Selecteer een pagina

Tijd-voor-de-vrijetijds-stad

Algemeen
In Centraal komen iedere maand deskundigen aan het woord over een vooraf gekozen thema. De redactie van MMNieuws vroeg deze keer een aantal professionals naar de opmerkelijke groei van stedelijke vrijetijdsvoorzieningen. Vorige afleveringen van Centraal verschenen in november en december 1999.


De stad is in. De belangstelling voor de stad stijgt in meerdere opzichten; ze is meetbaar in bezoeken en bouwactiviteiten, zichtbaar in de aandacht van de media. City marketing is een hype, iedere zichzelf respecterende stad heeft wel een topsportevenementenbeleid. Philips heeft Eindhoven verlaten om zijn hoofdkantoor te vestigen in Amsterdam. De beleving van de stad is fundamenteel gewijzigd: anders dan vroeger speelt leisure een hoofdrol.

De mens is mobieler dan ooit. Mobiliteit zal ook in de toekomst een sleutelwoord blijven, ondanks de vele overheidsmaatregelen. Hoe illustratief is het als regeringsadviseurs een lans gaan breken voor een genuanceerder autobeleid onder het motto stoppen kun je de groei toch niet?

Een extra stimulans voor de fysieke mobiliteit wordt gevormd door de opkomst en stormachtige groei van de virtuele mobiliteit, de onwerkelijke en onbelemmerde stroom van informatie, geld en e-commerce. Waar vroeger de werkplicht en de onbekendheid met vreemde landen mensen thuis hield, stimuleert informatie ons nu tot reizen en is werk (indien gewapend met een mobieltje en een laptop) geen belemmering meer voor onophoudelijke verplaatsingen.

Niet vreemd dus dat (stedelijke) identiteit een steeds belangrijker begrip wordt in de strijd om de gunst van de toerist en het bedrijfsleven. Ook een hoogwaardig voorzieningenniveau en leisure spelen een grote rol.

Er wordt gevraagd om voorzieningen met kwantitatief en kwalitatief voldoende draagvlak.
De onderliggende waarden (cultureel, historisch, sociaal, politiek) van een stad bepalen haar identiteit en de mogelijkheden voor internationale competitie. Zonder een goede bereikbaarheid en hoogwaardige voorzieningen heeft identiteit slechts een beperkte betekenis voor de economische potentie van de moderne stad.

Het kan niet anders of de groeiende mobiliteit en het daarmee samenhangende belang van een sterke stedelijke identiteit zullen zich openbaren in een beperkt aantal grotere stedelijke agglomeraties. Wie genteresseerd is in leisure kijkt vooral naar de grote steden!

468

Reactie verzenden

Share This