Selecteer een pagina

Van kennis en kunde naar kassa

Algemeen
‘Van kennis en kunde naar kassa’, zo luidt kort gezegd de kern van het project Gelderland Valoriseert!. Het ministerie van Economische Zaken, Landbouw en Innovatie (EL&I) zegde onlangs vijf miljoen euro toe aan dit samenwerkings-project van onderwijsinstellingen en bedrijfsleven dat zich tot doel stelt innovatie en werkgelegenheid in de regio te bevorderen.

Je zou ze kunnen zien als makelaars in kennis en kunde, de drie belangrijkste kennisinstellingen in de regio Arnhem Nijmegen: ArtEZ Hogeschool voor de Kunsten in Arnhem, de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen (HAN) en de Radboud Universiteit. Den Haag ziet graag dat deze publiek gefinancierde kennis en kunde beter worden benut voor private doeleinden, lees: voor ondernemers. Met Gelderland Valoriseert! is er daarom straks via één loket informatie beschikbaar voor ondernemers met vragen over onderzoek en innovatie. Door slimme verbindingen te leggen tussen ondernemers, onderzoekers en het bedrijfsleven kunnen vernieuwingen tot stand worden gebracht, rendabeler producten en diensten worden ontwikkeld en de werkgelegenheid worden
vergroot. 
 
Topsectoren
Het ministerie van EL&I subsidieert Gelderland Valoriseert! van 2012 tot en met 2017 met vijf miljoen euro. Daar komt nog eens 7,5 miljoen euro bij van partijen uit het consortium die in het project samenwerken, bestaande uit onder andere de drie genoemde onderwijsinstellingen, het kennis- en innovatie-centrum voor energie- en milieutechnologie kiEMT, het Dutch Fashion & Design Centre, de Rabobank en Ontwikkelingsmaatschappij Oost NV. De provincie Gelderland en de steden Arnhem en Nijmegen zijn actief betrokken en financieren mee. Zoals het ministerie van EL&I investeert in negen topsectoren waarvan economische groei wordt verwacht, koos Gelderland Valoriseert! voor drie sectoren die in de provincie de potentie hebben te groeien: de creatieve industrie, de chemie- en de energiesector. De creatieve sector, van beginnend modeontwerper tot groot cultureel festival, had in 2010 met bijna 250 duizend banen landelijk een aandeel van ruim drie procent in het BNP, bleek uit het onderzoek Cross media in cijfers van Olaf Koopman en collega’s. In de periode 2006 tot 2009 groeide de sector met maar liefst negentien procent. Het valorisatieprogramma wordt voor de kunstensector vormgegeven door het Art Business Centre van ArtEZ, terwijl de HAN en de Radboud Universiteit andere culturele deelgebieden voor hun rekening nemen. Naast het reguliere onderwijsprogramma over ondernemerschap in de bachelorfase worden kunststudenten en docenten in contact gebracht met onder-nemers. Hierdoor kunnen bedrijven kennismaken met de denkwijze van de (aankomende) creatieve professional, terwijl die op zijn beurt in een vroeg stadium zijn mogelijkheden in het bedrijfsleven kan ver-kennen. Ook ondersteunt het Art Business Centre studenten en alumni bij het opzetten van een eigen bedrijf. De meeste studenten die afstuderen aan de Hogeschool voor de Kunsten worden immers ondernemer.
 
Kruisbestuivingen 
Uitgangspunt bij de ontwikkeling van de geboden diensten binnen het valorisatieprogramma is de behoefte van de ondernemer. Zo komt er een kennisloket om vragen van ondernemers te beantwoorden of snelle verbindingen te leggen, worden er open source-faciliteiten gecreëerd, wordt geïnvesteerd in broedplaatsen en wordt er een investeringsfonds opgezet. Een team van professionals scout en screent goede innovatieve ideeën. Dat moet in zes jaar leiden tot driehonderd haalbare ideeën, honderdvijftig concrete businessplannen en de start of groei van negentig innovatieve bedrijven. Een voorbeeld van een open source-faciliteit is het Fab Lab van de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen, uitgerust met bijvoorbeeld 3D-printers, waarvan studenten en ondernemers via Gelderland Valoriseert! gebruik kunnen maken. De zo ontstane kruisbestuivingen leveren innovaties op. Op kleine schaal gebeurt dat al, zoals met twee ondernemers die een nieuw type herenfiets hadden ontwikkeld en bij ArtEZ aanklopten met de vraag of studenten wat gadgets voor de fiets wilden ontwerpen. Eenmaal in gesprek met enkele studenten bleek al snel dat zij met zinvolle ideeën kwamen voor de constructie van de fiets, waarna de ondernemers samen met de studenten het hele concept zijn gaan doorontwikkelen en aanscherpen. Broedplaatsen voor creatieve ondernemers zijn onder andere de fashion & design store Coming Soon en de Mode Incubator, beide opgezet door ArtEZ en de gemeente Arnhem. Coming Soon, sinds 2008 in Arnhem gevestigd, geeft jonge ontwerpers een platform om hun kleding, accessoires en designproducten onder de aandacht te brengen en te verkopen. De Mode Incubator ging dit voorjaar van start in de stad en biedt startende modeondernemers coaching op zakelijk gebied, van financiën tot marketing en netwerken. Deelnemers kunnen tijdens het coachingstraject een van de acht beschikbare tijdelijke werkplekken huren, deelnemen aan coachingsbijeenkomsten in groepsverband of kiezen voor individuele coaching. 

Met het IP Fund, een fonds voor het vastleggen van intellectueel eigendom, stimuleert en ondersteunt Gelderland Valoriseert! Innovatieve ondernemers. Zij kunnen bij het fonds terecht met vragen over octrooien of zelf een octrooi vastleggen. Naar verwachting zullen er zo’n 250 vragen binnenkomen, waaruit 125 IP-aanvragen en tachtig octrooien zullen voortkomen. Vooral de Radboud Universiteit is sterk in het vastleggen van octrooien; ArtEZ en de HAN doen daar weer hun voordeel mee. Andere fondsen onder de paraplu van Gelderland Valoriseert! zijn een pre seed-fonds (1,5 miljoen euro) en een proof of concept-fonds (2,4 miljoen euro), die investeren in kansrijke initiatieven voor nieuwe producten, diensten of bedrijven. Zo krijgen economisch veelbelovende innovaties een kans. 

Auteur: Tekst: Bart Huydts Bart Huydts is directeur van het Art Business Centre van ArtEZ Hogeschool voor de Kunsten in Arnhem. Vanuit zijn functie is hij onder andere medeverant-woordelijk voor de fashion & design store Coming Soon en de Mode Incubator Arnhem. Eerder was hij achttien jaar directeur en eigenaar van een consultancybureau (b.huydts@artez.nl).
Referenties:  
468

Reactie verzenden

Share This