Selecteer een pagina

Uit de bladen

Algemeen

Amerikaans entertainment overspoelt de Europese markt. Ten onrechte doet de EU er weinig aan om de concurrentiepositie van de Europese cultuurindustrie te versterken. Het behoud en de versterking van de positie van de Europese cultuur is echter een zaak waarvoor met financile verve gestreden moet worden.
EU moet snel cultuurbeleid ontwikkelen, in: SICAmag 13, maart 2002

In vergelijking met Nederland, waar jongeren uit musea wegblijven vanwege andere, (meer) aantrekkelijke wijzen van vrijetijdsbesteding, trekken musea in Vlaanderen twee keer zoveel bezoekers van 25 jaar en jonger. 19% tegen 9% in Nederland. Daar staat tegenover dat in ons land 35% van de museumbezoekers uit 55-plussers bestaat; dat is bij onze zuiderburen maar 26%.
Meer jonge dan oude bezoekers in Vlaamse musea, in: Museumvisie april 2002

Het theaterpubliek is verder versmald tot de hoogopgeleide elite van het cultureel kapitaal, de vrucht van wat in de negentiende eeuw nog maar net in de knop stond. Dat het geheel als markt nauwelijks werkt, is – of was tot voor kort – eigenlijk niet zon probleem, want theaterkunst, mits begiftigd met vernieuwingsdrang (of althans pretenderend dat te zijn), hoort juist beschermd te worden tegen de markt en haar te verachten. Ziedaar het succes van Alberdingk Thijm c.s. Het proces waardoor die nieuwe spelregels konden worden vastgesteld wacht echter nog steeds op een grondige historische analyse.
Souperminnende NRC-heren en andere bemoeials, in: Boekmancahier 15, maart 2002

Er is niet alleen sprake van bureaucratisering van het kunstbeleid, ook van juridisering.
Een vrije ruimte voor kunst in het cultuurbeleid, Boekmancahier 15, maart 2002

Het gebruik van e-mail voor direct marketing is in Belgi het afgelopen jaar gegroeid tot 49 procent van de Belgische bedrijven.
Groei e-marketing blijft achter, in: Adformatie 16, 18 april 2002

Het bouwen van een sterk museummerk heeft grote voordelen voor museum n publiek. Bij elk museum is het daarom zinvol om op gestructureerde wijze aan reputatieversterking te werken. Merkenonderzoek, -positionering en -implementatie zijn de fasen van het proces om een sterk merk neer te zetten.
Een sterk museummerk: het hoe & waarom, in: Museumvisie 1, april 2002

Het blijkt dat afgestudeerde kunstenaars over het algemeen tevreden zijn over de genoten opleiding, maar niet over hun voorbereiding op de beroepspraktijk. De kunstvakopleidingen moeten hun studenten klaarstomen voor de beroepspraktijk. Dat betekent opleiden tot ondernemer en minder aandacht voor het traditionele kunstenaarschap. Want werken in de cultuur doe je steeds meer voor eigen rekening en risico.
De kunst van de praktijk: cultureel ondernemerschap en het kunstvakonderwijs,
in SICAmag13, maart 2002

468

Reactie verzenden

Share This