Selecteer een pagina

Uit met de pret…

Algemeen
Er is een verschuiving binnen de culturele sector op komst. Dit keer gaat het niet om een artistieke revolutie en ook niet om een omverwerping van de culturele elite.


Nee, het gaat hier om een vernieuwingsbeweging die zich wil onderscheiden van ontwikkelingen in het recente verleden waarin culturele instellingen vooral gericht waren op een groot en divers publiek. In de slag om de bezoeker zijn in de afgelopen jaren met wisselend succes tal van evenementen gelanceerd die een vergroting van het publieksbereik en de cultuurparticipatie tot doel hadden, van theaterparade en filmfestival tot museumnacht. Volgens mij zal het echter niet lang meer duren voordat een groot aantal trouwe theater- en museumbezoekers deze instellingen minder zal bezoeken uit onvrede met de toegenomen drukte en de vervreemding die men ervaart wanneer een entreehal weer eens tot dranklokaal wordt omgebouwd en tentoonstellingszalen tijdelijk dienst doen als disco.

Nu de Woodstock-generatie zijn wilde haren heeft verloren en genoeg heeft van de massaliteit, zal men op zoek moeten gaan naar passende concepten om te voorkomen dat deze belangrijke doelgroep in het vervolg natuurgebieden en verre oorden zal verkiezen boven culturele attracties. En als het theater- of museumbezoek altijd maar een experience of avontuur moet zijn, raken ook steeds meer jongeren uitgekeken en ontstaat het verlangen naar activiteiten die aansluiten op de behoefte aan nieuwe ontmoetingen en betekenisvolle ervaringen. De terugloop in de bezoekersaantallen van Pinkpop en het niet doorgaan van dancefestival NJOY van ID&T vanwege de tegenvallende kaartverkoop vormen de voorbode van een tanende populariteit van massale evenementen.

Gezien het succes van bepaalde festivals en de bereidheid van mensen om files en veiligheidsmaatregelen te trotseren voor een bezoek aan woonboulevard of pretpark zullen grootschalige evenementen in een behoefte blijven voorzien en nieuwe doelgroepen mobiliseren. Daarentegen denk ik dat er kansen zullen ontstaan voor minder massale evenementen. Niet het grote publiek, maar de individuele bezoeker zal weer als uitgangspunt worden genomen. De anonimiteit die men ervaart bij veel megamanifestaties kan zo plaatsmaken voor persoonlijke contacten en actieve cultuurparticipatie kan worden bevorderd ten opzichte van eenzijdige consumptie. Nu het leven steeds meer als een duizelingwekkende rit in een achtbaan voelt, zal de culturele sector vaker aan de noodrem moeten trekken en mensen de mogelijkheid moeten bieden om uit te stappen.

Auteur: Michiel van Iersel michielvaniersel@lagroup.nl LAgroup Leisure & Arts Consulting
468

Reactie verzenden

Share This