Wie snel wil weten of een reclame-uiting opvalt en hoe deze wordt beoordeeld, kan sinds kort een beroep doen op de Admonitor. Het betreft een gezamenlijk initiatief van BBC De Reclame en Mediabank en onderzoeksbureau R&M.
Belangrijkste voordelen ten opzichte van bestaande methoden om reclame-uitingen te testen, zitten volgens de initiatiefnemers in de kosten en de snelheid.
Admonitor test effect van reclame online, in: Adformatie, nr 36 2001
Krantenuitgevers weten niet wie hun klanten zijn. Het PCM Klant Kennis Centrum onder leiding van Erik Bekkering moet daar verandering in brengen. Vooralsnog zijn het vooral veel beloften, maar op termijn weten de dagbladen wie al eerder een proefabonnement heeft gehad en dus minder interessant is. Bekkering: Je kunt je suf analyseren, maar dan weet je ook: die mensen hoeven we niet meer.
Een marketeer in krantenland, in: Tijdschrift voor Marketing, oktober 2001
Het Geheim van Holland, een project van het Zuid-Hollandse Bureau voor Toerisme, wil het verleden van de zes Oudhollandse steden Delft, Dordrecht, Gouda, Haarlem, Leiden en Schiedam tot een belevenis maken en zo een breed publiek verleiden om deze steden te bezoeken. Daarom werd het idee om een kinderstadsgids uit te geven, een initiatief van uitgeverij De Inktvis, drie jaar geleden door Het Geheim van Holland omarmd. Het eerste resultaat van de samenwerking van het Geheim van Holland en De Inktvis was de productie Help, de toren valt om! in april 1999. Een mijlpaal, deze stadsgids over Dordrecht, want het was de eerste gids voor kinderen in heel Nederland.
Kinderstadsgidsen als instrument van toeristische promotie, in: Recreatie & Toerisme,
nr 5 2001
Wie het maximale uit zijn of haar vrije tijd wil halen, houdt de tijd voortdurend in de gaten. We willen de tijd versnellen en dat leidt soms tot vreemde excessen.
Maar niet alle ontwikkelingen zijn gericht op het versnellen van de tijd. Er is als tegenbeweging ook een tendens naar het vertragen ervan.
Vrije tijd is niet vrijblijvend meer, in: Markeur; Marketing Magazine voor Universiteit en Bedrijfsleven, nr 3 2001
Oost-Europese orkesten, operagezelschappen en theatermakers komen naar het westen om geld te verdienen, West-Europese instellingen zoeken contacten in het oosten. Uitwisseling is er, maar niet alles gaat van een leien dakje. Soms wordt de westerse bemoeienis als arrogant ervaren, en de bureaucratie in het oosten is om gek van te worden. Nederlandse cultuurvertegenwoordigers zijn tegelijkertijd belangstellend en afwachtend.
Wisselende contacten. De Nederlandse belangstelling voor Midden- en Oost-Europa groeit. Langzaam, in: SICAmag, september 2001