelijke trend tav vakgebied M&M spanningsveld culturele sector en vrijetijdssector

Auteur: Menno Heling redactie@mmnieuws
468

Reactie verzenden

Share This