Selecteer een pagina

Uit de bladen

rubriek: uit de bladen

Algemeen

Voor de komende jaren ontbreekt het Nederland nog aan een goed gevulde (internationaal) aansprekende agenda op het gebied van evenementen. Initiatieven vanuit de markt zijn hiervoor essentieel.
Steden gebruiken evenementen als instrument om gemeentelijke doelen na te streven. Dat gebeurt veelal als onderdeel van de stadspromotie, om de stad op de kaart te zetten, om de eigen, vaak multiculturele bevolking te laten integreren of om gewoon te zorgen dat de stad leeft. Maar het belangrijkste doel is economisch: het trekken van kooptoeristen.
De toeristische betekenis van lokale evenementen is zeer beperkt. Dat ligt anders bij grote en nationale evenementen, die vooral van betekenis kunnen zijn voor het dagtoerisme. Met name evenementen die leiden tot een meerdaags verblijf zijn van belang.
Mede door de grote kans op free publicity zijn de promotionele resultaten bij grote evenementen vaak bijzonder groot. De kosten/batenverhouding op promotioneel gebied is bij grote evenementen daarom doorgaans zeer aantrekkelijk.
Kleinere evenementen hebben toeristisch een grotere waarde als ze aansluiten bij grotere evenementen, landelijke campagnes en landelijke accentjaren. Vooral dan kan een regio meeprofiteren van de positieve uitstraling van evenementen op het toerisme en is een evenement een goed middel voor gezamenlijke promotie van een (vakantie)regio.

Grootschalige evenementen na 2002, in: Recreatie&Toerisme 7, 2002

Ruim vijftig procent van de Nederlandse en Belgische bedrijven zijn actief met e-mailmarketing. De andere helft geeft aan binnen nu en een jaar e-mail in te willen gaan zetten. Zeventig procent van de bedrijven is van mening dat de resultaten van e-mailmarketing voldoen aan de verwachtingen. Het gebruik van eigen adressen is verreweg het meest populair. Aankopen van externe lijsten wint echter wel terrein. Het meest gebruikte middel is de e-mail nieuwsbrief naar eigen adressen. Het gemiddelde doorklikpercentage op een direct e-mailcampagne met eigen lijsten bedraagt 2,7 procent.

E-mail is volwaardig marketing tool, in: Marketing online Nieuwsbrief, 20-01-2003

Amerikaanse retailers zijn voor het eerst meer gaan investeren in e-mail dan in direct mail. De investeringen in e-marketing zijn erop gericht om meer verkeer in de winkels te genereren en om via e-mailcampagnes zowel de online- als de offline-omzet te verhogen. Daarnaast willen de retailers gaan investeren in technologie om meer inzicht te krijgen in klanten en om de klantloyaliteit te vergroten.

Investeringen in e-marketing nemen toe, in: Marketing online Nieuwsbrief, 20-01-2003

De publieke omroep werkt goed samen op de vernieuwde portal www.omroep.nl. De portal bestaat uit twaalf themasites die gezamenlijk worden ingevuld door de omroeporganisaties. Dit zijn: nieuws, entertainment, films en series, muziek, kunst en cultuur, consument, natuur en milieu, gezondheid, multicultuur, levensbeschouwing, geschiedenis en wetenschap.Voor de portal hebben omroepen jaarlijks 20 miljoen euro beschikbaar. Internet heeft nu een structurele plaats binnen het omroepbestel, naast radio en tv.

Publieke samenwerking op het net, in: Adformatie 4, 23-01-2003

Auteur: Neeltje van Haaren
468

Reactie verzenden

Share This