Selecteer een pagina

Uniek kenniscentrum voor culturele bedrijfskunde

Samenwerkingsverband HKU en Nyenrode:

Algemeen
Ongeveer een jaar geleden ontstond een voor Nederlandse begrippen uniek kenniscentrum voor culturele bedrijfskunde. Toen besloten Universiteit Nyenrode te Breukelen en de Hogeschool voor de Kunsten Utrecht (HKU) samen te gaan werken op het gebied van kunst en management.


Op 14 maart j.l. ondertekenden de president van Nyenrode, drs. N. Kroes, en de voorzitter van het College van Bestuur van de HKU, Bert Groenemeijer, een gezamenlijke intentieverklaring om de samenwerking te bestendigen. Mr M. Asscher van de directie kunsten van het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschappen was daarbij aanwezig. Hij stelde het nieuwe samenwerkingsverband een (bescheiden) subsidie in het vooruitzicht voor de uitwerking van een programma-aanbod voor hoger kader van culturele organisaties.
Nyenrode is een bedrijfskundige universiteit met een compleet programma-aanbod op doctoraal en MBA niveau. Voorts verzorgt Nyenrode onderwijs en onderzoek op contractbasis. Dit onderwijs is internationaal georinteerd. Binnen Nyenrode zijn verschillende expertisecentra actief, waaronder het onderzoekscentrum Nyfer.
De HKU is een kunsthogeschool met een breed pakket op HBO en MA niveau: kunst, media, educatie, technologie en management. Op het gebied van culturele bedrijfsvoering biedt de HKU een aantal cursussen aan op middenkaderniveau. Voorts verzorgt zij initieel en MA-onderwijs binnen het opleidingsgebied kunst en economie.

Doel van het samenwerkingsverband van beide instituten is een programma-aanbod te ontwikkelen voor hoger kader van culturele organisaties, waarmee in de loop van 2001 kan worden gestart. Daartoe wordt op dit moment een haalbaarheidsstudie verricht. Vanuit dit programma-aanbod zal ook snel het nodige maatwerk voor musea, schouwburgen, centra voor de kunsten, etc. geleverd kunnen worden. Een ander belangrijk doel is de uitdieping van de relatie tussen kunst (en artistieke creativiteit) en management(systemen). Zowel Nyenrode als de HKU hebben in het verleden aandacht besteed aan creatieve netwerkorganisatie. Via een Creatief Forum wordt de genoemde relatie gezamenlijk verder verkend en dienstbaar gemaakt aan algemene managementprogrammas. In het verlengde van het Creatief Forum wordt aandacht besteed aan de inzet van kunstenaars in bedrijfskundige processen. Naast conceptontwikkeling wordt hier ook gewerkt aan een eigen netwerkorganisatie.

Het perspectief van de samenwerking is uitdrukkelijk internationaal. Op termijn kunnen de twee sterke kanten van beide instituten tezamen komen in een internationaal aanbod voor hoger management. Deze Harvard-variant zal internationaal bekende managementexperts en artistieke entrepreneurs (Peter Sellars , Gerard Mortier) een platform kunnen bieden waarop zij een dialoog kunnen aangaan over belangwekkende mondiale culturele en managementvraagstukken.

Voor het uitvoeren van enkele kernactiviteiten is inmiddels een Stichting Kunst & Management in het leven geroepen. In het bestuur van deze stichting hebben vertegenwoordigers uit de wereld van bedrijfsleven en cultuur zitting. Door de recente samenwerking tussen de HKU en de Universiteit Utrecht (specialisatie Kunstbeleid en Management) is het draagvlak van het samenwerkingsverband Nyenrode en HKU verstevigd.
De hier besproken bundeling van krachten en ideen speelt zich niet af in een maatschappelijk vacum. De kunstwereld en het bedrijfsleven zijn door sponsoring, personele verbanden, nieuwe financieringen en de behoeften aan nieuwe concepten naar elkaar toegegroeid. Angst voor onderschikking van kunst en cultuur is er niet omdat het bedrijfsleven juist behoefte heeft aan vernieuwende vormen van creativiteit. Zolang de kunst haar eigenzinnigheid en autonomie behoudt, is ze een interessante partner, zo luidt de opvatting. Daarnaast ontstaan in het bedrijfsleven ook nieuwe organisatie- en strategievormen (netwerken, interactiviteit) die bevruchtend en inspirerend kunnen werken voor de kwaliteit van kunst- en mediamanagement. Een internationaal georinteerde studierichting culturele bedrijfskunde in de regio Utrecht is zo gezien een logisch vervolg op activiteiten die voor lange tijd nog te gescheiden plaatsvonden.

Auteur: Giep Hagoort is directeur Centrum voor Kunst & Media Management, Hogeschool voor de Kunsten Utrecht en mede-initiatiefnemer van het samenwerkingsverband Nyenrode en HKU.
Referenties: Giep Hagoort is directeur Centrum voor Kunst & Media Management, Hogeschool voor de Kunsten Utrecht en mede-initiatiefnemer van het samenwerkingsverband Nyenrode en HKU. Andere initiatiefnemers zijn: Marijke Broekhuijsen (Nyenrode) en Theo van Ballegooy (cultureel ondernemer). Adres: Stichting Kunst & Management p/a Universiteit Nyenrode/ Mw M. Adema Straatweg 25, 3621 BG Breukelen t 0346 291 480
468

Reactie verzenden

Share This