Selecteer een pagina

Trends, tips en favorieten

Nederland adviesland

Algemeen
In de rubriek Centraal komen iedere maand deskundigen aan het woord over een vooraf gekozen thema. De redactie van MMNieuws vroeg een aantal adviesbureaus zich uit te spreken over trends en favorieten en kon ook niet nalaten wat tips te vragen.


1 Belangrijkste trends
2 Nieuwe trends
3 Recent cultureel uitstapje
4 Recente leisure-activiteit
5 Favoriete websites
6 Kort advies aan lezers van MMNieuws

Berenschot B.V.
Sector Cultuur en Media
Churchilllaan 11
3527 GV Utrecht
Postbus 8039 / 3503 RA Utrecht
t 030 291 6916 / e ovm@berenschot.com
Contactpersoon: Ocker van Munster

1
Integratie van markten gaat steeds sneller. In de publieksmarkt was dit al aan de gang. De laatste tijd zien we dat aan de aanbodkant de schotten ook gaan verdwijnen, waarbij overigens het aanbod niet naar elkaar toe kruipt, maar steeds gevarieerder wordt.
2
Integratie tussen cultuur en nieuwe media gaat, met name in de gesubsidieerde sector, nog niet hard, maar zal de komende jaren het culturele landschap grondig gaan veranderen. Cultuur en leisure worden steeds belangrijker als content- en identiteitsverschaffer voor mens en bedrijf. De economie van de sector gaat daardoor ook veranderen. Sponsoring komt in een heel ander licht te staan.
3
Recent was ik in een museum waarbij een hoogwaardige expositie zorgde voor een echte museale sfeer en door creatief gebruik van de nieuwe media op aansprekende manier verhalen werden verteld. Vervelend was wel dat door de grote publiekstoeloop je nauwelijks aan koffie kon komen.
4
Ik maak niet meer zon onderscheid tussen cultuur en leisure: Funshoppen heeft een duidelijke culturele dimensie; en een mooie opera is pure leisure voor mij.
Ik geef toe dat ik nog niet ben gaan bungy jumpen.
5
Ik ben een impressionistische websurfer; maar als ik echt iets wil weten, dan kom ik via het OCenW-plein meestal een heel eind.
6
De tijd van de algemene marketingrecepten is een beetje voorbij. Misschien moet de marketeer wat minder op zoek gaan naar zijn doelgroep en wat meer naar het karakteristieke van zijn product.

Bureau Menno Heling adviseurs van de culturele sector
Johan van Hasselweg 118 / 1022 WZ Amsterdam-Noord
t 020 623 5001 / f 020 638 2196
e bmh@mmnieuws.nl / www.mmnieuws.nl
Contactpersoon: Menno Heling

1
Vervaging van de grens tussen waar we wel en niet voor betalen: is internet nu wel of niet gratis. Betalen we de toegang met onze vrije uren die de reclame moeten ondergaan? Ook culturele instellingen gaan over tot het principe van een alles-in-n prijs. Theater de Meervaart in Amsterdam schenkt in de pauze gratis koffie en een drankje, wat efficint werkt en bezoekers het idee geeft een avond uit te zijn.
2
Migratie van talent van de stad/ stedelijke agglomeratie naar het platteland gedurende een deel van het jaar of meerdere keren per jaar voor een langere periode. Om inspiratie op te doen en de kwaliteit van het leven terug te halen, vloeit wat nu nog vakantie heet over in sabbaticals van enige maanden per jaar.
3
Binnenland: Opening van het nieuwe Centraal Museum in Utrecht. Zie elders in dit nummer voor een verslag.
Buitenland: Multi-media theaterspektakel Villa Villa in een omgebouwd bankgebouw aan Union Square (New York), waarbij de toeschouwer een mengvorm van circus, muziek, dans en theater letterlijk ondergaat. Een belevenis om nooit te vergeten.
4
Zondagmorgen een boek gelezen (in bad): Dominee Gremdaat wijst de weg naar een prettige overgang.
5
Mijn search engine laat ik al het zoekwerk doen op basis van het MMN zoekprofiel. Zelf nooit meer surfen…
een goede site is: www.fastcompany.com een site/blad voor ondernemingen in het nieuwe economische tijdperk dat beheerst wordt door netwerken en internet. De site en het tijdschrift zijn ook als club of gemeenschap aan te merken.
6
Wie advies vraagt, is doorgaans op zoek naar een medeplichtige.
(Markies de la Grange)

BRO
Postbus 68 / Taalstraat 36 / 5260 AB Vught
t 073 658 9040 / f 073 656 1665 / e info@bro.nl
Contactpersoon leisure en culturele voorzieningen:
Arno Ruis

1
Het nog steeds snel uitdijende aanbod van vrijetijdsvoorzieningen, zowel het culturele als het commercile. Door deze sterke concurrentiestrijd om de tijdsbesteding wordt het steeds lastiger om doelgroepen over de vloer te krijgen en te behouden. Nederlanders geven weliswaar meer geld dan ooit uit aan vrijetijdsbesteding en cultuur, ons tijdbudget blijft structureel beperkt inzetbaar.
2
Branchevervaging wordt ook voor culturele organisaties tastbaarder. Als Ikea in Utrecht open is op zondag komen er diezelfde middag 100 bezoekers minder in het Spoorwegmuseum, merkt directeur Paul van Vlijmen nu al.
3
Filmtheater Springhaver in Utrecht. In het Springhaver-caf blijven veel bezoekers na afloop hangen. Ht voorbeeld van een goede samenhang tussen film en kroeg. Het kassahokje is knap onhandig bij de ingang gesitueerd. Als er meer dan zes bezoekers staan, is de entree geblokkeerd en moet je in de kou wachten.
4
Met collegas laserschieten in Tilburg. Fraai decor met autowrak, rookkanon en verdiepingen om in rond te rennen. Jammer dat dezelfde ruimte ook wordt gebruikt voor paintball, zodat je kleren na afloop onder de verf zitten.
5
visitholland.com: heeft onder het kopje off the beaten track aardige tips voor minder bekende vermaaks- en verblijfsdoelen.
KustopdeKaart.nl: goed voorbeeld van een vernieuwende samenwerking tussen architectuur en toerisme aan de kust met een schat aan praktische informatie over de vier kustgebieden Zeeland, Zuid-Holland, Noord-Holland en Waddengebied.
6
Neem uzelf en uw organisatie niet te serieus. U bent als organisatie slechts een van de
duizenden keuzemogelijkheden voor een dagje uit.

Drijver & Partners organisatie-adviseurs
Touwbaan 25 / 4205 AB Gorinchem
t 0183 668 888 / f 0183 668 899 / e drijvergroep@wxs.nl
Contactpersonen: Gijs den Hartog en Rin-Sjoerd Zijlstra

1
– realisatie van grote multifunctionele (mega) leisure-centra door geheel Nederland;
– het productaanbod dat zich steeds meer richt op entertainment en actieve betrokkenheid van de afnemer (consument).
2
– verbetering van de bedrijfsvoering in culturele en leisure organisaties;
– verdere automatisering van zowel de interne processen als het produktaanbod;
– tegenbeweging naar flexibele monofunctionele accommodaties;
– marktgerichter produktaanbod.
3
bezoek aan musical Chicago (Beatrixtheater, Utrecht)
positief: kwaliteit Nederlandse productie en opzet van concept Beatrixtheater.
negatief: geen. Behalve wellicht dat de Engelstalige versie (gezien in Londen) qua taalgebruik mooier is.
4
bezoek aan Efteling, Kaatsheuvel
positief: klantvriendelijkheid, hygine en opzet totale park.
negatief: hoogte toegangsprijs (ondanks het all-in tarief).
5
www.minocw.nl en www.minvws.nl
www.boekman.nl
www.scp.nl
6
– het focussen op een heldere profilering/ positionering en consequente uitwerking in de strategie;
– het creren van betrokkenheid en loyaliteit bij de verschillende stakeholders;
– het realiseren van een flexibele en bedrijfsmatige bedrijfsvoering om de onvermijdelijke kwaliteitsslag (vanwege het overaanbod en wijzigende wensen van de afnemers) te overleven.

DTV Consultants productgroep Toerisme, Recreatie
en Vrije tijd
Mgr. Hopmansstraat 3 / Postbus 3559 / 4800 DN BREDA
t 076 530 2230 / f 076 530 2235
e DTV@DTVConsultants.nl
Contactpersoon: George J. de Vink

1
Alles wordt vermaak; edutainment, infotainment, retailtainment, verkooptainment, cultutainment, culitainment, archeotainment, doehetzelftainment, tuintainment, filetainment, entertainmenttainment.
2
Alles wordt vermaak; de winkel wordt een toneel, het toneel wordt winkel; de camping wordt een thema, het plein wordt een belevingsruimte, het museum wordt een avontuur, het avontuur wordt een standaardpakket via internet en het millenniumgevoel is gewoon te koop bij de supermarkt. Hoe houden we ruimte voor verrassing en verbazing; hoe ontkomen we aan de macht van de regie?
3
Boa-tours in de Kloosterkazerne in Breda, een tour langs door Bredase kunstenaars ontworpen eilanden. Goed en positief voorbeeld van een mix van cultuur en vermaak (cultutainment).
4
Volgen van Walking with Dinosaurs op de BBC TV. Fantastische animatie en computergraphic technieken. Fantastische begeleidende website. Edutainment in zijn beste vorm, ook al omdat het programma in Engeland wetenschappers wist te verleiden tot een debat over de veronderstelde verschijningsvorm van de dinosaurirs.
5
www.kranten (Trouw, de Volkskrant, AD).nl;
www.bbc.co.uk;
www.stichtingrecreatie.nl
6
Adviesje: Vermaak u, maar laat u niet vermaken.

Froger Enkelaar | Communication, Product & Brand Experience
Mediapark, Heideheuvel, Gebouw H2
Sumatralaan 45 / Postbus 34 / 1200 AA Hilversum
t 035 623 0550 / f 035 623 0506 / e fec@worldonline.nl
Contactpersoon: Berci Florian

1
Te weinig tijd en teveel te doen. Het aanbod is zo groot dat ik me eigenlijk voortdurend realiseer wat ik mis. Aan de andere kant zijn er maar weinig attracties die erin slagen mij werkelijk te beroeren.
2
Entertaining the consumer wordt Relate with the consumer. De zoektocht naar het werkelijk aangaan en verdiepen van relaties met individuen zal de manier waarop organisaties communiceren spectaculair gaan veranderen.
3
Het meest culturele uitstapje dat ik recent heb ondernomen was gisteravond, met mijn ogen dicht, een koptelefoon op mijn oren, luisterend naar de melancholieke zigeunerklanken van het Lakatos-orkest, terwijl ik mij in een wijnkelder waande aan het Balatonmeer en mij intens verbonden voelde met mijn familie in Hongarije.
4
Broodje zalm met Vodka op zaterdagmiddag met mijn vrouw Margot en mijn dochter Merel van vijf maanden in het filmhuiscafe van Amersfoort. Funshopping, cultuur en onthaasten tegelijk. Overigens ook meteen een nieuwe trend gesignaleerd: Babys zijn in!
5
Favoriete websites heb ik nog niet kunnen ontdekken. Het is altijd weer een verrassing wie mij via de searchengine van welke informatie voorziet.
6
Lees MMNieuws!

Kolpron Consultants bv
Hoofdweg 330 / 3067 GK Rotterdam
t 010 456 5411 / f 010 456 7189
e marijnissen@kolpron.nl
Contactpersoon: Robert Marijnissen

1
Leisure en cultuur zijn niet langer het exclusieve domein van de eigen sector. Volkswagen bouwt Autostadt en Sony Metreon biedt ruim 100.000 vierkante meter vermaak.
2
In de altijd, alles en overal wereld wordt aandacht krijgen steeds moeilijker. De grenzen tussen markten en sectoren vervagen.
3
Het menselijk bestaan, een muziektheaterproductie van De Gebroeders Flint. Zwaarmoedig en humoristisch. Altijd weer fascinerend als acteurs je echt weten te raken.
4
In Las Vegas ervaar je de kracht van de amusementsindustrie: inspirerend en afschrikwekkend.
5
Afhankelijk van het doel van het webonderzoek. www.hotwired.com geeft vaak vernieuwende inzichten. www.attractions.co.uk voor referenties.
6
Laat je niet gek maken door trends en
adviseurs.

lagroup Leisure & Arts Consulting
Sarphatistraat 650 / 1018 AV AMSTERDAM
t 020 550 2020 / f 020 550 2022 / e consult@lagroup.nl
Contactpersoon: Stephen Hodes

1
– De vervagende grenzen tussen productie en consumptie en tussen commercie, werk, cultuur en vrijetijd.
– Als reactie op de toenemende digitalisering van onze maatschappij neemt de behoefte aan face-to-face contact, authenticiteit en rele ervaringen sterk toe.
2
– Het sterk groeiende aantal alleenstaanden en allochtonen zal het gezicht van het vrijetijds- en culturele aanbod in de steden in Nederland sterk veranderen. Niet alleen qua aanbod, maar ook qua sociale voorzieningen.
– Schaalvergroting en de hiermee gepaard gaande regulering zal leiden tot de herontdekking van small is beautiful en een bepaalde mate van anarchie in de culturele/vrijetijdssectoren.
3
Naar Wild Women Blues in Carr Amsterdam.
Positief: Een vol Carr uit zn dak te zien gaan; puur genieten; alle leeftijden en kleuren uit de stad in plaats van een select groep.
Negatief: Geluid was dun; foyer was een rookhol in de pauze; gevoel van onveiligheid m.b.t. brandveiligheid.
4
Bezoek aan Londen voor een lang weekend begin november.
Positief: De stad swingt! Het reuzenrad op een zeer gedurfde lokatie; het nieuwe landmark Imax theater, de nieuwe Waterstones boekwinkel; het nieuwe Schrager-Starcke hotel; overal bouwkranen, vernieuwing en durf.
Negatief: Het mislukte OXO Tower design- en kunstcentrum aan de Thames een mooi concept, maar in werkelijkheid een grote teleurstelling.
5
Vitra Museum, Weil am Rhein www.design-museum.com
Hermitage Museum, St Petersburg www.hermitage.ru
Nairns Restaurant & Hotel, Glasgow www.nairns.co.uk
6
In de woorden van Aneurin Bevan: We know what happens to people who walk down the middle of the road, they get run over. Maak heldere keuzes, vermijd het grijze middenveld.

Marktplan Adviesgroep BV
Postbus 223 / 1400 AE Bussum / t 035 692 6666
e extern@marktplan.nl
Contactpersoon: Onno Zwart

1
– integratie van voorheen gescheiden velden, activiteiten en branches (toerisme en retail, cultuur en toerisme e.d.).
– groei in zowel kwantiteit als kwaliteit van de markt.
– drang naar vernieuwing, professionalisering, marktorintatie.
– cultuur als slagroom op de taart (terecht, maar soms ook onterecht).
– cultuurhistorie/cultureel erfgoed als troefkaart voor toerisme.
2
– nieuwe nuchterheid: niet in ieder monument kan Jan des Bouvrie zich vestigen en authenticiteit gaat het weer winnen van Disney.
– culturele kansen: mits voorzien van een gerichte marktstrategie, zal het cultureel aanbod zich verder kunnen manifesteren.
– leisure luilekkerland: de combinatiemogelijkheden zullen onuitputtelijk zijn, de vraag en het aanbod zullen zich verder diversificeren.
3
Een avondje naar de schouwburg. Telkenmale blijkt echt zien het te winnen van de TV-opname, de videoband of de internetconnection. Gelukkig maar. Wat mij echter opvalt is dat er steeds minder moeite wordt gedaan om het avondje uit ook werkelijk als zodanig inhoud te geven. Waar blijft het gastheerschap?
4
Een lang weekend Berlijn. Zelden zon grote bouwput gezien. Op architectuurgebied en op cultuurgebied hebben ze daar nogal wat in te halen. Maar alles lijkt ook te worden opgepakt. Positief: de dynamiek en durf om dingen aan te pakken. Negatief: het verleden wordt weggestopt (hoe begrijpelijk misschien ook in dit geval…?)
5
Ik ben een zapper. Internet gebruik ik alleen als ik iets gericht zoek. Voor de rest prefereer ik andere media.
6
Het meeste moet nog gedaan worden!

PPPHanzen
Randstad 22/143 / Postbus 1490 / 1300 BL Almere
t 036 533 0205 / f 036 530 0091 / e ppphanzen@tip.nl
Contact persoon Cultuur en Leisure: Hans Haveman

1
De wil om identiteit te uiten wordt steeds sterker gekoppeld aan culturele manifestaties en activiteiten, daarmee wordt een vorm van nieuwe grenzen gecreerd. De ontwikkelingen van leisure-activiteiten, volledig vrij van identiteit en historie, kunnen een bedreiging zijn voor de sociale integratie.
2
Steden nemen historisch recreatieve functies terug, waardoor recreatieve vraag in de regio afneemt. Deze concentratie heeft consequenties voor toeristische bestedingen en samenwerking tussen kleinere steden en dorpen versnelt. Leisure-activiteiten worden vervolgens gefragmenteerd binnen bestaande recreatiecentra van steden.
3
Bezoek aan Schokland, nationaal monument in voormalige Zuiderzee. Positief is de confrontatie met de historische situatie. Negatief is het ontbreken van imitatie, met meer show en computer simulaties is het museum tot een prachtig evenement uit te bouwen.
4
Overdekte skibaan in Spaarnwoude , echte sneeuw, een prachtige afdaling en gezellige horeca voorzieningen. Meest positief: caf beneden aan de piste, uitzicht op de berg, muziek, gluhwein en veel hout. Negatief: de eenzijdigheid, geen snowworld voor kinderen, sauna of stoombadmogelijkheden.
5
Sydney 2000 Olympic Games Web site
Informatie site Culturele Hoofdsteden: www.europa.eu.int/comm/dg10
Informatie site: Europese Commissie, DG10, Cultuur
6
Leren van anderen: samen krachten bundelen en clusteren van het aanbod.

Stichting Recreatie Kennis- en Innovatiecentrum
Raamweg 19 / 2596 HL Den Haag
t 070 427 5454 / f 070 427 5413
e l.meiresonne@kicrecreatie.agro.nl
Contactpersoon: Fien Meiresonne

1
– Het genieten van het typisch eigene van geografische gebieden: wat heeft mensen in het verleden bewogen zich te gedragen zoals ze dat hebben gedaan. Back to the roots, historiciteit en authenticiteit.
– De trend van een toenemende behoefte aan het koppelen van meedere culturele elementen in thematische arrangementen.
2
Een voortzetting van de voorgaande trends
Een explosieve stijging van digitaal (cultureel) toerisme.
3
Een bijeenkomst van Stichting De Blauwe Salon in Den Haag waar Alexander Munninkhof Russische gedichten voordroeg, ondersteund door een fantastische Russische zanger. Positief: de verrassende combinatie van steeds twee culturele uitingen die met elkaar in verband worden gebracht. Negatief: niets.
4
Een renie van mijn hbs met oud-leerlingen uit de jaren 1953-1958. Positief was de grote mate van nostalgie bij het ophalen van zoveel oude herinneringen. Negatief omdat er teveel mensen ontbraken, waarvan helaas een te groot aantal inmiddels overledenen.
5
Hier valt iemand door de mand: ik heb maar n favoriete website: www.stichting recreatie.nl n.l. van mijn eigen organisatie. Moet u ook zien! Overige websites worden voor mij afgestruind door positief ingestelde collegas die het goed voorhebben met mijn verdere vorming. Bovendien ben ik zo ouderwets dat ik soms gewoon nog vakliteratuur van papier lees. Gek he?
6
Mijn dringend advies aan de lezer is om bij alles wat je doet de vraag te stellen voor wie je dat doet en waarom die persoon of organisatie behoefte zou kunnen hebben aan wat u in uw wijsheid hebt bedacht dat goed, nuttig of plezierig voor hem of haar is. Anders gezegd: ga uit van de klant, en ga dan pas aan het werk.

Twijnstra Gudde Management Consultants
Adviesgroep Arts & Leisure
Postbus 907 / 3800 AX Amersfoort
t 033 467 7647 / f 033 467 7798 / e bpl@tg.nl
Contactpersoon: Ben Pluijmers

1
Marktwerking en andersoortige concurrentie dienen zich aan.
2
– Marktontwikkelingen: ken de klant (eindconsument) met nieuwe behoeften en veranderende concurrentieverhoudingen (professionalisering, schaalvergroting, nieuwe intreders/ wegvallen grenzen bedrijfskolommen);
– Bindt de klant van de klant: door innovatie van het aanbod en door marketing als speerpunt.
Effectiviteit en efficiency van organisaties:
– Heldere strategie op basis maatschappelijke ontwikkelingen (behoefte aan entrepreneurs)
directe vertaling van strategie naar bedrijfvoering.
– Organisatie mean&lean.
3
Bezoek aan de Kunsthal Rotterdam (Israls tentoonstelling). Uitstekende en kwalitatief hoogstaande tentoonstelling, de achtergrond informatie was voor verbetering vatbaar.
4
Bezoek plaatselijke voetbalwedstrijd Voorburg. Goede wedstrijd in een oncomfortabele accommodatie met volstrekt gebrek aan service.
5
– Amazone
– Disney
– Bloomberg
6
Gebruik competitie als prikkel om te verbeteren!

Route IV
Postbus 1159 / 6501 BD Nijmegen
t 024 360 2013 / f 024 360 5029 / e route4@telebyte.nl
Contactpersonen: Jan van Haaren en Gytha van Bentveld

1
Niet alleen het gexposeerde is belangrijk, maar vooral de wijze waarop men exposeert wordt steeds belangrijker; authenticiteit; exclusiviteit; minder behoefte aan massaliteit. In groepsverband avontuurlijke/sportieve activiteiten ontplooien en thematische cultuur- en/of leisure-arrangementen
2
Leisure blijft niet alleen op de gebaande paden, maar zal zich steeds verder uitbreiden in combinatie met andere sectoren (detailhandel, industrie, gezondheidszorg) en er komt een aanbod specifiek voor actieve senioren.
3
Insel Hombroich
– positief: zonder moderne multi-media een interessante culturele voorziening; ook voor de toekomst.
– negatief: hoge toegangsprijs (25 DM).
4
Neeltje Jans
– positief: attractie in combinatie met educatie voor elk wat wils.
– negatief: weinig aandacht voor ondersteunende horeca-voorziening (weinig uitstraling/sfeer).
5
alrecrea.com/regio/index.html
6
Betrek jongeren en ondernemers bij het bedenken van vernieuwende creatieve culturele/leisure-producten en diensten.

468

Reactie verzenden

Share This