Selecteer een pagina

Uit de bladen

Algemeen

In Nederland werd in 1999 in totaal circa 9,9 miljard gegeven en gesponsord. Dat is de conclusie van het door Theo Schuyt geleide onderzoek Geven in Nederland 2001. Het bedrijfsleven neemt de helft van dat bedrag voor haar rekening. Naast de 1 miljard aan giften bestaat die bijdrage voor meer dan 4 miljard uit sponsoring. En het totale bedrag zal de komende jaren alleen maar toenemen. De geest is uit de fles, aldus de kersverse hoogleraar.
De toename aan giften en sponsoring door het bedrijfsleven is vergeleken met het voorgaande onderzoek enorm. In 1997 werd nog maar 1,5 miljard gegeven en gesponsord door de sector. Uit de bestedingen blijkt dat, niet verrassend, bedrijven het meeste sport- en recreatieclubs sponsoren (1,041 miljard gulden). Maatschappelijke en sociale doelen volgen op de tweede plaats met 823 miljoen, onderwijs en onderzoek staat derde met 693 miljoen.

Interview met Theo Schuyt, in: Sponsor Magazine, nr 4 2001

Het Nationaal Pop Instituut (NPI), Conamus en de Nederlandse Vereniging voor Platen Importeurs (NVPI) richten dit jaar gezamenlijk MusicXport.NL op, een bureau dat de promotie van Nederlandse artiesten en bands in Duitsland intensief gaat ondersteunen.

In het voetspoor van Heintje, in: SICAmag, juni 2001

The Policy Studies Institute (PSI) has published a damning indictment of the quality of government statistics about the impact and value of cultural activity. Based on their study of activity across the whole of the cultural sector, PSI raises key questions about the outcomes from the subsidy received by the sector, and concludes that an absence of reliable and consistent data amongst official bodies as to how money is spent, together with a serious lack of analysis, is having a detrimental effect on decision-making and policy outcomes.

PSI finds major flaws in UK cultural statistics, in: ArtsProfessional, 30 juli 2001

Wie klikt er nog door op een advertentie op een website? Banners, de advertenties in diverse formaten op internetsites, staan al enige tijd in een kwaad daglicht. De clickthrough rates het aantal pageviews gedeeld door het aantal kliks – zijn teleurstellend laag. Toch bestaat nog steeds het overgrote deel van het online advertentiebudget uit banneradvertising. In de VS is dat de helft. In de Benelux bestaat zelfs 92 procent van de online reclame uit de traditionele banner.

Consument klikt minder, in: Adfo Direct, augustus 2001

Niet Amsterdam maar Noordwijk voert de stedelijke congresranglijst van 2000 aan. Het NCB wijt deze opmerkelijke uitslag aan de onvolledigheid van aangeleverde cijfers. Qua deelnemerdagen spant Amsterdam wl de kroon. Landelijk gezien realiseerde Nederland het afgelopen jaar een recordaantal congresdeelnemerdagen.

Verrassende ranglijst, in: Quality in Meetings, nr. 6/7 2001

468

Reactie verzenden

Share This