Selecteer een pagina

Uit is in: Internet is effectieve informatiebron voor uitgaanspubliek

Algemeen

Binnen een jaar tijd is de website UitinBrabant.nl erin geslaagd uit te groeien tot de meest vooraanstaande leverancier van uitinformatie in Noord-Brabant. De site trok meer dan een half miljoen bezoekers; ruim driekwart van de Brabantse surfers bezocht de culturele site meer dan n keer. Wat is het geheim van dit succes? En wat doen de bezoekers precies met de informatie die ze vinden?

In tegenstelling tot andere cultuur- en uitgaanssites heeft UitinBrabant.nl gekozen voor een brede aanpak. Wil je een grotere cultuurparticipatie bereiken, dan moet je je niet alleen richten op cultuurliefhebbers, maar ook op de veel grotere groep mensen die zich orinteren op vrijetijdsactiviteiten in het algemeen. Vandaar dat de website zich niet presenteert als cultuursite, maar als uitgaanssite waar informatie over recreatieve en toeristische doelen hand in hand gaat met een uitgebreid cultuuraanbod. De site biedt bijvoorbeeld niet alleen informatie over de komende koopzondag, maar doet de lezer ook culturele suggesties in de buurt aan de hand. Bovendien speelt de site in op de actualiteit via themapaginas met redactionele artikelen.

Voor de site is een gezamenlijke database opgezet met de UITpunten en de VVVs. De regionale subsites van de lokale UITpunten maken deel uit van de provinciale site en voeden tegelijkertijd de database met informatie. Dit tweerichtingsverkeer is een garantie voor de actualiteit en de compleetheid van de informatie op de site, die dan ook als een portal functioneert.

Steeds meer bezoekers
Sinds de start in oktober 2002 is er hard gewerkt aan de naamsbekendheid, het genereren en het aanzetten tot bezoek aan evenementen en activiteiten. Naast marketingactiviteiten via radio- en televisieprogrammas van Omroep Brabant (het gelijknamige tv-programma op Omroep Brabant TV trekt wekelijks zon 500.000 kijkers), legt UitinBrabant.nl het accent op internetmarketing, waaronder search engine marketing en e-mailmarketing.
De resultaten mogen er zijn. Uit recent onderzoek van PON onder Brabanders blijkt Uit in Brabant bekend te zijn bij 41% van de inwoners. In het afgelopen jaar hebben minimaal 390.000 Brabanders (13%) de website geraadpleegd. Het totaal aantal unieke bezoekers (bezoekende pcs) is ruim 500.000, wat erop wijst dat ook veel niet-Brabanders gebruik maken van de website. Inmiddels ontvangen meer dan 5.000 abonnees wekelijks de e-nieuwsbrief UIT-week met uit- en cultuurtips en aanbiedingen.
Veel bezoekers naar een website trekken is n ding, bezoekers laten terugkeren is veel moeilijker. Vier op de vijf Brabantse bezoekers van de site blijkt na het eerste bezoek terug te komen. Dit komt neer op meer dan 300.000 surfers in het afgelopen jaar. Dit hoge herhaalbezoek is met name toe te schrijven aan de UIT-week, de gepersonaliseerde agenda, de unieke multimediasamenwerking met het tv-programma, actiecampagnes en een actieve themamarketing; de actuele themasites leveren bijzonder veel nieuwe en terugkerende bezoekers op.

Bezoekers gaan echt UIT
Het PON-onderzoek toont aan dat de informatie op de site ook daadwerkelijk effect heeft op het gedrag van de surfers: een groot aantal bezoekers onderneemt activiteiten (in 2003 715.000!) naar aanleiding van de informatie op UitinBrabant.nl. Gezien het toenemende belang van internet als informatiebron kan dit in de toekomst alleen maar groeien.
In het algemeen is de cultuurparticipatie van de Brabander niet toegenomen, maar dat is op zon korte termijn ook niet te verwachten. Binnen de groep jeugdige bezoekers (12-18 jaar) is echter een tendens waarneembaar. Deze groep blijkt relatief meer activiteiten of evenementen te hebben bezocht met een hoger cultureel gehalte (toneel, theater, bezienswaardigheden en literaire bijeenkomsten). Het is de vraag of dit (alleen) is toe te schrijven aan het bezoek aan UitinBrabant.nl. Er zijn nog andere factoren die mede verantwoordelijk kunnen zijn voor deze toename, zoals specifieke projecten op school of veranderende programmering bij theaters.
Gelet op het gegeven dat maar liefst negentig procent van de (jeugdige) bezoekers van UitinBrabant.nl zegt dat ze naar aanleiding van informatie op de website ook daadwerkelijk minimaal n keer een evenement of activiteit hebben bezocht, wordt een verband tussen beide wel meer aannemelijk.
Ook blijft onduidelijk of mensen die zeggen ergens heen te zijn geweest naar aanleiding van een bezoek aan de website thuis zouden zijn gebleven als de website er net was geweest. Wat wel is aangetoond, is dat de website door een grote groep Brabanders wordt bezocht, en dat deze groep op de site ook daadwerkelijk de gezochte informatie vindt en op stap gaat. Want negentig procent van de bezoekers heeft in ieder geval een keer iets ondernomen naar aanleiding van een bezoek aan de site.

Uit in Brabant, het initiatief

Om cultuurparticipatie in Noord-Brabant te bevorderen hebben drie provinciale partijen hun krachten gebundeld. De Provinciale Bibliotheekcentrale Noord Brabant (PBC), het Brabants Bureau voor Toerisme (BBT) en Omroep Brabant (SROB) hebben zich verenigd in een stichting: Uit in Brabant (UIB). Doel van deze stichting is het publiek op laagdrempelige wijze informeren over uitgaansmogelijkheden en culturele activiteiten. Alle activiteiten worden verzameld in een provinciale database die wordt ontsloten (en deels ook wordt gevuld) via de provinciale website UitinBrabant.nl. De Provincie Noord-Brabant heeft dit initiatief mede vorm gegeven en ondersteunt het met een meerjarige subsidie.
Vanuit dezelfde doelstelling zijn er twee partnerprojecten opgestart. Het project Uitmarketing heeft als doel om cultuuraanbieders (theaters, musea, kunstenaars enzovoort) te ondersteunen om hun product beter onder de aandacht te brengen. Het project UITpunten behelst het opzetten van veertien informatiepunten in openbare bibliotheken. Ieder UITpunt promoot het regionale cultuuraanbod via een subsite van UitinBrabant.nl, maar ook via geprinte of audiovisuele informatie in de plaatselijke bibliotheken.
De drie projecten tezamen zijn het afgelopen jaar uitgegroeid tot een professioneel en samenhangend netwerk. Dat netwerk zorgt ervoor dat de Brabander vaker en beter ziet hoe rijk het cultuuraanbod in de provincie is, met als beoogd resultaat een toename in cultuurparticipatie. De website(s) en de databank hebben zich ontwikkeld tot de spin in het web van uitinformatie op cultureel, recreatief en toeristisch gebied.

Auteur: Frank van den Eijnden & Egbert Edelmann Frank van den Eijnden is projectmanager bij UitinBrabant.nl. frank.van.den.eijnden@uitinbrabant.nl Egbert Edelmann is onderzoeker bij het PON (Instituut voor advies, onderzoek en ontwikkeling in Noord-Braba

468

Reactie verzenden

Share This