Selecteer een pagina

Tweetend & Bloggend naar de Toekomst

Brabantse cultuur en social media

Algemeen
Incubate Festival: Onderscheidend en authentiek gebruik van media
Het Tilburgse festival Incubate staat bekend als toonaangevend in de wereld van onafhankelijke muziek, experimentele kunst, dans en video. Via Facebook, Twitter, Blogs, Myspace en talloze andere toepassingen worden de fans en bezoekers niet alleen geïnformeerd, maar vooral ook gevraagd om hun mening te geven. De bezoekers bepalen mede de inhoud van het festival en het gezicht van Incubate. Joost Heythuisen doet het externe management voor het festival en legt uit hoe dit werkt.

Uit verschillende onderzoeken van dit jaar bleek dat bedrijven afwachtend zijn met het gebruik van nieuwe media. Dat lijkt in de Brabantse culturele sector wel mee te vallen. Zeker bij jullie.
‘ons publiek is redelijk specifiek en houdt van alternatieve kunst en artiesten. Het houdt zich daarnaast ook vooral digitaal op. Bovendien komt 15,3% van ons publiek uit het buitenland en hoe bereik je die beter dan via nieuwe media als Facebook, blogs en LastFM?’
Jullie zijn in het Brabantse cultuurlandschap zeer vooruitstrevend wat betreft gebruik van nieuwe media. Is dat een doel op zich?
‘Nee, zeker niet. Er komt bijna elke dag wel een toepassing bij en die kan je natuurlijk niet allemaal gebruiken. We onderzoeken zoveel mogelijk, maar je kan nooit alles bijhouden. Twitter zijn we pas gaan gebruiken toen er heel veel mensen mee werkten. We wachten altijd op het omkeerpunt; het punt dat een medium echt effectief is.’
Jullie zijn als organisatie zeer transparant.
‘Je kan als bezoeker op onze website niet alleen het programma mee bepalen, reageren op blogs en nieuwe artiesten ontdekken, maar ook precies zien hoe onze organisatie in elkaar steekt. Van geldstromen tot marketing. Mensen kunnen ons zelfs tippen over hoe het bedrijf beter zou kunnen worden. En over interessante acts natuurlijk, al blijft onze hoofdprogrammeur uiteindelijk altijd de baas over het affiche.’
Wanneer werken social media?
‘Andere organisaties hebben vaak zoiets van: ‘wij willen ook zo’n Twitter’. Nou, dat is heel gemakkelijk. Je hoeft geen techneut te zijn en het is gratis. Maar dan ben je er nog niet. Het gaat uiteindelijk om de inhoud en hoe je nieuwe media gebruikt. Je moet onderscheidend zijn en vooral authentiek. Via social media plaatsen wij ons tussen ons publiek en niet erboven zoals je nog vaak ziet bij culturele instellingen. Alleen dan heb je enorm profijt van nieuwe media. En je moet er dagelijks mee bezig zijn. Een dag na het festival plakken wij al dankjewel posters en stellen we via Facebook nieuwe artiesten voor aan de community voor het komende festival. Zo blijft het leven.’
De toekomst?
‘Mobiel! Ik ben verslaafd aan mijn Blackberry en binnenkort is het mogelijk om mobiel muziek en films te streamen tegen een goeie prijs. Dan kan je in de trein de nieuwste Incubate clips en muziek checken. Voor mij is dat de toekomst en het wachten op die toekomst duurt nog een jaartje denk ik.’
breda: Feedback halen uit social network
De trailer van het Internationaal Film Festival Breda (IFFB) trok dit jaar enorm veel bekijks op youTube. Het filmpje over het festival werd hierdoor een zogenaamde feature. Dat wil zeggen dat het uitgelicht werd op de voorpagina van YouTube en daardoor nog meer werd bekeken. Een hoop naamsbekendheid was het resultaat. Sonja Barentsen is hoofd pers en publiciteit bij het IFFB en geeft aan van 9400 bezoekers vorig jaar naar 15.000 tijdens de tweede editie dit jaar te willen.
De trailer van vorig jaar was zeer succesvol, die gaat zeker op herhaling?
‘Er wordt een ieder geval een hele mooie trailer voor het festival gemaakt, door vier aanstormende animatietalenten van bureau Smack. Of er budget is om die ook in de bioscopen te laten draaien is nog niet duidelijk. Veel filmhuizen zijn nog niet overgestapt op digitaal. Het kost een hoop centjes om zo’n filmpje naar 35 millimeter om te zetten.’
Twitter en Facebook, ook bij het IFFB?
‘Jazeker. We zijn onlangs een project gestart dat zich richt op sociale media. Iedereen is welkom op ons festival, maar met name studenten en young professionals behoren tot onze doelgroep. Dit zijn bij uitstek de mensen die ook gelinkt zijn via Facebook en LinkedIn. Tot nu toe plaatsten we eigenlijk alleen nieuwtjes op deze media, maar daar gaat verandering in komen. We gaan kijken hoe we van bepaalde mensen feedback kunnen krijgen op ons festival. Je kan via deze netwerken namelijk heel massaal e-mailen, maar ook heel persoonlijk. Als er een lokale filmmaker in Breda zit, willen we graag zijn of haar mening over bepaalde zaken. Hoe we dit precies gaan doen, moeten we nog onderzoeken.’
En dan?
‘En dan komen we wellicht mensen tegen waarvan we denken: die hebben echt wat te vertellen en betrekken we die soms zelfs als programmeur bij het festival.’
De VerkadeFabriek: Nieuwe website met mijn VF
De Verkadefabriek in Den Bosch, de ontmoetingsplek voor liefhebbers van theater, film, eten en drinken, heeft een Twitter-en Hyves-account, maar doet daar nog niet heel veel mee. Ook de website is vooral nog gericht op het leveren van informatie. Hoofd marketing Frank Slijpen geeft aan dat hier verandering in gaat komen.
Jullie internetpagina is niet erg interactief en social media worden nog weinig gebruikt. Komt daar verandering in?
‘In het voorjaar van 2010 komen we met een nieuwe website. Daarin zit onder andere een onderdeel Mijn VF in, waar iedereen op kan inloggen en zijn of haar agenda kan bijhouden, voorkeuren kan aangeven en reacties kan geven. Hierdoor vergroten de we de betrokkenheid van ons publiek en krijgen we een goed beeld van wat de mensen graag willen zien. We houden het wel individueel. Het is niet zo dat jij kan zien wat je buurman met zijn Mijn VF doet.’
Maar jullie publiek gaat niet op de stoel van programmeur zitten?
‘Suggesties voor de speellijst via welk medium dan ook zijn altijd welkom. Wel blijft de rol van programmeur als gids voor het publiek belangrijk. Die wordt steeds belangrijker denk ik zelfs!’
Social media?
‘We hebben wel al een Hyves pagina en een Twitteraccount, maar dat zijn nog proeftuinen. Ons beleid daarin zijn we wel aan het uitwerken en we gaan er ook zeker mee aan de slag als de website er is. Een Facebookaccount komt er dan zeer waarschijnlijk ook bij. Uiteindelijk moet het gebruik van al die nieuwe media wel voor meer bezoekers zorgen. Daarom gaan we eerst een groot publieksonderzoek laten uitvoeren. Dan weten we waar ons publiek op zit te wachten.’
Nog verassingen op de nieuwe website?
‘Op de nieuwe website komt een blog waar onze directeur en programmeurs op gaan bloggen, maar ook onze huisgenoten. In dit pand zitten namelijk ook organisaties als Productiehuis Brabant, Festival Cement, November Music, Matzer Theaterproducties en Picos. Ook onze ambassadeurs kunnen van dit blog gebruik maken. Iedereen kan op die blogs reageren. Zo laat je zien dat het hier bruist. Dat is een goede vorm van marketing.’
STRP: Biertje bestellen met Polsbandje
Het STRP Festsival in Eindhoven is een negendaags ecultuur festival met meer dan 150 acts, DJ’s, kunst installaties en performances. STRP vindt in 2010 plaats van 18 t/m 28 november op het Strijp-S terrein. De nadruk ligt op technologie en festivaldirecteur Frens Frijns vertelt dat er komend jaar een wel heel speciaal foefje wordt getest op STRP.
Jullie presenteren een polsbandje waarmee je kunstenaars kan selecteren voor prijzen, maar ook een biertje kan halen. De ultieme marketingtool voor een organisatie dus!
‘Inderdaad, deze technologie, die RFID (radio frequency identification) heet, is niet alleen leuk voor de gebruikers, maar helpt ons ook inzicht te krijgen. Het is een chip die aan databases vastzit en zorgt voor kennisuitwisseling. Gebruikers krijgen ook een persoonlijke pagina en wisselen onderling contact uit.’
Hoe werkt het in de praktijk?
‘Het project zit nog echt in de beginfase. Het is nog niet eens zeker of het wel een polsbandje wordt. Ik stel me zo voor dat je die chip koppelt aan je Hyvespagina, maar het wordt ook mogelijk om op het festivalterrein aan een prijsvraag mee te doen of te stemmen op werk van kunstenaars. En later in het traject kan je er ook een biertje mee bestellen. Maar we gaan tijdens het komende festival eerst testen met gecontroleerde groepen. Er zit zoveel geld in dit project dat we het niet meteen helemaal willen uitrollen zonder te weten of het wel werkt.’
Jullie website staat bol van de nieuwe media als LastFM, Twitter en foto’s via Flickr. What’s next?
‘Ik zou graag zien dat we het hele jaar door iemand als redacteur kunnen inschakelen. En dan bedoel ik niet iemand die alleen elke dag wat twittert, maar echt verhalen maakt over bijvoorbeeld technologische ontwikkelingen in de regio en over het festival. In die verhalen staan natuurlijk wel koppelingen naar filmpjes op youTube of een verwijzing naar onze Flickr fotoaccount. Je moet je uitingen en contacten met bezoekers via de media bijhouden, liefst het hele jaar. Zo wordt je een echt platform voor de omgeving. Maar ja, dat kost geld en tijd.’
Via Facebook en Twitter maken veel mensen zeer duidelijk wat zij zouden willen zien en horen. Wordt het publiek steeds meer programmeur door het gebruik van nieuwe media? ‘Ik kan me zeker voorstellen dat de interactie met publiek je meer bewust maakt van hun wensen en dat je daardoor je programmering aanpast. Of dat zij met ideeën en suggesties aankomen die interessant zijn om mee te nemen. Ik geloof echter niet dat het publiek de rol van programmeur overneemt. Juist in tijden van overaanbod hebben mensen naar mijn idee behoefte aan een gids die hun een uitgebalanceerde programmering voorschotelt. Het is onze taak om vooruit te lopen op de wensen en beleving van ons publiek.’ •
Vrijetijdshuis Brabant: Verbinden en Versterken
Vrijetijdshuis Brabant organiseert en stimuleert het proces van kwaliteitsverbetering van het vrijetijdsaanbod in Brabant. Dit wordt gerealiseerd door het verzamelen en ontsluiten van kennis voor de sector, het initiëren en aanjagen van innovatie en het promoten van het aanbod. Directeur Frank van den Eijnden; Het bij elkaar brengen van de culturele en toeristische sector leidt tot nieuwe inzichten en nieuw aanbod, maar ook tot nieuwe mogelijkheden in het bereik van nieuw publiek. De cultuursector heeft de content, de creatieve industrie de toepassing en de toeristische industrie de markt. Vrijetijdshuis Brabant heeft als taak deze te verbinden en op deze wijze de bijzondere kwaliteiten van Brabant te versterken.
Van Gogh Mented Reality
Een nieuwe mediatoepassing die Vrijetijdshuis Brabant sinds kort zelf inzet, is Augmented Reality. ‘Augmented Reality biedt veel mogelijkheden’, aldus Frank van den Eijnden. ‘Zeker wanneer dit daadwerkelijk iets toe kan voegen aan de informatiewaarde en vraag. We hebben daarom niet alleen de agenda van Uitinbrabant. nl in Augmented Reality toegepast, maar ook diepere en themati sche informatie op locatie toegevoegd. Zo hebben we in december in Nuenen de Van Gogh mented Reality gelanceerd. Via je mobiele telefoon kun je nu precies zien waar Van Gogh heeft geschilderd, hoe het schilderij er uit ziet terwijl je naar de gevel van bijvoorbeeld de pastorie kijkt en hoor je ondertussen fragmenten van zijn brie ven die hij er over geschreven heeft. Een ultieme beleving die voor een grote groep consumenten beschikbaar komt zodra Augmented Reality een vast onderdeel wordt van reguliere mobiele interfaces.

Auteur: Tekst: Bob Dieleman Bob Dieleman is webredacteur bij Vrijetijdshuis Brabant. (bob.dieleman@vrijetijdshuis.nl)

468

Reactie verzenden

Share This