Selecteer een pagina

Thorn: de automatische stadsgids vernieuwd

Algemeen
Veel mensen kennen Thorn als het witte stadje ergens in Limburg. Jaarlijks trekt het stadje zon 250.000 bezoekers. Ze maken een rondwandeling en bezoeken de kerk en het museum. Startpunt is steevast het lokale VVV-kantoor, waar sinds mensenheugenis een drieslag A4 folder met een stadswandeling te koop is. Ruim vijfentwintig jaar geleden bestond de folder nog uit een zwart wit stencilblad en was gratis. Toch werd er gebroed op een manier om de bezoekers beter te kunnen bedienen. Veel mensen kwamen naar de stad met een touringcar. Het idee kwam op om deze bezoekers in een groep te ontvangen met een automatische stadsgids.


De naam dekt een communicatiemiddel dat perfect werkt voor groepen van 40 tot 50 mensen. Je zet de groep in de lege parochiezaal en laat ze naar een diaprogramma met geluid kijken. Gestandaardiseerde informatie in een donkere afgesloten ruimte zonder impulsen van buiten. Succes was verzekerd. Jarenlang kwamen meer dan 50.000 mensen de kerk bezichtigen. Ze betaalden hun entree, deden de wandeling en pikten ook de oudheidkamer even mee. Een aanvullende impuls aan de bezoekersaantallen werd gegeven door de bouw van het Panorama Thorn: een grote maquette van de oude stadskern.

Maar helaas: het product is aan het einde van zn levenscyclus. Mensen komen niet meer in groepen met de bus, maar met de auto. De bezoekersaantallen aan kerk en museum daalden dramatisch en dat was reden om de koers te verleggen. De recent aangestelde museumconservator stelde de juiste diagnose. De manier waarop de bezoekers tegemoet worden getreden moet totaal veranderen.
In plaats van bij elke deur weer entree te heffen ontvangt de stad nu zelf. De bezoeker koopt eenmalig een kaart die recht geeft op toegang tot alle bezienswaardigheden. Start is als vanouds de balie van de toeristeninformatie. Daar vindt uitgifte van een mobiele en interactieve audiospeler plaats. Vervolgens start de tour in het objecttheater aan het begin van het museum. Kern is het panorama. Bezoekers kunnen vervolgens kiezen uit de themas kerk en staat of muziek. De techniek staat binnen- en buitengebruik toe en opent ook de toegang van de kerk. Daar vervolgt de tour met informatie die aansluit op de presentatie kerk en staat in het museum en op muziek in de kerk toegespitst op koren en orgel.

De opzet waar in oktober jl. voor is gekozen wordt medio juni 2006 effectief. De automatische stadsgids die reeds in 1982 gewenst werd, kan nu ook inhoudelijk gerealiseerd worden. Bij de uitvoering wordt gebruikt gemaakt van de Dataton pickup speler, voorzien van vier talen. De speler is autonoom, heeft geen netwerk nodig en loopt synchroon met projectiebeeld. De software bedient allerlei functies: licht inschakelen, deuren openen of sluiten en het bijhouden van gebruik in statistieken. De keuze voor deze techniek werd mede bepaald door het lage energiegebruik. Bij normaal gebruik meer dan 12 uur zonder lading. Het beeld wordt lokaal op een externe monitor gegenereerd.

Door eerst te kiezen voor een totaal nieuwe inrichting van het museum en de kerk en daar de juiste modus voor te vinden zal de inzet van mobiele media het bezoek aan Thorn tot een alles omvattend verhaal maken.

Auteur: Marcel Hectors DICOLORE info@dicolore.nl
468

Reactie verzenden

Share This