Selecteer een pagina

Uit de bladen

Algemeen

Het ontwikkelen en optimaliseren van het cultuurtoeristisch product is een van de speerpunten van het toeristisch beleid van de Provincie Limburg. Om dit te bevorderen hebben Gedeputeerde Staten bijna een half miljoen toegekend aan een aantal grootschalige culturele evenementen.
Vijf ton voor cultuurtoerisme Limburg, in: Actuele berichtgeving Handboek Recreatie en Toerisme,
11 januari 2001

De NBT vertegenwoordigt bij de promotie van Nederland in het buitenland niet het gehele culturele veld, maar Van Gessel (Paul van Gessel, manager Beleid en Ontwikkeling bij het NBT) werkt samen met de paradepaardjes. We gaan uit van de behoefte en de belangstelling van klanten. Als je dan denkt aan bijvoorbeeld Rembrandt, Van Gogh en Vermeer, ligt het voor de hand om vooral het Rijksmuseum, het Van Gogh Museum en het Mauritshuis uit te nodigen voor promotiecampagnes. Maar Het Loo of het Openluchtmuseum in Arnhem kunnen daar ook bij horen. Het is te ingewikkeld om Amerikanen uit te leggen wat een perifeer museum voor hen te bieden heeft. Wij denken dat het meer zin heeft voor de promotie van Nederland wanneer de grote instellingen als cultuuruitdragers het werk doen.
Go Holland dot com, in: SICAmag, december 2000

Op 27 juni 2000 presenteerde gedeputeerde Doede Kok de cd-rom Cultuurhistorische Elementen in de provincie Utrecht. Met bijna 20.000 objecten, (zicht)lijnen en gebieden zijn nu voor het eerst alle bekende en bestaande cultuurhistorische waarden in de provincie samen gebracht op een schijfje. (De Utrechtse cd-rom is bedoeld als inspiratiebron voor plannen- en beleidsmakers, maar ook voor bewoners en toeristen.)
Cultuurhistorie in de provincie Utrecht op cd-rom, in: Heemschut, december 2000

Overheden bieden veel te weinig zicht op het inhuren van externen (onderzoeks- en organisatieadviesbureaus), terwijl deze groep steeds groter wordt en ze op allerlei mogelijke manieren wordt ingezet: bij onderzoek, inspraak, n beleid maken. De lokale rekenkamer van Bergen op Zoom onderzocht de inzet van externen bij 23 projecten: deden de bureaus wat ze gezegd hebben dat ze zouden doen en is er wat van terechtgekomen? Van de 23 bureaus waren er maar liefst zeventien die niet aan de criteria voldeden.
GroenLinks over toenemende invloed van externe bureaus. Van ambt naar markt, in: Basis;
Periodiek voor beleids- en consumentenonderzoek, nr 4 2000

Terwijl veel Nederlandse winkels de afgelopen jaren hun openingstijden sterk hebben verbreed, onder andere door zondag- en avondopenstelling, hanteren musea in doorsnee nu al decennia lang dezelfde, beperkte openingstijden. Het blijkt zelfs dat musea niet open zijn op de voorkeurstijdstippen van hun publiek, zoals de zondagochtend en de maandagmiddag, en wel op tijdstippen dat daar weinig behoefte aan is, zoals de vroege uren op doordeweekse dagen. Over de hele linie bestaat bij het publiek behoefte aan langere openingstijden. Dat blijkt uit onderzoek in veertien musea in Zuid-Kennemerland en twaalf musea in het Gooi. Hoewel het hier vooral kleine en enkele middelgrote musea betreft in Noord-Holland, zijn de resultaten ook interessant en relevant voor de rest van Nederland Museumland.
Verloren uurtjes, in: Museumvisie, december 2000

468

Reactie verzenden

Share This